Erdőgazdálkodás

A tűzifa energetikai hasznosításával, illetve a tavasz óta érzékelhető piaci ellátási zavarokkal kapcsolatosan két írásunk jelent meg az elmúlt héten.  Az első, egy átfogó helyzetelemzés, még a fakitermelések feltételeinek a veszélyhelyzetre tekintettel történő egyszerűsítéséről szóló kormányrendelet megjelenése előtt készült, a második pedig a megjelent kormányrendelet tényszerű ismertetése. A kormányzati intézkedések kapcsán érdemes az elsőként említett helyzetelemzésnek egy fontos részére ismét felhívni a figyelmet, mert a tűzifa iránti kereslet kielégítésének olyan alternatív lehetőségére utal, amely egyben egy régóta húzódó ágazati probléma rövid úton történő megoldását is jelenthetné.

A helyzetelemzés hivatkozott része arra hívja fel a figyelmet, hogy a magánerdők közel felében (egyes elemzések szerint még ennél is nagyobb hányadában) rendezetlenek a földhasználati, illetve erdőgazdálkodási viszonyok. Ez annak köszönhető, hogy a magánerdők közel három évtizeddel ezelőtti privatizációját követő – a termőföldek közül az erdők használati viszonyait illetően mindig egy kicsit szabályozatlan – időszakban a magukra hagyott tulajdonosok által az erdőgazdálkodás szervezeti kereteire kimódolt megoldások egy jelentős részéről kiderült, hogy meghaladta az idő, vagy már nem felel meg az érintettek érdekeinek. Mivel pedig a szabályozás még ma is bizonytalan – sőt, talán bizonytalanabb, mint valaha – a rendezetlenné vált magánerdők tulajdonosai nem képesek gondoskodni az erdővagyonuk hasznosításáról.

A helyzetelemzésnek a fakitermelések mennyiségi alakulását bemutató 2021. évi adatsora csak a magánerdőkre vonatkozóan a következőket mutatja. Az erdők éves folyónövedéke: 6,0 millió m3/év, az erdőtervi fakitermelései lehetőségek: 3,8 millió m3/év, a végrehajtott fakitermelések pedig: 2,3 millió m3/év. A magánerdők esetében tehát az átlagnál is jelentősebb különbség van a fakitermelési lehetőségek és a tényleges teljesítmények között. Az utóbbi, 2021. évre vonatkozó mennyiség egy részét ráadásul feltételezhetően azok a fakitermelések eredményezték, amelyeket az év végén kivezetett erdőgazdálkodási megbízási szerződések jogosultjai a működésük utolsó hónapjaiban még gyorsan beütemeztek. Feltételezhető továbbá, hogy a magánerdőgazdálkodás fakitermelési teljesítményei 2022-ben érzékelhetően még alacsonyabbak, hiszen az említett erdőgazdálkodási megbízási szerződések kivezetésével a rendezetlen magánerdők aránya hozzávetőlegesen 20 %-al még tovább nőtt.

Az előbbiekkel arra szeretnénk rámutatni, hogy a fapiaci, többek között a tűzifa piacon megmutatkozó ellátási zavarok jelentős részben a magánerdők rendezetlenségére is visszavezethetőek. Ha pedig ez igaz, akkor a probléma megoldására ezen a területen is keresni kell a megoldásokat. Egyrészt azért, mert kézenfekvőbb, mint a hiányt tartósan csak az állami erdőkből kielégíteni, másrészt azért, mert az egyes faválasztékok megnövekedett keresletéből keletkező árbevételek nyilvánvalóan a magánszférában is hiányoznak majd (ne feledjük, az erdőfenntartás költségeire elsősorban a fakitermelések árbevételei biztosítják a fedezetet), harmadrészt pedig azért, mert ha az ellátási zavarok megszűntetésére irányuló állami beavatkozások legalább részben a magánerdők rendezetlenségének a felszámolására irányulnak, akkor annak egyben jelentős hosszú távú, strukturális fejlődést eredményező hatásai is lehetnek.

A magánerdők strukturális rendezetlenségéről, a szabályozási hiányosságokról és az állami intézkedési szükségességéről az elmúlt időszakban az alábbi helyen számos írást megjelentettünk. Az intézkedéseknek elsősorban két célt kellene szolgálniuk. Egyrészt a magánerdőknek a kétharmadán még mindig fennálló osztatlan közös tulajdon széles körben történő, bölcs, az erdőingatlanok számottevő elaprózódását nem eredményező megszűntetését, másrészt az erdőingatlanok hasznosítására, használatára vonatkozó, a magánerdők, az ágazat és az érintettek érdekeivel összhangban álló, illetve gördülékeny jogalkalmazást biztosító szabályozásnak a megteremtését. Egyik sem lehetetlen, talán nem is vagyunk olyan messze a megvalósításuktól, így az intézkedések eredményei akár már a 2023. évi tűzifa igény kielégítése során megmutatkozhatnak.

 

Korábbi cikkek a témában:

-       Energia-veszélyhelyzet Magyarországon – „Vissza a kályhához?”

-       Rendkívüli engedmények a fakitermelésekre

 

NAK / Szalai Károly

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám