Mezőgazdasági termelés

A cikksorozat következő állomása a leginkább „nemszeretem” feladat, az adminisztráció. Ennek létjogosultságát mindenki megítélheti a maga értékrendje szerint, egy dolgot viszont nem tehetünk: nem hagyhatjuk el. Nézzük, milyen adminisztrációs feladatokkal kell megbirkózni a légi/drónos növényvédelem során.

Bevezetésként a kezdeti lépésekről lesz szó. Amikor valaki megvásárol egy – kizárólag érvényes típusminősítéssel rendelkező – permetező drónt, első dolga a felelősségbiztosítás megkötése legyen! Ez nem csak a permetező eszközökre kötelező, hanem bármely pilóta nélküli légijárműre, kivéve a 250 gramm tömeget meg nem haladó, rekreációs célú eszközöket.

A felelősségbiztosítással rendelkező UAS-t, valamint az üzemben tartót nyilvántartásba kell vetetni a közlekedési hatóságnál. Az ehhez szükséges űrlapok elérhetők a www.kozlekedesihatosag.kormany.hu/dokumentumtar oldalon. Külön nyomtatvány szól a természetes személynek és a jogi személynek, nyilvántartásba vételhez, módosításhoz vagy éppen a törléshez.

A növényvédelmi jogszabályok további nyilvántartásba vételi feladatot rónak az üzembentartóra: a vármegyei kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályhoz is be kell jelentkezni, valamint a Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamarához is – amennyiben nem csak saját célra kívánja használni a permetező drónt, hanem növényvédelmi szolgáltatást is kíván végezni.

A cikksorozat elején már részletezett nem kevés képzést elvégző növényvédelmi drónpilóta akkor kezdheti meg ezen tevékenységét, ha bejelentkezett a Nébih növényvédelmi drónpilóta nyilvántartásába. Innen nézve ez egy újabb bürokratikus feladatnak tűnik, de megvan a maga értelme: a bejelentkezés feljogosít a tevékenység végzésére, nem kell külön kék könyvet vagy bármilyen más igazolványt kiváltani, valamint a hatóság számára elérhetőek lesznek a növényvédelmi drónpilóták, ami nagyban megkönnyíti a folyamatos kapcsolattartást. Az ehhez szükséges nyomtatvány letölthető a Nébih honlapjáról, és beküldhető a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre.

Következő lépés a műveleti engedély megszerzése (vagy a LUC – könnyű UAS üzemben tartói tanúsítvány). Ez minden speciális kategóriába tartozó művelethez kötelező. Itt szeretném megjegyezni, hogy a növényvédő szer légi kijuttatása eredetileg engedélyköteles kategória lett volna, az Európai Légiközlekedési Ügynökség (EASA) által adott könnyítésnek köszönhető, hogy az enyhébb és egyszerűbb „speciális” kategóriába került, így tekintsünk az ezzel kapcsolatos feladatokra is, amelyek így sem egyszerűek. A műveleti engedély beszerzése a drón üzemeltetőjének a feladata. A kérelem összeállítás nem egyszerű feladat – ebben (is) tud segítséget nyújtani a www.legter.hu!

A légi növényvédelmi kezeléseket adott évre előre meg kell tervezni és benyújtani a kormányhivatalhoz. Ez az ún. kijuttatási terv, amely elkészítése a növényvédelmi szakirányító (növényorvos) feladata, és az első tervezett repülés előtt legalább 30 nappal kell elkészíteni. Az engedélyezett kijuttatási terv alapján végzett légi növényvédelmi tevékenységet megelőző munkanap 9 óráig be kell jelenteni a kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának, ez is a növényvédelmi szakirányító feladata.

Mielőtt bárki felkiáltana, hogy egy évre hogyan lehet…??? már jelzem is, hogy el lehet térni a jóváhagyott kijuttatási tervtől, sőt, kijuttatási terv nélkül is lehet repülni, mindkét esetben egy bejelentést kell tenni a Növény- és Talajvédelmi Osztályra, ami megint csak a növényvédelmi szakirányító feladata. Így már talán egyszerűbb…!

A növényvédelmi drónpilóta eközben a mydronespace alkalmazáson keresztül bejelöli az általa használni kívánt légteret, és aláírásával igazoltan átveszi a növényvédelmi szakirányítótól az alábbi három dokumentumot:

  • munkatérkép, amely jelöli a kezelni szándékozott területet, az érzékeny kultúrákat, akadályokat, veszélyeket, és védőtávolságokat. Ez alapján kell megtervezni a drón repülési útvonalát, és ez segíti a repülésfigyelő személy munkáját is, éppen ezért ez a munkatérkép két példányban kerül átadásra
  • felhasználási utasítás: a kijuttatott készítmény helyi viszonyokhoz igazított felhasználási előírása
  • kijuttatási tervet engedélyező határozat vagy bejelentés másolata

Amennyiben ezeket megkapta a drónpilóta, és a terület levegőből történő megmunkálásnak feltételei fennállnak, mindezen tényeket rögzíti a repülési naplóba. Ide kell bejegyezni továbbá óránként a meteorológiai mérések eredményét, valamint az esetlegesen felmerült rendkívüli eseményeket. A repülési naplót és mellékleteit (munkatérkép, felhasználási utasítás, határozat vagy bejelentés másolati példánya) 3 évig meg kell őrizni.

Elsőre furcsának tűnhet az az – európai uniós – előírás, hogy a szórófejek nyitásának és zárásának adatait (koordinátáit) szintén rögzíteni kell és ezeket letölthető adatként 3 évig meg kell őrizni. Ennek egy elsodródás vagy már káresemény kivizsgálása során van jelentősége – reméljük senkinek nem lesz rá szüksége!

A permetezési napló vezetése már utólagos feladat, és a drónpilótát nem érinti, ezért most nem is kerül részletezésre.

Érdemes megemlíteni a rend kedvéért, hogy a permetező drón, mint növényvédő szer kijuttató berendezés, időszakos (3 éves) műszaki felülvizsgálatra kötelezett. A növényvédelmi drónpilóta pedig 2 évente vizsgával záruló továbbképzést köteles teljesíteni.

Látható tehát, hogy összetett és mindenre kiterjedő adminisztrációt írnak elő a rendelkezések. Vegyük figyelembe azonban, hogy egy jól megtervezett és jól kivitelezett, előírásszerű tevékenység során az adminisztráció egyfajta védelmet is jelent, vita (káresemény) során ezzel tudja bizonyítani eljárásának helyességét a növényvédelmi drónpilóta és a növényvédelmi szakirányító!

A témában megjelent cikkek:

Szerző: Jordán László

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám