Fiatal gazdálkodó

IX. EUFRAS konferencia V. rész – a tapasztalatokról beszámol Kőrizs András, a Fiatal Hazai Szaktanácsadók Hálózat egyik alapítója (YEUFRAS tagoknak szervezett CECRA Tréning IV. rész).


A NAK támogatásával, immáron harmadik alkalommal volt szerencsém részt venni az Európai Szaktanácsadói Szervezet (EUFRAS) rendezvényén. A 2020. február 21-25 között megrendezésre került IX. EUFRAS konferencián és a YEUFRAS CECRA (Certificate for European Consultants in Rural Areas) tréningen három magyar fiatal szaktanácsadó kollégával, Martinschich Mihállyal, Dr. Szabó Virággal, Gálóczhi-Tömösváry Róberttel, a 2019. év Szaktanácsadója-díj nyertesével, továbbá Jakab Ágnessel, a NAK EUFRAS-delegáltjával képviseltük Magyarországot. A konferenciának és tréningnek az Athéni Agráregyetem adott otthont, a munkanyelv az angol volt.
Az EUFRAS célja, hogy egyesítse Európa mezőgazdasági és vidéki tanácsadó hálózatait, így erősítve az agrárszektor érdekérvényesítő képességét, és működésének hatékonyságát. A szervezet fiatal - 35 év alatti szaktanácsadókat tömörítő – szekciója, a Young EUFRAS (YEUFRAS).  A korábbi konferenciákon (Lisszabonban és Salzburgban), hozzám hasonló fiatal szaktanácsadókkal ismerkedhettem meg, akikkel Athénban ismét találkozhattam.

A YEUFRAS küldöttek fejlesztő tréningen vehettek részt a CECRA szervezésében. A CECRA a szaktanácsadók számára alapvető fontosságú módszertani oktatást és kommunikációs készségek fejlesztését teszi lehetővé. Ez az első olyan európai kompetenciafejlesztő program, amely a kurzus elvégzése után nemzetközi tanúsítványt ad.  A szakmai tréning során a tanácsadás hatékonyságát növelő különböző módszereket ismerhettünk meg, és szituációs feladatokat is gyakoroltunk. Ilyen szituációs gyakorlat volt például az aktív hallgatás, amelynek lényege, hogy értő figyelemmel, ún. aktív hallgatással vesz részt a szaktanácsadó az ügyféllel folytatott beszélgetésben, azért hogy megértse gondolatait és érzéseit a problémájával, kérdésével kapcsolatban.

Az egyik ilyen feladat során párbeszédeket modelleztünk, és a mindennapi munkában előforduló helyzeteket mutattunk be egymásnak, szaktanácsadó és ügyfél párbeszéd keretein belül. Az egyik dialógus alkalmával a bio-állattartás technológiájáról, fenntarthatóságáról, illetve versenyképességéről volt szó, amelyben felmerült a „termőföldtől az asztalig” termék-előállítás gondolata. Ez azt jelenti, hogy olyan élelmiszereket állítsanak elő a gazdák, amelyeket a termeléstől kezdve, a feldolgozáson át, a szállításon keresztül egészen az értékesítésig vissza lehet követni. A konklúzió az, hogy a tenyésztés, a termelés, a marketing, a piackutatás, és az értékesítés is az agrárvállalkozáson belül történjen, így fenntarthatóbbá válik az ágazat. Érdemes megemlíteni, hogy az Európai Unió „Termőföldtől az asztalig” (Farm to Fork – F2F: https://ec.europa.eu/food/farm2fork_en ) programja hasonló gondolat mentén indult, vagyis a gazdák olyan élelmiszereket állítsanak elő, amelyeket a termeléstől kezdve az értékesítésig vissza lehet követni.

A másik gyakorlat célja a szaktanácsadás fogalmának definiálása volt az egyes nemzetek képviselőjének szemszögéből, avagy milyen a „beltartaloma” e kifejezésnek. Természetesen voltak kisebb jelentésbéli eltérések, de a lényeg minden ország delegáltja számára ugyanaz volt: segíteni a gazdálkodót, támogatni az adminisztrációs terheik csökkentését, szakmai, lelki támaszt adni, fejleszteni a tudásbéli, technológiai ismereteiket és az anyagi gyarapodásukat egyaránt. Abban minden kolléga egyetértett, hogy a szaktanácsadónak a gazdaság bástyájának kell lennie.

Egy következő gyakorlat során a jelenlévők arra a megállapításra jutottak, hogy a szaktanácsadói munkában a kézfogás a legfontosabb: az ügyfelet így üdvözöljük és az elvégzett munka után is így, „kézfogással” válunk el egymástól (még akkor is, ha ezt, ebben a járvánnyal terhelt időszakban idézőjelbe is kell tennünk). Bármi, ami a mi fejlődésünket szolgálja, az az ügyfeleknek, gazdálkodóknak is gyakorlati hasznára válik majd, mert mi a tudást (technológiai, digitális, innovatív) nekik adjuk tovább, az ő gyarapodásukat segítve.

Örömmel töltött el minket, hogy külföldi kollégáink is egyet értettek a módszereinkkel, és az ügyfelekkel való munkakapcsolatunk ápolási módszereivel. A CECRA keretein belül a tréning végeztével büszkén vettük át a 2-es modulzáró bizonyítványunkat. Számomra nagyon hasznos volt az athéni konferencia, nincs kétségem afelől, hogy a Görögországban tanultakat kamatoztatni tudjuk a munkánk során, és a hazahozott információval segíteni tudjuk munkáltatónkat és ügyfeleinket egyaránt.


(Kőrizs András László, szaktanácsadó – Jakab Ágnes NAK)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

 

Őstermelői adatok lekérdezése