Mezőgazdasági termelés

Az utóbbi időszakban számos beruházási támogatást lehetett igényelni, azonban nem elegendő megnyerni a pályázatokat, el is kell számolni a betervezett költségekkel.

A Támogatói Okirat (TO) hatályba lépését követően kezdődik a megvalósítási időszak. Első lépésként lehetősége lenne mindenkinek a gördülékenyebb megvalósítás érdekében előleget igényelni - a támogatási összeg 50%-os mértékéig -, azonban az EMVA-ból finanszírozott beruházási projektek esetében ez nem túl egyszerű. Az előleg igénylések vonatkozásában biztosítéknyújtási kötelezettsége van a kedvezményezetteknek. Biztosíték lehet például a készpénzletét, a garanciavállaló nyilatkozat, vagy akár a garanciaszervezet által vállalt kezesség is. Készpénzletét esetén elutaljuk a Kincstár alszámlájára az előleg összegével megegyező összeget, amit egészen addig ott kell tartanunk, ameddig el nem számoltunk az előleggel. Ráadásul, ha valaki egyszeri elszámolást szeretne, akkor nincs is lehetőség az előlegigénylésre. A fenti feltétek, miatt látható, hogy nem túl gyakori az előlegigénylés a VP-s beruházási pályázatoknál. Remélhetőleg a 2023. január 1. napjától hatályba lépő új KAP Stratégiai Terv-ben a többi Operatív Programhoz hasonlóan, már nem lesz szükség a biztosítéknyújtási kötelezettségre.

Ügyelnünk kell arra, hogy a TO hatálybalépését követően 12 hónapon belül el kell számolnunk a projekt összköltségének legalább a 10%-val – az általános költségeket nem számítva-. Abban az esetben, ha nem sikerül az előrehaladásról kifizetési igénylést benyújtani, akkor mindenképpen érdemes kimentési kérelmet beadnunk a változásbejelentési felületen. A kimentési kérelemben tudjuk megindokolni a várható csúszás okát releváns indokkal alátámasztva. Nyomós indok lehet például, ha a közbeszerzési utóellenőrzés elcsúszik, vagy a szállító nem megfelelő módon teljesíti a szerződésben foglalt feltételeket, esetleg a vírushelyezettel kapcsolatos fennakadások is bemutathatóak.

Az előre megtervezett mérföldkövek között mindössze egy időközi kifizetési igénylést tudunk beadni. Alapvetően egy mérföldkő elérését követő 15 napon belül be kellene adnunk a kifizetési igénylést, de ez a gyakorlatban szinte megvalósíthatatlan elvárás a Közreműködő Szervezet részéről. A pályázatok benyújtásakor nagyon nehéz előre megtervezni, hogy pontosan mikor bírálják el a projektet, így a mérföldkövek időpontjainak a betartása sem elvárható.

A ténylegesen felmerült költségekhez kapcsolódó kifizetési igényléseket a https://www.mvh.allamkincstar.gov.hu/ oldalon nyújthatjuk be. Legörgetünk az alkalmazásokhoz és ott az E-egységes kérelemre kattintva, ügyfélkapus felhasználónévvel és jelszóval (esetleg meghatalmazással) be fogunk tudunk lépni a kitöltő felületre.

A benyújtásra kerülő dokumentumoknál figyeljünk arra, hogy a gép/berendezés/anyag beszerzését igazoló szerződés, megrendelő - stb.- dátuma nem lehet a pályázat benyújtásánál korábbi. A számlákra vezessük fel az iratazonosítót, valamint a „Az elszámoló bizonylat támogatás elszámolására benyújtásra került” szöveget. A kifizetést igazoló bizonylatoknál - például bankszámlakivonat, pénztárbizonylat, pénztárjelentés, főkönyvi napló – minden esetben az eredeti példányt szkenneljük be. Az építési tételekhez kapcsolódó teljesítési igazolásoknál a műszaki ellenőrnek is ellen kell jegyeznie a dokumentumot. A piaci ár igazolásához három darab azonos tárgyú, összehasonlítható, összegében egyértelmű, írásos ajánlatot kell becsatolnunk. A kifizetési igényléshez ne felejtsük még el beadni a beruházás megvalósításának alátámasztására szolgáló fotódokumentációt.

A projekthez kapcsolódó minden dokumentumot a helyszínen meg kell őrizni egészen a Támogató Okirat kiállításának év végétől számított legalább 10 évig.

Általánosságban elmondható, hogy bázislétszámtartási kötelezettség van. Azaz, ha alkalmazottal rendelkeznek a pályázat benyújtása előtt, akkor számítanak egy átlagos statisztikai állományi létszámot - az önfoglalkoztatást is beleértve-, amelyet a fenntartási időszak kezdetétől egészen a végéig fenn is kell tartani. Az előlegigényléshez kapcsolódó biztosítéknyújtáson túl a bázislétszámra vonatkozó kötelezettség eltörlését is indokoltnak látjuk, az ágazatokban jelentkező munkaerőhiányra való tekintettel.

A záró kifizetési igénylés keretében nyújtható be az összes korábban elszámolásra nem került, de a projekt megvalósításához kapcsolódó elszámoló bizonylat, valamint kötelező mellékleteként a záró szakmai beszámoló.

Kérdés esetén kérem, keressenek a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.

 Németh Bálint / NAK

 

 

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

 

Őstermelői adatok lekérdezése