Megjelent a TE-FOOD előrejelzése a 2020-ban várható élelmiszeripari nyomonkövetési trendekkel kapcsolatosan.
Az összegzés alapján az ellátási rendszer átláthatósága a tavalyi évhez hasonlóan idén is az első számú iparági trend lesz. A fenntarthatóság és az etikus előállítás fontossága, ugyanakkor a bizonyos márkákkal szembeni bizalmatlanság az Y (1984 és 1994 között születettek) és a náluk fiatalabb generációkra jellemző főként. A kedvelt márkák tekintetében a termőföldtől az asztalig terjedő nyomonkövetési információk hiteles alapot tudnak adni a bizalom növeléséhez.
A jól megtervezett marketing továbbra is a jelentős előnyöket hozhat. A nyomon követést eddig az előállítók főként prémium termékük magasabb árának igazolására használták. Azonban a fogyasztók előállítási folyamatokkal kapcsolatos érdeklődésének fokozódásával a marketing vezérelt nyomonkövetési megoldások is egyre népszerűbbek lesznek. A nyomon követés lényege, hogy egy adott lánc folyamatát leképezze, így fontos, hogy a mezőgazdasági termelők, az előállítók és a kereskedők kölcsönösen értelmezhető rendszert vezessenek be, megosztva így a felmerülő költségeket és eleget téve a jogszabályi kötelezettségeknek. Így egy adott lánc szereplőinek (pl. tejipar) érdemes egyazon rendszert működtetniük.
Az átláthatóság és a nyomon követhetőség az élelmiszerekkel terjedő betegségek kitörése esetén kulcsfontosságúak lesznek. Az elmúlt években több helyen, egy azon időben kirobbanó élelmiszer-eredetű megbetegedések felhívták a figyelmet a nyomon követhetőség fontosságára. A botrányok kommunikációjában megjelenő visszakereshetőség a bekövetkező károk enyhítésének egyik hatékony eszköze, amely várhatóan ösztönzően fog hatni a vállalkozások tevékenységére.
Az egyes termékek egyedi azonosítását szolgáló hatékony módszer várhatóan túl fog mutatni a dohánytermékeken és a gyógyszereken. Az előrejelzések alapján az alkoholos italok, a PET-palackok és az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel ellátott termékek esetében is meg fog jelenni az egyedi azonosítás igénye. A feketepiac és a termékhamisítások visszaszorítása mellett, az egyedi nyomon követés hatékony eszköze lehet az újrahasznosítás felügyeletében, illetve a helyi termékek és márkák védelmének.
Az IoT (Internet of Things, dolgok internete) jelentős szerepet fog játszani a jövőben a manuális adatgyűjtés helyettesítésében. Azonban élelmiszeripari elterjedését lassíthatja a magas költségekkel járó hardver eszköz implementálás és karbantartás.
Ahogy az élelmiszeripari vállalkozások egyre többet fognak megtudni a blockchain technológiáról, várhatóan fel fogják ismerni, hogy a központosított blockchain rendszerek – ahol minden egységet a szolgáltató biztosít – egyáltalán nem hitelesebbek, mint a központosított adatbázisok. Mindemellett a márkák pozícionálása, a fogyasztói bizalom és a hamisítás elleni küzdelem fokozása érdekében a blockchain technológia várhatóan a limitált kiadású, speciálisélelmiszerek esetében is el fog terjedni.
Dr. Szűcs Viktória/NAK