Mezőgazdasági termelés

Az Európai Bizottság a Zöld megállapodás részeként 2020 őszén előterjesztette a metánkibocsátás csökkentésére irányuló uniós stratégiát, mely anyag mérföldkőnek tekinthető, hiszen a metánnal kapcsolatos utolsó stratégiai dokumentum 1996-ban történő közzétételét követően ez az első olyan uniós szintű fellépés, amely a metánkibocsátás problémájára kíván komplex megoldást találni. 

 Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezetének becslése szerint az állattenyésztési ellátási láncok felelősek évi 7,1 gigatonna szén-dioxid-egyenértékű kibocsátásért, ami az összes antropogén ‒ azaz emberi tevékenységből származó ‒ ÜHG-kibocsátás 14,5 %-át jelenti. szarvasmarha ágazat ‒ hús- és tejszektor együttesen ‒ felelős a kibocsátás 65 %-áért, és az állattenyésztéshez köthető teljes kibocsátásnak megközelítőleg 44%-a metán formájában történik, melynek két fő forrása kérődzők emésztéséből (80,7 %), valamint a trágyakezelésből (17,4 %) származó kibocsátás. 

 Mint ismeretes az ÜHG-ok közül a szén-dioxid után a metán járul hozzá a legnagyobb mértékben az éghajlatváltozáshoz, a metánkibocsátás visszaszorítása tehát nélkülözhetetlen ahhoz, hogy el tudjuk érni a 2030-ra kitűzött éghajlat-politikai célkitűzéseket, és hogy 2050-re Európa klímasemleges kontinenssé válhasson. 

 Az EU az elmúlt évtizedekben már számos károsanyag-kibocsátási intézkedést hozott, melyeknek eredményeként mezőgazdasága 1990 óta 20 %-kal csökkentette ÜHG kibocsátását, ugyanakkor 25 %-kal növelte fajlagos termelékenységét. A Bizottság által kijelölt ÜHG-csökkentési cél jelenleg az, hogy a következő évtizedben az 1990-es szinthez képest 55 %-kal csökkenjen az emisszió. Mivel a mezőgazdaságnak biogén metán-kibocsátás csökkentésében betöltött szerepe kiemelkedő fontosságú, ezért a továbbiakban is nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy az állattenyésztésben, -tartásban, valamint a szervestrágya kezelés és -kijutattás során minél nagyobb szerepet kapjanak az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodást, valamint a klíma- és környezetvédelmet, továbbá az állatjólétet szolgáló intézkedések.  

 A hosszú távú éghajlat-politikai és levegőtisztaság-védelmi célkitűzések elérése azonban csak globális gondolkodás által, szektorokon átívelő összehangolt tervezéssel és kollektív intézkedésrendszer kialakítása útján lehetséges, melynek kiváló eszköze lehet az Európai Uniós Metán Stratégia. A stratégia ugyanis fellépéseket határoz meg a metánkibocsátás európai és nemzetközi szintű csökkentésére egyaránt, továbbá jogalkotási és nem jogalkotási intézkedéseket vázol fel többek között a mezőgazdaság tekintetében is. A stratégia fő prioritásai között szerepel a metánkibocsátás mérésének és a vonatkozó jelentéstételi módszernek a javítása, ennek keretében a gazdálkodókra nehezedő adminisztratív terhek csökkentése, valamint a metánkibocsátással kapcsolatos adatok nyomon követésének, jelentésének és ellenőrzésének egyszerű és átlátható módszer által történő biztosítása. A stratégiában a fő hangsúly az innovatív metáncsökkentő technológiák, az állatok takarmányozásával és a tenyésztési módszerekkel összefüggő bevált gyakorlatok megosztásán lesz. Az intézkedések között szerepel továbbá a tartási- és takarmányozási technológiákra, a természetes alapú megoldásokra irányuló célzott kutatás is. 

 Fenti célokat, valamint az újra fel nem dolgozható szerves mezőgazdasági hulladékok és maradékanyagok biogáz előállítására történő felhasználását a közös agrárpolitika keretein belüli ösztönzőkkel és támogatásokkal kívánják megvalósítani. 

 Nem vitatható, hogy a kérődző állatok emésztőrendszerében lezajló fermentációs folyamatok, valamint a trágyában lévő szerves anyagok anaerob baktériumok általi bontása során keletkező – CO2-egyenértékben a mezőgazdaság összkibocsátásának 44 %-át adó – metánkibocsátás jelentős. Ugyanakkor kiemelendő, hogy a kérődző állatok a humán táplálkozásba be nem építhető takarmánynövény fajtákat hasznosítanak, illetve olyan területek biomasszáját hasznosítják, melyeken kellő hatékonysággal emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszer-alapanyagok nem termelhetők. A füves területek legeltetése pedig egyúttal a biodiverzitás megőrzésének és a kedvező talajszerkezet, valamint tápanyagtartalom megőrzésének a záloga is, ezáltal tehát jelentősen hozzájárul a talaj klímaváltozás hatásaival szembeni ellenálló képességének fokozásához. A szerves trágya emellett életképes alternatívát jelenthet a fosszilis eredetű szintetikus műtrágya felhasználás mérséklésében. A szervestrágya alapú biogáz-előállítással továbbá nemcsak a keletkezett trágya metánkibocsátása csökkenthető nullára, de a képződött biogáz hasznosítása révén az energiatermelés károsanyag-kibocsátása is mérsékelhető, hiszen ehhez az típusú energia előállításához nem fosszilis üzemanyagot használnak.  

Hangsúlyozandó, hogy a mezőgazdasági eredetű metán  különösen az állattenyésztéshez köthető szerves eredetű gázkibocsátás  az üvegházhatású gázok természetes körforgásának részét képezi. A biogén metánforrások tehát  rövid élettartamúáramló klíma gázként  a légkörben megközelítőleg 12 év alatt szén-dioxiddá és vízzé bomlanak, amelyek a fotoszintézis útján a biomassza (takarmány) és a talaj szénkészletébe beépülnekezáltal a mezőgazdaság természetes szénkörforgásának részét képezik, ellentétben a fosszilis forrásokból származó, hosszú élettartamú, „készlet” klíma gázokkal. 

   

Fentiekre tekintettel tehát a biogén és a fosszilis metán közötti különbségtétel, a kiegyensúlyozottabb megközelítés, valamint a tudományos bizonyítékokon alapuló klímapolitikai döntéshozatal kulcsfontosságú a metánkibocsátási probléma kezelése tekintetében. 

Különös tekintettel az állattenyésztési ágazat jelentőségéremely a teljes európai agrár-élelmiszeripari termelés 40 %-át adja, megközelítőleg 170 milliárd euró értéket termelés közvetlenül több mint 4 millió embert foglalkoztat. 

Kiemelendő továbbá, hogy az EU-ban a mezőgazdasági terület 35 %-a állandó gyep, mely területek biomassza tonnánként 2 tonna CO2-t képesek elnyelni, miközben 1,5 tonna oxigént termelnek. Legeltetéssel történő hasznosításuk révén hozzájárulnak a vidéki lakosság helybentartásáhozaz agroökoszisztémák biológiai sokféleségének fenntartásáhozés fokozzák a gyepek szénmegkötési potenciálját. 

Összefoglalóan elmondható teháthogy az állattenyésztési ágazat fent említett pozitív környezeti szerepét sok esetben még mindig figyelmen kívül hagyják, sokszor tévesen hibáztatják az éghajlatváltozással összefüggésben, mely számos esetben az egyoldalú szemléletet tükröző és nem tudományos alapokon nyugvó megközelítések, egyes civil szervezetek általi kampányok megnövekedett számával is magyarázható. Az állattenyésztési ágazatok tehát nem csak részesei, hanem egyben elszenvedői is a klímaváltozással járó negatív hatásoknak és a túlzottan ambiciózus elvárásoknak, intézkedéseknek. 

Az állattenyésztés metán-hatékonyságának további javítása érdekében a jelenlegi éghajlat- és környezetvédelmi jogszabályok felülvizsgálata, további kutatások végzése, egy igazságos, ágazatokon átívelő szakpolitikai keret, valamint megfelelő támogatási és ösztönző rendszer kialakítása szükséges, mely kellő forrást biztosít a takarmányozás, az állomány-menedzsment, a tenyésztés, az állategészségügy és - jóléta trágya- és gyepgazdálkodás területén történő fejlesztésekhez, valamint klímaváltozással járó kihívásohatékony kezeléséhez egyaránt. 

 

Forrás: European Commission – Communication an EU strategy to reduce methane emissions 

Copa-Cogeca - Draft Reflection paper on the EU Methane Strategy 

Európai Bizottság  Sajtóközlemény 

Copa and Cogeca – Feedback on the Roadmap on the EU Methane Strategy 

     

 

 

 (NAK/Borovka Zsuzsa)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám