Jogszabályi összefoglaló

A kormány 2022. december 22. napjától 2023. január 6. napjáig igazgatási szünetet rendelt el, valamennyi ún. kormányzati igazgatási szervre. A földforgalmat tekintve ez az intézkedés a mezőgazdasági igazgatási szerveket - másnéven a földhivatalokat - is érinti. 

Az igazgatási szünet lényegében azt jelenti, hogy ezen időszakban a hatósági munka szünetel, néhány kivételtől eltekintve szünetel az ügyfélfogadás és az igazgatási szünet nem számít bele az ügyintézési időbe, vagyis az eljárási határidők kitolódnak.

A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény előírja, hogy föld eladása vagy haszonbérbeadása esetén az adásvételi, illetve a haszonbérleti szerződést a felek aláírásától számított 8 napon belül a mezőgazdasági igazgatási szerv részére meg kell küldeni jóváhagyás céljából.

Az igazgatási szünetre tekintettel földhivatalokhoz történő személyes benyújtásra 2022. december 22.-től - az igazgatási szünet ideje alatt - nem lesz lehetőség, ez idő alatt postai úton kell azokat megküldeni és kérni a hatósági jóváhagyást.

Annak azonban, hogy a felek akár föld tulajdonjogának átruházására, akár használat átengedésére vonatkozó - pl. adásvételi vagy haszonbérleti - szerződést kössenek az igazgatási szünet ideje alatt, semmi akadálya nincs, de továbbra is figyelniük kell arra, hogy ne késlekedjenek a földhivatalnak megküldeni a szerződéseket.

A kormányhivatalokon kívül lehetőségük van a helyi önkormányzatok képviselő-testületeinek is, hogy a polgármesteri hivatalokban is elrendelhetnek igazgatási szünetet, azzal, hogy figyelembe kell venni az ellátott feladatok és munkakörök sajátosságait, és halaszthatatlan közfeladataik folyamatos és zavartalan ellátását biztosítaniuk kell.

A földforgalomban a polgármesteri hivatalok jegyzőinek a feladata az adásvételi és haszonbérleti szerződéseknek hirdetményi úton való közlése az elővásárlási/előhaszonbérleti jog jogosultjaival, ennek érdekében gondoskodnak a hozzájuk beérkezett szerződések 15 napon belül való kormányzati portálon történő közzétételéről és a hivatal hirdetőtábláján is kifüggesztik.

Az adásvételi és a haszonbérleti szerződésre elfogadó jognyilatkozatot, az arra nyitva álló 60, illetve 15 napos nyilatkozattételi határidő alatt tehet a jogosult, mégpedig úgy, hogy a jognyilatkozatát a jegyző részére személyesen átadja, vagyis a polgármesteri hivatalba be kell vinni, ezért az a jegyzők hatáskörébe tartozó munkaszervezési intézkedés, hogy miként biztosítja ezen feladatellátást.

Fentiekre tekintettel mindenképpen javasoljuk, hogy az egyes települési önkormányzatoknál érdeklődjenek az igazgatási szünet tartamáról, továbbá arról, hogy az adott településen tartanak-e ügyfélfogadást – ha igen, mikor – és az milyen ügycsoportokra terjed ki.

NAK/ dr. Farkas Diana

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám