Mezőgazdasági termelés

A 2019. évi Egységes Kérelem felületen benyújtott termeléshez kötött anyatehéntartás támogatás (Európai Uniós), valamint az átmeneti nemzeti anyatehén tartás támogatás esetében a hat hónapos birtokon tartási idő lejárta előtt elhullott, leölt, kényszervágott, vagy tenyésztési okból selejtezett egyedek vonatkozásában a jogszabályok kiesés-pótlási kötelezettséget írnak elő.

A termeléshez kötött közvetlen támogatások igénybevételének szabályairól szóló 9/2015. (III.13.) FM rendelet 11. § (5) bekezdés szerint: „A birtokon tartási kötelezettség teljesítésének kell tekinteni, ha a mezőgazdasági termelő a birtokon tartási kötelezettség alatt álló állatnak az állatorvos által igazoltan kényszervágott, leölt vagy elhullott, valamint a tenyésztési selejtnek minősülő egyednek az ENAR nyilvántartás alapján igazoltan vágásra történő selejtezését - a kieséstől számított hatvan napon belül - az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek a támogatási kérelem benyújtásának napjától megfelelő egyeddel, saját költségére pótolja.”

Az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból finanszírozott egységes területalapú támogatás, valamint az ahhoz kapcsolódó átmeneti nemzeti támogatás igénybevételével kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 5/2015. (II. 19.) FM rendelet 15. § (2) bekezdés így fogalmaz: „A tartási kötelezettség teljesítésének kell tekinteni, ha a mezőgazdasági termelő a tartási kötelezettség alatt álló állatnak az állatorvos által igazoltan kényszervágott vagy elhullott, valamint a tenyésztési selejtnek minősülő egyednek az ENAR nyilvántartás alapján igazoltan vágásra történő selejtezését - a kieséstől számított hatvan napon belül - a 13. §-ban foglalt feltételeknek a támogatási kérelem benyújtásának napjától megfelelő egyeddel, saját költségére pótolja.”

Közleményében a MÁK külön kiemeli, hogy a termeléshez kötött anyatehéntartás támogatás vonatkozásában az előző évekkel ellentétben már nem kötelező a hatósági állatorvos, vagy járási főállatorvos igazolása, mivel a jogcímrendelet 2018. július 2. napján módosításra került, és a rendelkező szövegrész alapján elegendő az ellátó állatorvos igazolása mindkét támogatási jogcím esetében (a nemzeti támogatásnál korábban is ez volt a helyzet).

Tekintettel arra, hogy a kiesés-pótlási kötelezettség elmulasztása szankciókat von maga után, a jogszabályi előírásnak határidőn belül mindenképpen eleget kell tenni. A kiesett állat pótlására 60 napot ír elő mindkét rendelet, ezen időszakban a pótlás bármikor teljesíthető vásárlással, de természetesen saját állományból történő beállítással is, amennyiben megfelelő, a támogatási kérelemben még nem szereplő egyed áll rendelkezésre. Nagyon fontos a bejelentési kötelezettség betartása, hiszen azzal, hogy a pótlást az ügyfél beszerezte, még nem teljesített minden jogszabályi előírást. A bejelentési kötelezettséget kizárólag ügyfélkapun keresztül a Magyar Államkincstár elektronikus kérelemkezelő felületét használva lehet teljesíteni saját jogon, vagy meghatalmazott útján. A kiesés-pótlás bejelentését a hatvan napos határidő leteltét követő 15 napon belül kell megtenni, tehát nem a pótlásra szolgáló állat beállítását, tenyészetbe kerülését követő 15 napon belül - ezzel általában nem várnak az utolsó pillanatig - hanem a 60. napot követő 15 napon belül. Természetesen a bejelentés a pótlás teljesítése után azonnal is megtehető.

A kiesés-pótlás bejelentés elfogadásának feltétele, hogy a kiesés okáról állatorvosi igazolást kell szkennelt formában csatolni a kérelemhez.

A pótlás tekintetében figyelemmel kell lenni arra, hogy az előírt tehén-üsző arány fennmaradjon. Amennyiben a pótlásra nem áll rendelkezésre megfelelő egyed, és vásárolni sem sikerül, javasolt az érintett egyed visszavonása a támogatásból, természetesen az egyéb előírások betartása mellett. Ez mindaddig lehetséges, amíg az ügyfél nem kapott értesítést helyszíni ellenőrzésről, vagy nem szólították fel adategyeztetésre az egyed vonatkozásában, illetve nem született döntés a kérelem ügyében.

A kiesés-pótlás elektronikus beadása a következő módon zajlik:

A MÁK elektronikus kérelemkezelő felületén az Általános ügyintézés - Támogatáshoz kapcsolódó iratok elektronikus beküldése - menüpontban az Új beadvány készítése gombbal lehet elindulni. A megjelenő legördülő listából ki kell választani az Egységes Kérelem 2019 pontot, majd a tovább gombra kattintani. Az előbukkanó felületen a „Hivatkozott vonalkód” mezőbe minden esetben a már benyújtott vonatkozó évi egységes kérelem vonalkódját szükséges beírni. A támogatási kérelem vonalkódja megtalálható a KR dokumentumon. A „Hivatkozott irat iktatószáma” mező a vonalkód alapján automatikusan töltődik. A „Tárgy” mezőben a legördülő menüből a „Kiesés-pótlás kérelem” pont választása következik. A „Rövid leírás” mezőben szükséges megadni mind a kieső, mind a pótló egyed azonosító számát. A támogatási kérelemben is használt formában kell beírni az azonosítószámokat Pl.: Kieső egyed HU1234567890, Pótló egyed HU1134567890, mivel ennek hiányában a pótlás nem kerül elfogadásra. A kiesés-pótlás bejelentés benyújtása előtt célszerű ellenőrizni, hogy a kiesett egyed azonosítója szerepel-e a támogatási kérelemben, illetve a pótlásra szánt egyed nem szerepelhet benne. A korábban már említettek szerint a bejelentéshez minden esetben csatolni kell a kieső egyedre vonatkozó állatorvosi igazolást, mely nélkül a kérelem nem nyújtható be. Kötelező kitölteni a csatolt dokumentummal egy sorban a „dokumentum rövid leírása” mezőt is, amelybe célszerű a feltöltött dokumentum nevét rögzíteni.

A kitöltés befejezése, és a szükséges adatok, becsatolt dokumentumok ellenőrzése után az „ÜK. Beadás” gombbal küldhető el a kérelem. Amennyiben a bejelentés olyan hibát tartalmaz, amely a benyújtást akadályozza, a benyújtási felület alsó részén megjelenő hibaüzenetekből a hiba egyértelműen meghatározható, annak javítását követően a bejelentés benyújtható.

A részletes tájékoztató a 32/2019. (VII. 11.) számú Kincstár Közleményben érhető el.

 

NAK/Németh Csaba

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám