Koronavírus

A koronavírus-járvány terjedése ellenére az élelmiszeripar szereplői mindent megtesznek annak érdekében, hogy minden polgár számára továbbra is elérhető legyen a biztonságos, minőségi és megfizethető élelmiszer.


Az európai élelmiszeripart 294 ezer vállalkozás és 4,7 millió elkötelezett munkavállaló alkotja, akik közös célja, hogy a fogyasztók teli polcokkal és hűtőpultokkal találkozhassanak napról napra. A kialakult helyzetre való tekintettel ez azonban egyre nehezebb. A kritikus pontok azonosítása érdekében a FoodDrinkEurope 2020. március 23-án kiadott közleményében 5 pontot azonosított, amely különösen megterheli az élelmiszer-ellátási láncot. A szervezet úgy véli, hogy ezen pontok mentén kell cselekedni az élelmiszer- és italkészletek zavarának elkerülése érdekében, így a Bizottságnak küldött levelében szoros együttműködésre szólítja fel a tagállamokat és sürgős lépéseket szorgalmaz.

1. Az élelmiszeripar munkaerő támogatása
Az élelmiszer- és italgyártók elkötelezett munkaerőre támaszkodnak − beleértve az üzemi dolgozókat, a targonca és gépjárművezetőket −, akik a termékek előállítását, piacra jutását segítik. Azonban a megbetegedések, az idős rokonok gondozása és az otthon maradó gyermekek felügyelése miatti munkavállalói kiesések komoly problémát jelentenek az előállítás és szállítmányozás területén.
A FoodDrinkEurope felkéri a Bizottságot, hogy készítsen uniós szintű iránymutatást a tagállamok számára a harmonizált protokoll kidolgozásához, annak érdekében, hogy az egészségügyi dolgozókhoz hasonlóan az élelmiszeripari dolgozók mentességeket és kiváltságokat kaphassanak.


2. A teljes élelmiszerellátási-lánc alapvető fontosságának elismerése
A Bizottság március 16-i közleményében útmutatást fogalmaz meg a tagállamok számára a határigazgatósági intézkedésekről és elismeri, hogy az élelmiszer alapvető szolgáltatás. Az élelmiszereket és italokat, az élelmiszer-összetevőket, az élelmiszer-biztonság és a szállítás szempontjából nélkülözhetetlen csomagolóanyagokat, a takarmányokat és a háziállatok eledelét minden uniós tagállamnak alapvető fontosságúnak kell tekintenie a határokon történő zökkenőmentes átjutásuk segítése érdekében.
A Bizottság részéről fontos, hogy az élelmiszerszektor fontosságát tudatosítsa, és hangsúlyozza a lánc fenntartásához szükséges különleges intézkedések fontosságát.


3. Szállítási szűk keresztmetszetek feloldása
Az élelmiszer-ellátási lánc egyik erőssége, hogy a fogyasztói igények kielégítése érdekében az élelmiszer-összetevőket, illetve a késztermékeket könnyen és viszonylag gyorsan tudja mozgatni az országok között. Azonban a vírus helyzetre való tekintettel a határátlépések nehézkessé váltak.
Így fontos lenne, ha a tagállamok az élelmiszeripari tehergépjárművek esetében is betartanák a „zöld folyosó” használatát és függesztenék fel a hétvégi tilalmakat. Továbbá a FoodDrinkEurope szorgalmazza a határátlépési tilalmak harmonizációját az unióban, a működőképes, egységes piac fenntartása és a közlekedés nehézségeinek feloldása érdekében.


4. Nehéz helyzetben lévő vállalkozások támogatása
Az Európai Unió élelmiszeriparának 99%-a kis és középvállalkozás. A koronavírus-járvány ezen vállalkozások fennmaradását súlyosan fenyegeti. Az élelmiszeriparra a vendéglátó egységek (éttermek, szállodák, bárok, kávézók, stb.) bezárása komoly hatást gyakorol. Mindennek köszönhetően a vállalkozók jelentős keresletcsökkenésről számolnak be.
A FoodDrinkEurope arra kéri a Bizottságot, hogy dolgozzon ki az átfogó sürgősségi intézkedéseket az élelmiszeripari vállalkozásokra gyakorolt pénzügyi hatások minimalizálása, a munkahelyek megőrzése és az ágazat hosszú távú gazdasági fenntarthatóságának érdekében.


5. Globális kereskedelem ösztönzése
Az Európai Unió vállalkozóinak jelentős szerepe van a világ élelmiszer-ellátásában. A koronavírus kitörése óta az eladások csökkentek, főként Kínában és az ázsiai régióban. A kialakult bizonytalanság jelentős problémát okoz az exportőrök számára.
A FoodDrinkEurope ezért arra kéri a Bizottságot, hogy tartson kétoldalú tárgyalásokat a főbb kereskedelmi partnerekkel az élelmiszerek és a jelentősebb összetevők kereskedelmének megkönnyítése érdekében, illetve alakítson ki nemzetközi együttműködéseket annak biztosítása érdekében, hogy a termékek globális mozgása továbbra is megoldott legyen.

Dr. Szűcs Viktória/NAK

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám