Élelmiszer-feldolgozás

2018. január 1-én lép hatályba a Földművelésügyi Miniszter által május 30-án kiadott 28/2017. (V.30.) számú FM rendelet az élelmiszer-vállalkozások által működtetendő önellenőrzési rendszerre vonatkozó követelményekről.


A rendeletet az élelmiszer-vállalkozások körében alkalmazandó, kistermelőkre nem vonatkozik. Az önellenőrzés papíralapon vagy elektronikus úton is megvalósítható. Az önellenőrzési terv felállítása során az élelmiszer-vállalkozás figyelembe veheti a minőségbiztosítási rendszereket, az ágazati szabványokat, a jó higiéniai útmutatókat vagy egyéb előírásokat, valamint a NÉBIH (Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal) által kiadott útmutatókat és szakmai iránymutatások tartalmi elemeit.

Az önellenőrzési tervnek tartalmaznia kell legalább:
·    az önellenőrzési terv által felölelt időszakot,
·    az alkalmazott módszert,
·    az elvégzett önellenőrzés igazolásának módját,
·    a keletkezett dokumentumok és az önellenőrzési terv megőrzésének idejét,
·    az ellenőrzés tárgyát,
·    az ellenőrzött követelményeket,
·    az ellenőrzési időpontot vagy gyakoriságot,
·    az ellenőrzés, megfigyelés vagy mintavétel pontos helyét,
·    a végrehajtásáért felelős személyt.

Az önellenőrzési terv meghatározása során figyelembe kell venni:
·    az élelmiszer-vállalkozás tevékenységét, méretét,
·    az élelmiszer-vállalkozás által előállított élelmiszer jellegét és mennyiségét,
·    az élelmiszer vállalkozás által az előállításhoz felhasznált alapanyagok és az előállított élelmiszerek egészségügyi és élelmiszerbiztonsági kockázatát,
·    a forgalomba hozatal helyi, regionális, országos vagy nemzetközi jellegét.

Az önellenőrzés során alkalmazott módszer lehet:
·    érzékszervi vizsgálat,
·    meghatározott követelmények mérése, a mért és észlelt eredmények értékelése és elemzése, ezek alapján szükség szerinti beavatkozás,
·    mintavétel és laboratóriumi vizsgálat,
·    az élelmiszer-vállalkozás tevékenysége során az önellenőrzéshez kapcsolódóan átvett kapott, illetve keletkezett dokumentumok, feljegyzések ellenőrzése, értékelése és elemzése, valamint ha szükséges az azokra épülő beavatkozás,
·    az átvevői, felhasználói és fogyasztói panaszok kivizsgálása, elemzése, valamint ha szükséges, az azokra épülő beavatkozás.

Amennyiben az élelmiszer-vállalkozás működtetett alábbi dokumentumok megfelelnek a rendeletben támasztott követelményeknek, nem szükséges új dokumentációs rendszert létrehozni és működtetni. Ezek az alábbiak:
·    élelmiszer-biztonsági rendszerek-,
·    minőségirányítási rendszerek-,
·    az elfogadott nemzeti Jó Higiéniai Gyakorlatokra vonatkozó útmutatók alapján készült dokumentumok.

A dokumentumokat az önellenőrzési tervben meghatározott ideig, de legalább 1 évig a hatósági ellenőrzés számára hozzáférhető módon meg kell őrizni.

Az élelmiszer-vállalkozónak lehetősége van önkéntes alapon önellenőrzési együttműködési megállapodást kötni a NÉBIH-el. Kezdeményezését mindkét fél kezdeményezheti, telephelyenként, vagy a vállalkozás egészére is köthető, határozott időre szól.


A rendelet pontos szövegezése itt olvasható.


(NAK)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám