A „Három a magyar igazság” kampány népszerűsítéséhez, a tisztább göngyölegek kultúrájának széles körű elterjesztéséhez John P. Kotter amerikai professzor elméletét vettük alapul, amelynek témája a változás nyolc szakaszból álló folyamata. Az előző NAKlap-számokban bemutattuk az első hat lépcsőfokot, a mostaniban sorra vesszük az utolsó kettőt.
A változás nyolc lépcsőfoka röviden a következő:
1. Egészséges veszélyérzet felkeltése
2. Az irányító csapat létrehozása
3. A jövőkép és a stratégia kialakítása
4. A változás jövőképének kommunikálása
5. Az alkalmazottak felhatalmazása az átfogó cselekvésre
6. Eredmények elérése rövid távon
7. Az elért eredmények megszilárdítása és további változások kezdeményezése
8. Az új megoldások meggyökereztetése a vállalati kultúrában
Az előző lapszámokban bemutattuk az első hat (2-2-2) lépcsőfok lényeges elemeit, most az utolsó két lépcsőfok ismertetésével zárjuk le a közös gondolkodást.
Az elért eredmények megszilárdítása és további változások kezdeményezése (7.)
A hetedik lépcsőfok elérésekor, a cél elérése előtt sok minden megakaszthatja a folyamatunkat. Valahányszor kiengedünk a munka elvégzése előtt, döntő fontosságú lendítőerő vész el. Nagyon gyors lehet a visszarendeződés és olyankor a régi tradíciók, szokások újból elfoglalják a helyüket. Szélsőséges esetben a hetedik szakasz hosszú évekig elhúzódó folyamat is lehet. Ebben a szakaszban jellemző, hogy további és még nagyobb projekteket indítunk útjára, felhasználva az eddig megszerzett eredményeinket és tapasztalatainkat. Ugyanakkor egyre több ember kapcsolódik be a folyamatunk segítői közé.
A hatodik lépcsőfokról szeretnénk mielőbb feljutni mi is erre a hetedik lépcsőfokra. Ez számításaink szerint hónapokon belül várható. A legbiztosabb jelzője annak, hogy ebbe a szakaszba lépünk két dolog lesz. Az egyik az, hogy új projektek elindítása bontakozik ki a kultúraváltási programunk mellett és a másik, hogy érzékelhetően megnő a folyamatunk segítőinek a száma. Várjuk, hogy ebbe a szakaszba érjünk és várjuk a további segítők csatlakozását.
Az új megoldások meggyökereztetése a vállalati kultúrában (8.)
Gondot kell fordítanunk arra, hogy az új módszerek erős gyökeret eresszenek, olyanokat, amelyek behatolnak kultúra legmélyére. Minél mélyebb a gyökér annál nagyobb az esély arra, hogy az általunk generált változások hosszú távon is megmaradnak.
A kultúra (pl: vállalti kultúra, munkakultúra stb.) fogalma az embercsoportok magatartási normáit és közösen vallott értékeit öleli fel. A magatartási normák olyan széles körben érvényesülő cselekvési módokat jelölnek, amelyeket a csoporttagok folyamatosan megtanítanak a csoport új tagjainak, megjutalmazva azokat, akik alkalmazkodnak hozzájuk és szankcionálva azokat, akik nem. A közös értékek azokat a fontos törekvéseket és célokat jelölik, amelyeket a csoport tagjai sajátjuknak éreznek és tartósan megmaradnak akkor is, amikor a csoport tagsága megváltozik.
A kultúra nagy erővel tudja befolyásolni az emberek viselkedését. Nehezen lehet megváltoztatni és „láthatatlansága” miatt nehéz közvetlenül fellépni ellene. A kultúra csak azután változik meg, hogy sikeresen áthangoltuk az emberek cselekvését. Az új megközelítési módok rendszerint azután épülnek be mélyen a kultúrába, miután meggyőzően bizonyították használhatóságukat és fölényüket a régi módszerrel szemben.
Mi pillanatnyilag még nem értük el a nyolcadik lépcsőfokot, ez még előttünk áll. Néhány év távlatában és a hét lépcsőfokot sikeresen magunk mögött hagyva elérhetjük végső célunkat, ami a műanyag csomagolóeszközök anyagában újrahasznosítása. Amikor majd a gazdálkodók gondolkodás nélkül háromszor kiöblítik és kicsepegtetik a növényvédő szeres flakonokat - és ezt a tevékenységet tanítják meg új munkatársainak is – akkor mondhatjuk el, hogy felértünk a folyamat csúcsára: elértük a kitűzött célunkat.
Továbbra is várjuk azon személyek jelentkezését, akik felelősséget éreznek a környezetünk iránt és szívesen részt vennének csapatunk munkájában. Kérjük, hogy jelentkezésüket a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címre küldjék.
(NAKlap, 2019. november – Fenyvesi Rita/Cseber)