Közös Agrárpolitika

A Mezőgazdasági és Halászati Tanács december 16-i ülésén az uniós mezőgazdasági miniszterek egyetértettek abban, hogy további tárgyalások szükségesek az új Közös Agrárpolitika (KAP) részletszabályairól és arról csak a következő uniós költségvetés elfogadását követően lehet megalapozott döntést hozni. Jó eséllyel 2022-től léphet érvénybe az új KAP.


A Mezőgazdasági és Halászati Tanács ülésén az uniós agrárminiszterek a KAP-reform tárgyalásainak elmúlt féléves eredményeit összegző, a finn uniós elnökség által előterjesztett előrehaladási jelentést vitatták meg. A tárgyalások időbeli ütemezésével kapcsolatban több tagállammal egyetértésben sikerült érvényesíteni azt a magyar igényt, miszerint a KAP részletszabályairól csak a következő uniós költségvetés elfogadását követően lehet döntést hozni.
– Nem határozhatunk olyan fontos szakpolitikai kérdésekről, mint a termeléshez kötött támogatásokra fordítható források nagysága, vagy a környezet- és klímavédelmi ambíciószint, amíg nem ismert, hogy mekkora költségvetés áll majd rendelkezésre az egész KAP, és ezen belül Magyarország számára – emelte ki az ülésen Nagy István. – A KAP-források nem csökkenhetnek nagyobb mértékben, mint amit az Egyesült Királyság, az egyik legnagyobb nettó befizető, kilépése indokol.

Az agrárminiszter szerint az elmúlt félév során számos kérdésben sikerült előrelépést elérni, azonban a KAP-reformnak vannak további tárgyalásokat igénylő elemei.
– Magyar szempontból üdvözlendő, hogy jelen állás szerint az új időszakban is megmarad a SAPS rendszer és a termeléshez kötött támogatások nyújtására is lehetőség lesz. További egyeztetésekre van szükség az új támogatás elosztási modell tekintetében annak érdekében, hogy a magyar gazdák számára a gyakorlatban végrehajtható, egyúttal könnyen értelmezhető rendszer jöjjön létre – hangsúlyozta a tárcavezető.

A tanácsülésen döntés született arról is, hogy 2020-ban felülvizsgálják az élelmiszerek származásjelölését szabályozó előírásokat is. Ezen belül különösen fontos a méhészeti termékek származásjelölésének újraszabályozása, ahogyan azt Magyarország a Mezőgazdasági és Halászati Tanács novemberi ülésén is kérelmezte.

 

Átmenet

Az eredeti – ideális – uniós menetrend szerint az új KAP 2021. január 1-jén lépett volna életbe, akkor, ha ez év végére az Európai Parlament elfogadja az EU egészének 2021 és 2027 közötti költségvetését. Ez esetben 2020 folyamán már csak a végrehajtási jogszabályokról kellett volna dönteni. Ám ez a folyamat megakadt az idei májusi EP-választás előtt, és már akkor kiderült, hogy a 2021-es indulásból nem lesz semmi.

Az idei, december eleji Agrárszektor konferencián Bori Tamás, az Európai Bizottság Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Főigazgatósága (DG AGRI) Közvetlen Kifizetések Igazgatóságának munkatársa vázolta a halasztásból miatt újratervezett menetrendet. Mint mondta, mivel nem volt tartható az eredeti ütemterv, ezért a korábbi – még Jean-Claude Juncker elnök vezette – EB 2019. október 31-én egy átmeneti intézkedéscsomagot terjesztett elő, amelynek a vitája már folyamatban van az EP-ben és a Tanácsban. Az EB egyéves átmeneti időt javasolt, és kettő – az átmeneti időszakra vonatkozó – jogszabályt terjesztett elő. Bori Tamás megemlítette, hogy jelenleg az úgynevezett trilógusok zajlanak a Tanács, a Parlament és a Bizottság között. Megjegyezte, az első, technikai jellegű jogszabály elfogadása hamarosan várható, és a fő átmeneti jogszabály elfogadását is legkésőbb 2020 nyaráig irányozták elő, a KAP-reform elfogadásával párhuzamosan. 2020 végére pedig a végrehajtási szabályokat is elfogadhatják.

A szakember megjegyezte, az új menetrend szerint az új KAP 2022. január 1-től lenne hatályos, a 2021-es év lenne az átmeneti időszak, átmeneti rendelkezésekkel. Hozzátette, a támogatások addig is a most érvényes szabályok szerint történnének. A 2021-es átmeneti évre vonatkozó szabályozási javaslat legfőbb elemei a következők: a jelenlegi érvényben levő szabályok alapján a megfelelő pénzügyi keretek biztosítása; a közvetlen kifizetések és piaci intézkedések folytatása, az első és második pillér közötti pénzügyi rugalmasság fenntartásával; a vidékfejlesztési programok folytatása, esetenként új megoldásokkal.

Bori Tamás szerint ezen időszakban vidékfejlesztési területen a következőkre lehet számítani:
-    A tagállamok 2021. december 31-ig meghosszabbíthatják az aktuális vidékfejlesztési programjukat, de ahol nincs hosszabbítás, ott a 2021-es évre leosztott pénzügyi keret a 2022-2027-es pénzügyi kerethez arányosan hozzáadódik.
-    2021-ben új többéves kötelezettségvállalások köthetőek, de csak rövidebb, legfeljebb hároméves időszakra.
-    A korábbi programozási időszakból származó kötelezettségvállalások továbbvitele a KAP Stratégiai Tervbe.

 

Segítség

A szakértő beszámolt arról is, hogy hogyan lehet felkészülni az új KAP-ra. Mint mondta, az EB célja, hogy minden segítséget megadjon a tagállamoknak a végrehajtásra való felkészülés során. A DG-AGRI földrajzi alapon, a tagállamok szintjén GeoHub-okat alakított a KAP Stratégia Tervek elkészítésének folyamatos és hathatós segítségére. Bori Tamás szerint különösen fontos a folyamatos közös felkészülés a reformfolyamat változásainak folyamatos lekövetésével, valamint a tagállamoknak 2019. november 15-ig kellett a KAP Stratégiai Terv ütemtervet benyújtaniuk, ebben pedig a következőknek kellett szerepelnie: helyzetjelentés, a Stratégiai Terv elkészítésének lépései és ütemterve, valamint a bevont ágazati szereplők köre.


(AM/nak.hu-RF)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám