Koronavírus

A koronavírus kapcsán bevetett hatósági intézkedések jelentősen befolyásolhatják a szerződéses kötelezettségek teljesítését. A gazdasági szereplők már szembesülhetnek a szállítási késedelmekkel, a hosszabb szállítási idők kialakulásával.


A szerződési jog egyik alapelve, hogy a szerződéses kötelezettségeket teljesíteni kell, így a felek csak kivételes, külső és előre nem látható okokra hivatkozva mentesülhetnek kötelezettségeik teljesítése alól. A teljesítést megnehezítő események, mint például a gazdasági recesszió önmagában általában nem tekinthető kivételes eseménynek.

Abban az esetben, ha valamely fél külső körülményre hivatkozva nem képes teljesíteni kötelezettségeit, akkor először is utána kell járni, hogy maga a felek között kötött szerződés szabályozza-e a külső körülmény esetét és annak jogi következményeit. Ha a szerződés tartalmaz ilyen kikötést, akkor azt kell követni, azonban ha nem, akkor a vis maiorra vonatkozó rendelkezéseket kell követni. Ha azok túl általánosak, akkor a jogkövetkezmények megállapításához a vonatkozó jogszabályokat és a bírói gyakorlatot szükséges figyelembe venni.

Vis maior esetén a Polgári Törvénykönyv alapján alkalmazható jogkövetkezmények a kártérítési kötelezettség alóli mentesülés, a szerződés megszűnése (lehetetlenülés), illetve a szerződés tartalmának bíróság általi módosítása.

Ha például egy beszállító a vírus vagy a karantén miatt nem tudja időben leszállítani a megrendelt terméket vagy további feldolgozásra szánt alapanyagot, akkor ezzel a megrendelőnek kárt okozhat. Ebben az esetben gyakori, hogy a beszállítók a szerződésben kártérítési felelősségüket meghatározott összegre korlátozzák. Azonban ha a szerződés nem tartalmaz ilyen kikötést, akkor a beszállítónak a Polgári Törvénykönyv alapján lehetősége van bizonyítani, hogy a késedelmet, és az annak következményeként kialakult kárt rajta kívül álló körülmény okozta. Ha sikerül igazolnia, akkor mentesülhet a felelősség alól. Fontos hangsúlyozni, hogy a mentesülésre csak akkor van lehetőség, ha az említett körülmény a vírussal közvetlen összefüggésbe hozható, következményei észszerűen elvárható intézkedésekkel sem elháríthatók, és az a szerződés megkötésének időpontjában nem volt előrelátható (megkötésekor a koronavírus-járvánnyal és annak konkrét esetében felmerült következményeivel még nem lehetett számolni). Felmerül a kérdés, hogy mely időpont az, amely alapul szolgálhat ehhez. Ennek megállapítása esetenkénti mérlegelést igényel, számos tényező (pl. termék jellege, üzem földrajzi elhelyezkedése) jelentősen befolyásolja.

Abban az esetben, ha a vis maior nem csupán késedelmet, de szerződés teljesítésének lehetetlenségét okozza, akkor a szerződés megszűnik. Jelen esetben a felek kötelesek elszámolni egymással, vagyis a teljesítés lehetetlenné válása előtt nyújtott szolgáltatás pénzbeli ellenértékét meg kell téríteni, az előlegek visszajárnak.

A bírósági szerződéses jogviszony módosításra csak rendkívül szűk körben, számos feltétel együttes fennállása esetén van lehetőség. Sőt még ekkor sem kötelessége a bíróságnak a szerződés tartalmát a fél kérelmének megfelelően módosítani. A bíróság általi módosításra csak akkor kerülhet sor, ha a tartós jogviszonyban a szerződéskötést követően előállt egy a szerződéskötéskor előre nem láthatott körülmény, amit nem a szerződő fél idézett elő, nem tartozik rendes üzleti kockázata körébe, valamint a kialakult körülmény következtében a szerződés változatlan feltételek melletti teljesítése lényeges jogi érdeket sértene. Azonban mivel a törvény nem ad felhatalmazást arra, hogy a gazdasági élet egészét érintő változás miatt a bíróságok az egyes szerződéseket módosítsák, így nem kell azzal számolni, hogy a koronavírus-járvány miatt tömeges szerződés módosítások fognak bekövetkezni.

Amennyiben egy szerződő fél a koronavírus-járványra hivatkozva kíván szerződéses kötelezettsége alól szabadulni nagy körültekintéssel, és az összes vonatkozó körülmény alapos mérlegelését követően ajánlott lépnie, hiszen a vírusra való hivatkozás önmagában nem elégséges. Ennek fényében különösen jelentős lesz annak a kérdésnek a tisztázása, hogy a járvány következményei mennyire voltak előreláthatók, valamint hogy az adott szolgáltatás teljesíthetőségét miért és mennyiben nehezítette meg. Ezek alapján elképzelhető, hogy a kialakult helyzetre való tekintettel a szerződő felek a jövőben nagyobb hangsúlyt fognak fektetni a vis maior-helyzetek kezelésének részletesebb rögzítésére.

További részleteket a PWC oldalán olvashat.

Dr. Szűcs Viktória/NAK

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám