Élelmiszer-feldolgozás

Átfogó szabályozás módosulás az ESG területén a Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló törvényjavaslatban.

A fenntarthatóság és a vállalati társadalmi felelősségvállalás terén jelentős előrelépést jelentenek a 2023-ban és 2024-ben elfogadott törvények, amelyek célja, hogy egységes keretet teremtsenek az ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) elvek alkalmazásához.

Szabályozott tevékenységek új keretei

Az új szabályozás keretében a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága kap megnövelt hatáskört az ESG folyamatok irányításában. A Hatóság felelős a vállalkozások fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségeinek szabályozásáért, az ESG-tanúsítók és tanácsadók akkreditációs eljárásaiért, valamint az ESG szoftverek kiberbiztonsági tanúsításáért. Emellett nyilvántartásokat vezet az ESG-tanácsadókról, tanúsítókról, minősítőkről és az ESG beszámolókról.

Fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás szabályai

A törvény célja, hogy ösztönözze a fenntartható finanszírozást és az egységes vállalati felelősségvállalást, különös tekintettel a környezeti, társadalmi és irányítási szempontokra. Bár bizonyos szervezetek – például a mikrovállalkozások és a Magyar Nemzeti Bank – kivételt képeznek, az ESG közreműködői tevékenységet végző szabályozott pénzügyi szolgáltatókra kiterjed a szabályozás hatálya.

Új kötelezettségek a vállalkozások számára

Az ESG-adatszolgáltatás és -jelentéstétel központi eleme a törvényi módosításoknak. A vállalkozásoknak nyilvánosságra kell hozniuk a fenntarthatósági kockázataikat és lehetőségeiket, valamint azok emberekre és környezetre gyakorolt hatását. Az ESG beszámolók módosítása esetén az auditálás kötelezővé válik, ezzel biztosítva a jelentések hitelességét.

„A vállalkozás a közvetlen szállítói részérére kiküldött kérdőívek kitöltésének elősegítése érdekében a közvetlen szállítók számára a kérdőívek kitöltésére ellenszolgáltatás nélkül – a miniszter rendeletében foglaltak szerint – felkészítő programot (továbbiakban: felkészítő program) kell nyújtania.”

A törvény előírja a rendszeres kockázatelemzést is, amelyet évente, illetve jelentős változások – például új termékek vagy projektek bevezetése – esetén kell elvégezni.

Az ESG tanácsadók és minősítők akkreditációja

Az ESG tanácsadók és minősítők akkreditációja három évre szól, amely meghosszabbítható. Az akkreditált szakembereket részletes nyilvántartásban tartják számon, amely tartalmazza tevékenységükkel kapcsolatos adatokat, például szakmai képesítéseiket és jogviszonyaikat. Az ESG-tanácsadók és minősítők oktatására vonatkozó előírások szintén szabályozás alá kerülnek.

ESG platform és előaudit

Az ESG platform lehetőséget biztosít a beszámolók feltöltésére, amelyeket előauditnak vetnek alá. Az előaudit eredményei és a feltöltött adatok nem nyilvánosak, ezzel biztosítva az üzleti titkok védelmét.

Állami szerepvállalás az ESG területén

Az ESG minősítők között állami szereplő is megjelenik: kizárólagos állami tulajdonban álló gazdasági társaságként az állami ESG minősítő kiemelt szerepet játszik a rendszerben.

További módosítások

A törvény kiegészül új fogalmakkal, például az ESG közreműködő, ESG kockázat és környezeti kockázat definíciójával. Emellett előírja, hogy a közvetlen szállítók számára felkészítő programokat kell biztosítani az ESG kérdőívek kitöltésének támogatására.

Következmények és büntetések

Az ESG adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása, valamint az előírásoknak nem megfelelő ESG beszámolók esetén közigazgatási bírságot szabhatnak ki. A bírság mértékét és szabályait kormányrendelet határozza meg.

Összegzés

Az új szabályozás az ESG területén nemcsak átláthatóbbá és egységesebbé teszi a fenntarthatósági gyakorlatokat, hanem biztosítja azok hitelességét és követhetőségét. A vállalkozások számára lehetőséget ad arra, hogy fejlődjenek az ESG érettségi szintek mentén, miközben megfelelnek az egyre szigorodó fenntarthatósági elvárásoknak. Az új törvény jelentős lépés a fenntartható gazdaság irányába, amely elősegíti a társadalmi felelősségvállalás és környezettudatos gondolkodás erősödését.

Forrás: https://www.parlament.hu/irom42/10012/10012.pdf

NAK / Oláh István

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám