Mezőgazdasági termelés

Az eredményekből kiderül, hogy tagjaink döntően a szerződések nem megfelelő betartásából fakadó gyakorlatokat tapasztalják. Ezek többek között a szerződések egyoldalú módosítása; a határidőn túl történő fizetés; illetve a romlandó termékekre vonatkozó megrendelések utolsó pillanatban történő lemondása. A felmérés eredményei alapján egyértelműen látszik az irányelvben foglalt követelmények betartatásának szükségessége. 

Az Európai Parlament és a Tanács 2019. április 17-én elfogadta az (EU) 2019/633 irányelvet a mezőgazdasági és élelmiszer-ellátási láncban az üzleti vállalkozások közötti kapcsolatokban alkalmazott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról. A tagállamok által az irányelvvel összefüggésben hozott intézkedések hatékonyságának értékelése érdekében a Bizottság éves felméréseket fog végezni, kezdve ezzel az alapkérdőívvel, amelynek célja az új nemzeti intézkedések végrehajtása előtti helyzet megismerése. 

A Közös Kutatóközpont (JRC) és az Európai Bizottság Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Főigazgatósága által készített felmérés valamennyi tagállamra kiterjedt, és az irányelv hatálya alá tartozó beszállítókat célozza meg a mezőgazdasági és élelmiszer-ellátás különböző szakaszaiban. 

A felmérés eredményei itt érhetőek el angol nyelven. A magyar érdekeltek által beküldött válaszok összegzését tartalmazó táblázatokat lefordítottuk, amik itt érhetők el.  

A Bizottság felmérésében több, mint 3300 magyar agrár-élelmiszeripari vállalkozás vett részt. A válaszadók többsége (90 százalék) mezőgazdasági termelő, forgalmuk 100 000 eurónál kevesebb. Szakágazati bontás szerint a válaszadók közel fele gabonafélékkel, további jelentős része pedig a zöldség-gyümölcs szektorban tevékenykedik.  

A felmérés kitért az irányelvvel kapcsolatos ismeretekre. A válaszok alapján megállapítható, hogy a kisebb piaci szereplők nem rendelkeznek kellő tapasztalattal az uniós irányelv követelményeirőltovábbá a hatályos jogszabályok nyújtotta védelemről. Tapasztalataik alapján a tisztességtelen gyakorlatot folytatók elsősorban a nagykereskedők, alapanyag kereskedők, kiskereskedelmi láncok, az elsődleges feldolgozók és a termelői szervezetek.  

Az elmúlt 3 évben tagjaink döntően a szerződések nem megfelelő betartásából fakadó gyakorlatokat tapasztalják. Ezek többek között a szerződés egyoldalú módosítása; a határidőn túl történő fizetés; illetve a romlandó termékekre vonatkozó megrendelések utolsó pillanatban történő lemondása. További problémák az olyan promóciós, marketing és reklámozási tevékenységekből fakadnak, amelyekre a vevő bizonyos szolgáltatásokat kínál a szállítónak, hogy a termékét népszerűsítése, de elvárja, hogy a szállító hozzájáruljon a költségekhez. Kiemelten a tavalyi évben előforduló tisztességtelen gyakorlatokat is felmérték, amik megegyeznek a hosszabb időszakra vonatkozó problémákkal. 

A kérdőív tisztességtelen gyakorlatokból fakadó problémák kezelésére is kitér, így például kiderült, hogy a magyar beszállítók elsősorban közvetlenül a tisztességtelen gyakorlatot folytató vevőikkel próbálják rendezni a fennálló helyzetet, illetve ritkább esetekben érdekképviseleti vagy magán vitarendezési szervezeteken keresztül. Arra a kérdésre, hogy esetlegesen miért nem kezdeményezik az ilyen gyakorlatok kezelését, a válaszadók többsége (kb. 70 %) azt nyilatkozta, hogy nem biztos abban, hogy melyik hatósághoz kell fordulni. Emellett többen jelölték, hogy a problémát amiatt nem kezelik, mert félnek a vevő valamilyen megtorló intézkedésétől.  

A felmérés eredményei alapján egyértelműen látszik az irányelvben foglalt követelmények betartatásának szükségességeMagyarországon már több mint tíz éve törvényben is szerepel a tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalma, szabályozva a kereskedelmi gyakorlatokat a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek tekintetében azért, hogy a beszállítók és a kereskedelmi csoportok között kiegyensúlyozott alkupozíciót biztosítson, etikus üzleti magatartási normák érvényesüljenek. Bár a hazai szabályozás (2009. évi XCV. törvény) szinte teljes mértékben megfelel a tisztességtelen piaci magatartásról szóló irányelvnek (sőt, bizonyos esetekben szigorúbb is) - mégsem sikerült megoldani az ilyen jellegű problémákat. A meglévő jogszabályt még idén májusig olyan módon fogják módosítani, hogy az megfeleljen a 2019-ben elfogadott uniós irányelvben foglaltaknak. 

 

(NAK/Polczer Katalin) 

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám