Mezőgazdasági termelés

A Bizottság lezárta az Ukrajnával folytatott tárgyalásokat az EU–Ukrajna mélyreható és átfogó szabadkereskedelmi övezet (DCFTA) felülvizsgálatáról. Az elvi megállapodást jelenleg a tárgyaló felek stabilizálják.

Korábbi cikkünkben már adtunk részletes tájékoztatást arról, hogy az átmeneti intézkedések addig maradnak érvényben, míg a felek végső megállapodásra nem jutnak.

Az EU Bizottság tájékoztatása alapján a korszerűsített megállapodás három fő pillér köré épül:

  1. Egyenlő versenyfeltételek: az új piacokra jutás feltétele Ukrajna fokozatos igazodása a vonatkozó uniós termelési szabványokhoz, például az állatjólét, a növényvédő szerek és az állatgyógyászati ​​készítmények használata terén. Ukrajnától elvárják, hogy minden évben jelentést tegyen az e tekintetben elért haladásáról. Ez a megközelítés összhangban van Ukrajna uniós csatlakozási folyamatának logikájával és az uniós vívmányok átvételével.
  2. Határozott védzáradék: mindkét félnek lehetősége lesz aktiválni egy védőmechanizmust, amely lehetővé teszi megfelelő intézkedések elfogadását olyan helyzetekben, amikor az import bármelyik félre nézve káros hatásokat okozhat. Az EU esetében a lehetséges zavarok értékelése egy vagy több tagállam szintjén is elvégezhető.
  3. Fokozott kereskedelmi forgalom: a felülvizsgált megállapodás egyensúlyt teremt Ukrajna EU-val folytatott kereskedelmének támogatása, valamint bizonyos uniós mezőgazdasági ágazatok és érdekelt felek érzékenységének teljes körű figyelembevétele között. A tárgyalások során létrejött piacra jutás differenciált: a legérzékenyebb termékek, például a cukor, a baromfi, a tojás, a búza, a kukorica és a méz esetében az eredeti DCFTA-hoz képest csak szerény mértékű növekedés történt; más termékek esetében mindkét fél javát szolgáló fejlesztéseket hajtottak végre; végül pedig bizonyos nem érzékeny termékek esetében teljes liberalizációban állapodtak meg.

Mi jellemezte eddig a két fél kereskedelmi viszonyát?

2022-ben Brazília az EU első számú importforrása, az EU teljes importjának 12%-át képviselte. Az Egyesült Királyság a második helyen állt, az EU importjának 9%-ával 2022-ben. Ukrajna 2022-ben megelőzte az Egyesült Államokat, mint az EU mezőgazdasági és élelmiszeripari importjának harmadik legnagyobb importforrása. Az EU Ukrajnából származó áruimportja 2024-ben az Eurostat adatai alapján elérte a 24,5 milliárd eurót. Ukrajna főbb áruexportjai az EU-ba a gabonafélék (a teljes export 18,1%-a), az állati vagy növényi zsírok és olajok (12,5%), az olajos magvak (10%), a vas és acél (7,8%), valamint az ércek, salak és hamu (7,8%) volt. Az EU Ukrajnába irányuló áruexportja 2024-ben elérte a 42,7 milliárd eurót. Az EU Ukrajnába irányuló fő exportcikkei az ásványi tüzelőanyagok és ásványolajok (az összes áruexport 16%-a), az elektromos gépek (10%), a gépek (9,7%), a gépjárművek (9,5%), valamint a fegyverek és lőszerek (7,7%).

Milyen piacra jutási engedményekről született megállapodás?

A jelenlegi EU-Ukrajna DCFTA keretében az Európai Unió már liberalizálta az összes vámtételt, kivéve a 40 vámkontingens (TRQ) alá tartozó vámtételeket.

A DCFTA felülvizsgálatának részeként most elfogadott változtatások az elvi megállapodásban lehetővé teszik Ukrajna számára, hogy számos termék esetében fenntartsa az elmúlt évek exportjának szintjét. Ez a döntéshozók véleménye szerint azért van, mert ezek a fejlemények a mindkét fél számára előnyös kiegészítő jellegen alapuló gazdasági integrációt tükrözik. Egyes mezőgazdasági ágazatok érzékenységét tükrözve a gabonafélék (különösen a búza és a kukorica), a cukor és a méz, a baromfihús és a tojás esetében korlátozottabb változtatásokat hajtottak végre. Más húsok esetében nem engedélyeztek további mennyiségeket.

Másrészről a kevésbé érzékeny termékek teljes mértékben liberalizálódnak. Ez a következőket jelenti:

  • teljes vámtétel liberalizáció (például a savanyított tejtermékek, a feldolgozott tejszín, a gombák és az élelmiszer-készítmények esetében)
  • az egyes vámtételek liberalizációja a TRQ-on belül (például a teljes tejpor, a joghurtok, a kefirek, az író, egyes korpák (alacsonyabb keményítőtartalmúak) és a szőlőlé esetében). Mindezen termékekre az új védelmi mechanizmus vonatkozik majd, amely nemcsak uniós szinten, hanem adott tagállamok érintettsége esetén is alkalmazandó lesz.

A fentieken kívül a részletes kvótainformációkat a Bizottság által kiadott Kérdés-Válasz dokumentum tartalmazza. A harmadik oldalon található nagyobb táblázat azt foglalja össze, hogy milyen változások történtek a kvótákban (EU-ba érkező termékek). Az uniós exportőrök pedig abban élveznek előnyt, hogy számos termék alacsonyabb vámtarifát kapott, vagy teljes liberalizációra került sor (például tejtermékek, állati takarmányok vagy halak esetében). A baromfi, a sertéshús és a cukor esetében kedvezményes vámtarifák mellett emelt kvótamennyiségek is rendelkezésre állnak.

A közzétett híradások alapján a felek nem teljesen elégedettek a jelenlegi helyzettel. Az Ukrán Agráripari Klub (UCAB) jelezte, hogy az új megállapodás továbbra is nettó veszteségeket fog jelenteni az ukrán mezőgazdasági és élelmiszeripari termelők számára. Az UCAB-ot aggasztja a megállapodás szerinti kvótákon felül alkalmazandó védzáradékok mértéke is. Bár az AVEC (EU-országok Baromfifeldolgozóinak és Baromfikereskedőinek Szövetsége) támogatja az EU hatóságait minden olyan intézkedésben, amelynek célja, hogy segítsen az ukrán állampolgároknak szembenézni az orosz agresszió következményeivel, Gert-Jan Oplaat, az AVEC elnöke úgy nyilatkozott, hogy „nem igazságos, hogy az ágazatunknak ilyen magas árat kell fizetnie azért, hogy segítsünk Ukrajnának. Ha a jövőben nem hozunk intézkedéseket, az ágazatunk túlélése forog kockán.” Az üggyel kapcsolatban a COPA-COGECA közös nyilatkozatban fejezte ki aggodalmát különösen az érzékeny ágazatok tekintetében. A baromfira (+30%), a tojásra (+300%), a kukoricára (+54%), az etil-alkoholra (+25%), és különösen a cukorra (+498%) és a mézre (+583%) vonatkozó kvóták növelése továbbra is jelentős kihívások elé állítja az érintett ágazatokat. A szervezet kiemelte, hogy „egyértelműbbé kell tenni a feltételesség végrehajtásának módját is – különösen a termelési szabványok tekintetében. Bár Ukrajna jogszabályainak az uniós szabályokhoz való hozzáigazítása pozitív lépés, különösen a csatlakozási folyamat összefüggésében, a háborús körülmények között történő végrehajtás komoly korlátokat jelent.” Hangsúlyozták, „hogy a jogszabályok átültetése egy dolog, a hatékony végrehajtás és a helyi megfelelés biztosítása egészen más.”

 

NAK / Pető Krisztina

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám