Ukrajna előző szezonbeli dióexportja magasan zárt, mind mennyiségben és minőségben. Azonban a magas minőségű diók között folyton növekvő verseny az ukrán terméket az alacsonyabb régióba tolja.
Az Ukrán Kertészeti Szövetség (UHA) szerint 2019 októbere és 2020 januárja között az ország 77,4 millió USD értékben állított elő héjas és pucolt diót, 23%-kal többet, mint az előző évben. Az értékesítésük különösen Irakban, Azerbajdzsánban, Romániában, Bulgáriában, az Egyesült Arab Emírségekben és Albániában nőtt. Ezzel egy időben a héjas és a pucolt dió átlagos export ára alacsonyabb volt, mint egy évvel ezelőtt.
– Egyre nehezebb az ukrán exportőröknek versenyeznie a pucolt dió világpiacán, ezért kényszerülnek arra, hogy az alacsonyabb hozzáadott értéket képviselő héjas kategóriába sorolják a diójukat. Becsléseink szerint ebben a szezonban a héjas dió súlya az export teljes részarányában mennyiségileg fele volt, bár ez egy évvel korábban még 10-12%-kal alacsonyabb volt – magyarázta Andrij Jarmak, a FAO befektetési osztályának közgazdásza.
A diópiaci részvevők szerint az export mennyisége továbbra is bőséges marad az új ültetvények miatt, amelyek csak nemrég kezdtek el teremni. Azonban a feldolgozás, a minőség és a gyártott termékek marketingjének a problémája továbbra is fennáll a más országokból származó dió növekvő kínálata miatt.
A dió piaci helyzete alapján az UHA növelte az ukrán dióexport előrejelzését a következő szezonra. Fedor Ribalko, az UHA vezetője szerint:
– Arra számítunk, hogy Ukrajna 155 millió dollár értékben fog keresni a teljes dióexportján, ami mintegy 25 %-kal több mint a tavalyi szezonban. Az átlagos exportár a teljes szezonra várhatóan valamivel magasabb lesz, mint tavaly, elsősorban a pucolt dió esetében, így a fő növekedés a mennyiség növekedéséből származik majd.
A dió fogja uralni a zöldség-gyümölcs export szegmensét, tovább mélyítve a szakadékot a bogyósoktól. Az alma export viszont tovább fog csökkeni, pedig már eddig is feleződött.
NAK/ Csép Adrienn és Fodor Zoltán – Forrás Ieg Vu