A 26/2023 (VI.30.) AM rendelet által módosításra került az egyes támogatások igénybevételével kapcsolatos eljárási szabályokról szóló 13/2023. (IV. 19.) AM rendelet (EK rendelet).
- Pontosításra került a másodvetés fogalma, miszerint: „a tárgyévre az egységes kérelemben bejelentett főnövény betakarítása után a következő év első főnövénye vetéséig betakarított vagy zöldtrágya-növényként talajba forgatott vagy bedolgozott növénykultúra, ahol mind az első főnövény lekerülését követő, mind a második főnövény vetését megelőző talajmunkákra az agronómiailag indokolt időt figyelembe kell venni, és a másodvetésnek a megelőző főnövénytől különböző növénykultúrához* kell tartoznia, azzal, hogy a Brassica napus (takarmányrepce), Sinapis alba (fehérmustár), Raphanus sativus (retek) fajhoz tartozó növények egymás után még keverékben sem vethetőek;”
- Lehetővé vált a másodvetések végrehajtása abban az esetben is, ha azt a gazdálkodó az Egységes kérelemben előre nem jelentette le, így a másodvetés adminisztratív ellenőrzés tekintetében csak abban az esetben kerül elutasításra, ha a vetés 15 napon belül nem kerül bejelentésre.
- Beemelésre került, hogy „a papíralapú gazdálkodási napló kitöltésére vonatkozó, a Nemzeti Irányító Hatóság által jóváhagyott útmutatót a NÉBIH a honlapján közleményben teszi közzé (mely már meg is történt). A gazdálkodási napló adattartalmát a Kincstár és a végrehajtásban közreműködő szerv a mezőgazdasági támogatási eljárásban a támogatási feltételek ellenőrzésére használhatja fel.”
- Pontosításra került, hogy” az állatalapú támogatásokra vonatkozó helyszíni ellenőrzésnek ki kell terjednie arra is, hogy a nyilvántartás bejegyzéseinek és az állatokra vonatkozó számítógépes adatbázis felé tett bejelentések helytállnak-e és koherensek-e az adott állatfajra vonatkozó ENAR rendelet szerinti igazoló okmányokból vett minta alapján.”
- Beemelésre került az, hogy „a támogatáscsökkentéseket és elutasításokat nem kell alkalmazni, ha az azt kiváltó meg nem felelés oka valamely hatóság mulasztására vagy tévedésére vezethető vissza, és azok a mezőgazdasági termelő részére nem felróhatók.”
Törlésre került az a korlátozás, amely
- „A kárenyhítési hozzájárulás-fizetési kötelezettség, valamint a kárenyhítő juttatás összegének kiszámításához szükséges növénykultúra igazolt károsodással érintett és nem érintett területeinek megállapítása során a július 15-ét követően az egységes kérelemben bejelentett kijavítás, részben vagy teljes egészben történő visszavonás, valamint másodvetés nem vehető figyelembe.”, valamint
- „Ha jogszabályban vagy pályázati felhívásban előírt feltétel teljesítése miatt az új bejelentéssel érintett terület nagyobb, mint a kiváltani kívánt másodvetés területe, akkor a megnövelt csere terület a vonatkozó támogatás szempontjából nem kerül elszámolásra.”
Fentiek szerint tehát, ha technológiai vagy üzemszervezési okokból egy-egy másodvetés nem ott és nem olyan méretben valósul meg, ahogyan azt a termelő eredetileg tervezte, akkor lehetőség nyílik a máshol, más méretben megvalósuló másodvetések figyelembevételére és az eredetileg tervezettnél nagyobb másodvetés is elfogadható.
Természetesen az adatváltozásra vonatkozó egyéb szabályok, amelyek a támogatás növelésre irányuló kérelemmódosításokat tiltják, továbbra is érvényesek.
További részletek a 26/2023 (VI.30.) AM rendeletben olvashatóak.
NAK / Sztahura Erzsébet