Sajtóközlemények

Bőséges lesz az idei tojáskínálat a boltokban, de éppen a széles választék, valamint a nagyforgalmú üzletekre vonatkozó árképzési szabályok miatt, az árakban is nagy különbségek lehetnek a vásárlás helye szerint. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a Baromfi Termék Tanács és a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége (Tojásszövetség) körképe szerint, míg a takarmány- és energiaköltségek kapcsán valamelyest fellélegezhettek a termelők, az Európai Unióba nyomott áron érkező import továbbra is jelentős kihívás elé állítja az ágazat szereplőit.

Tojáshiánytól húsvétkor biztos, hogy nem kell tartanunk. A hatósági ár múlt évi kivezetése után az üzletekben árcsökkenést tapasztalhattunk, ugyanakkor egyes piacokon emelkedtek az árak, néhol kimondottan magas tojásárakkal is találkozhatunk. Ennek okai, hogy a nagyobb üzletek a bruttó beszerzési ár alatt nem értékesíthetik a tojást, a termék bekerült a kötelező 15%-os akciózási körbe is, valamint ezzel párhuzamosan megszűnt a beszerzési ár alatti értékesítés tilalma is. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a Baromfi Termék Tanács és a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége körképe szerint, ha a takarmánypiac, valamint az energiaszektor továbbra is viszonylag nyugodt marad, ez említett állami beavatkozások megmaradnak, valamint a forint sem gyengül jelentősen, akkor a tojás fogyasztói árában sem kell komoly emelkedésre számítani ebben az évben.

Bár a termelési költségek idén kedvezőbbek, mint az előző években, a ráfordítások mintegy 70 százalékát kitevő takarmány- és az energiaköltségek mérséklődése ellenére sem túl rózsás a tojáspiac helyzete. A legnagyobb problémát az unióba nyomott áron érkező import jelenti, melynek mértéke 2021-hez képest közel a nyolcszorosára emelkedett, ráadásul a héjas tojás mellett, már a feldolgozott tojásipari termékek is megjelentek. A kormány nemzeti hatáskörben ugyan betiltotta az ukrán tojás- és baromfihúsimportot, a más tagállamokba érkező nagy mennyiségű ukrán tojás így is jelentős piaci zavart okoz, amelynek megoldásához egységes európai intézkedésre lenne szükség. Az uniós agrárbiztos szerint, az ukrán kereskedelemliberalizációs intézkedések júniusi megújításakor úgynevezett „vészfék-mechanizmus” kerül beépítésre néhány érzékeny mezőgazdasági termék, így a baromfi termékek védelme érdekében is. Ez azonban továbbra is az ukrán termelőknek kedvezne, ugyanis a 2022-es és 2023-as évek import mennyiségének átlagát tekintenék vámmentesnek. Az uniós gazdálkodók versenyképességének megőrzéséhez azonban jogos elvárás a kölcsönösség elvének érvényesítése a harmadik országokkal kötendő szabadkereskedelmi megállapodásokban.

A hazai tojástermelés a teljes belső fogyasztás mintegy nyolcvan százalékát képes kielégíteni, ezért a csúcsidőszakokban mindenképp behozatalra szorulunk. Az ugyanakkor a fogyasztók és a termelők szempontjából sem mindegy, hogy az import tojás honnan érkezik. A hazai tojástermelésre ugyanis szigorú élelmiszerbiztonsági, nyomon-követhetőségi, minőségi, állategészségügyi és állatjóléti előírások vonatkoznak, míg a harmadik országokból érkező import esetében az unióban betiltott gyógyszerek, takarmányösszetevők, valamint technológiák alkalmazásával, ellenőrizetlen körülmények között termelhetik meg az árut.

Hazánkban átlagosan 242 darab az egy főre vetített tojásfogyasztás évente, ami messze elmarad az 1990-es 389 darabos szinthez képest, bár némi növekedést mutat a 2010-es években tapasztalt mélyrepüléshez képest. A helyzeten javíthat az idén is folytatódó ’Tojás Kihívás’ projekt. Az Európai Unió által támogatott program – melyet a Baromfi Termék Tanács a spanyol és a francia testvérszervezeteivel közösen valósít meg 2023 és 2025 között – célja a tojásfogyasztás fontosságának széleskörű megismertetése és a tojás fogyasztói megítélésének javítása. A Tojásszövetség várakozása szerint a kampány visszahelyezheti Magyarországot a tojásfogyasztás élvonalába, miközben bemutatja a tojás nélkülözhetetlen egészségügyi hatásait és fenntarthatósági előnyeit a közvélemény számára. A programmal kapcsolatos további információk elérhetők a www.tojaskihivas.eu honlapon.

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám