A portugál diószezon jelenleg javában tart. Sebastião Lorena, a Nogam értékesítési és marketing vezetője szerint: "A diószezonunk általában szeptember végén kezdődik a korai fajták betakarításával, egészen áprilisig tarthat, ami az értékesítési szezon végét jelenti. Most a betakarítás közepén vagyunk, teljes gőzzel haladunk. Idén kisebb méretekre és jó minőségre számítunk. Portugáliában nagy beruházások történtek a dió és a mandula termesztésben, melyek ültetvények most érik el a termőre fordulásukat. Ennek eredményeképpen Portugáliában idén várhatóan nagyobb lesz a termés és ez a tendencia a következő években is folytatódni fog."
Lorena úgy véli, hogy a portugál dió továbbra is jól fog teljesíteni az európai piacon. "Portugália fő exportpiacai olyan európai országok, mint Spanyolország, Olaszország, Németország és Svájc. Előnyünk más országokkal szemben a közelségünk, szállítási időnk, fenntarthatósági gyakorlatunk és jó minőségünk, azon országokkal szemben, ahol ugyanekkor van a betakarítási időszak, így az európai piac első számú választása lehetünk."
Ahogy az infláció sújtja a fogyasztókat a dió iránti kereslet lelassul. Lorena azonban arra számít, hogy végül sikerül leküzdeniük ezt a kihívást: "A piaci bizonytalanság és a spekuláció kihívást jelentett a dióexportőrök számára, valamint az infláció miatti forgalomcsökkenés. Aztán ott van az energiaválság és más országok, például az Egyesült Államok és Kína által gyakorolt agresszív árak. A jó minőségű termékekkel és az ügyfeleinkkel való jó, bizalmon és hatékonyságon alapuló kapcsolattal arra számítunk, hogy túljutunk ezeken a nehéz időkön és megtaláljuk a helyünket a piacon."
Mi lesz a portugál dió sorsa? Az ünnepi szezon meglehetősen fontos lesz a szezon sikere szempontjából: "A piac bizonytalansága miatt nehéz megjósolni, hogy mi fog történni a közeljövőben. Arra számítunk, hogy a karácsonyi szezon beköszöntével a következő három hónapban növekedni fog a dióbél értékesítése és fogyasztása."
Forrás: freshplaza.com
NAK/ Csép Adrienn