Az állattenyésztési élelmiszerláncban tevékenykedő, hasonló gondolkodású uniós partnerekből álló ”Európai Állattenyésztés Hangja” elnevezésű csoport újabb kommunikációs anyagot tett közzé, melyben Giuseppe Aloisio, a Spanyol Nemzeti Húsfeldolgozóipari Szövetség igazgatóhelyettese fejti ki véleményét az állattenyésztési ágazatokkal és a húsipari termék-előállítással szembeni erős ideológiai felhangok és a félrevezető kommunikáció veszélyeiről, káros hatásairól. Kiemelve az egységes, proaktív, világos kommunikáció és a tudományosan alátámasztott érvelés fontosságát.
Az állattenyésztési szektor és a húsipari termék-előállítás nem a legjobb időszakát éli. Ezek a szektorok félrevezető és némileg felelőtlen módon egy erős ideológiai felhangokkal és kevés tudományos alappal rendelkező vita középpontjában állnak, amelyet olyan nagy szervezetek támogatnak és irányítanak, amelyek egyértelmű gazdasági érdekekkel és multimilliomos költségvetéssel igyekeznek mindenáron egy szeletet szerezni a ”tortából” a globális fehérjepiacért folytatott harcban.
Fotó: ELV – ”Reputation” is the greatest challenge of the livestock and meat value chain
Az is világos, hogy nem ugyanazokkal a fegyverekkel harcolunk, sem pénzügyileg, sem kontextusbeli értelemben, mert velünk ellentétben úgy tűnik, hogy ezeknek a feleknek elég, ha áltudományos véleményeket, félrevezető információkat és legjobb esetben is csak féligazságokat osztanak meg a fogyasztókkal, olykor a rosszul tájékozott fogyasztókkal, akik nincsenek tisztában azzal, hogy milyen kihívásokat jelenthet az egészségükre nézve, ha a húst kizárják az étrendjükből.
A tartós és példátlan "infoxikáció" idején a médiának vissza kellene térnie a tényfeltáráshoz. Sajnos egyes médiumok meglovagolják az állattenyésztési ágazat lejáratásának hullámait. A kattintások gyűjtése által motiválva nem riadnak vissza a tipikus ”clickbait”, azaz szenzációhajhász szalagcímektől, amelyeket kétes hitelességű történetek követnek, ahol minden tényszerű adatot felváltanak a gyakran komolytalan, felszínes "sztorik".
Az ilyen támadások eredményeként imázsunk és hírnevünk elég erőteljesen sérült és az állattenyésztési ágazat egészének tevékenysége és értékei, valamint a hús és az állati eredetű termékek táplálkozásban betöltött szerepe nap mint nap megkérdőjeleződik.
El kell azonban ismernünk, hogy részben magunkat is hibáztathatjuk amiért nem vagyunk hajlandóak felemelni a szavunkat, hogy véget vessünk az ágazat jelenlegi megbélyegzésének.
Ahhoz, hogy fordítsuk ezen a helyzeten és megvédjük a hírnevünket, hogy a húsfogyasztást újra a kiegyensúlyozott táplálkozás részévé tegyük és, hogy népszerűsítsük termékeink értékét, az ágazatnak össze kell fognia és meg kell próbálnia visszanyerni a pozícióját, átvenni a narratíva irányítását és megakadályozni azt, hogy mások beszéljenek rólunk.
Eljött az idő, hogy megvédjük azt, ami a miénk!
Ezt egy egységes hangon, proaktív és világos kommunikációval, tudományosan alátámasztott érveléssel, valamint érdekes narratívákkal tehetjük meg, ezáltal ellensúlyozva az aktivisták és húsellenes lobbik, néhány politikus és egyes médiumok által terjesztett félretájékoztatást és negatív értelmezéseket, amely szervezetek, személyek tevékenységükkel semmi mást nem érnek el, csak azt, hogy összezavarják a társadalmat.
A tudósok már felemelték a hangukat, konkrétan több mint 1100 tudós a világ minden tájáról az úgynevezett Dublini Nyilatkozaton keresztül, amely deklaráció proaktívan kiemeli a hús szerepét az emberi táplálkozásban, valamint az állattenyésztési rendszereknek a jelentőségét a társadalomban.
Most tehát rajtunk múlik, hogy felhasználjuk-e az ágazatunkon belüli tudást és mindazon tudósok ismereteit, akik megértették ennek a szemléletbeli változásnak a fontosságát és az egyensúly helyreállítása érdekében inkább az állattenyésztés mellett foglalnak állást.
Ezt szem előtt tartva Giuseppe Aloisio, a Spanyol Nemzeti Húsfeldolgozóipari Szövetség (ANICE) igazgatóhelyettese, aki nagy tisztelője Roman Krzanaric úgynevezett "Katedrális gondolkodás” elméletének, osztja az ausztrál származású társadalomfilozófus véleményét. Krzanaric ugyanis azt állítja, hogy az emberiség nagy kérdéseivel szemben ugyanolyan hozzáállással kell tanúsítani, mint a középkori katedrálisok építőinek, akik annak tudatában kezdtek el építkezni, hogy életük során már nem láthatják majd művük befejeztét.
A húságazatnak megvan a maga ”katedrálisa” és ezt úgy hívják, hogy "a hírnevünk" - mondja Aloisio. "Minél hamarabb kezdjük el a téglák lerakását egy valóban közös, egységes vízióval, annál hamarabb láthatjuk majd befejezve is". És ebben az esetben a "mi mindannyian" fogalma a legtágabb értelemben vett állattenyésztési értékláncot jelenti, amely magába foglalja a forgalmazást is.
De mindezt nem tudjuk ma már egyedül megcsinálni. Minden eddiginél nagyobb szükségünk van politikusaink támogatására a fejlődéshez és a hitelesség visszanyeréséhez mindazokkal szemben, akik megvétózzák a húst, annak ”jóságát” és az állattenyésztési értéklánc szereplőinek pozitív munkáját, felelőtlenül ragaszkodva az ideológiáikhoz és semmibe véve a tudományt.
Ezt a cikket az ANICE írta a RealidadGanadera számára. A cikk eredeti, spanyol nyelvű változata itt érhető el.
A Dublini Nyilatkozathoz kapcsolódóan megjelent korábbi cikkünket, melyben a nyilatkozat teljes szövege is megtalálható magyar nyelven, pedig itt érhetik el.
Forrás: ELV – ”Reputation” is the greatest challenge of the livestock and meat value chain
NAK/Borovka Zsuzsa