Megismertetni, megszerettetni és eladni a magyar élelmiszeripari termékeket külföldön és itthon – ez a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Vezérigazgatóság és vele együtt 26 agrárágazatot képviselő reprezentatív állami és szakmai szervezet - köztük a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara közös célja.
A széles körű együttműködés első lépése a Közösségi Agrármarketing Kódex megalkotása volt, amelyet ünnepélyes keretek között írtak alá az OMÉK-on szeptember 24-én. Az aláírók között volt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) is.
A Közösségi Agrármarketing Kódex az együttműködők közös céljait és érdekminimumát fogalmazza meg a közösségi agrármarketingre vonatkozóan: a magyar termékek ismertebbé tételének fontos feltétele az összefogás megerősítése, a rendelkezésre álló források hatékony felhasználása és az ezek eredményeként megvalósuló sikeres közös marketingtevékenység. A Kódex Magyarország közép- és hosszú távú élelmiszeripari fejlesztési stratégiájával, valamint az Élelmiszerlánc-biztonsági Stratégiával összhangban határoz meg stratégiai irányokat, s kijelöli azokat a konkrét területeket, amelyeken a jövőben a felek együttműködnek.
A Kódex megalkotásába a kezdeményező Agrármarketing Vezérigazgatóság valamennyi érintett szervezetet bevonta, a végleges dokumentum közel egy éves egyeztetési folyamat végén az aktívan közreműködő reprezentatív partneri szervezetek véleményének beépítésével született meg.
Az együttműködésben jelenleg állami szereplők, termékpályákat képviselő reprezentatív szervezetek, valamint az agrárium területén tevékenykedő termelői csoportok vesznek részt.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), mint a dokumentum egyik aláírójának legfőbb feladata a hazai agrár- és élelmiszerszektor erősítése, érdekeinek érvényesítése, illetve a magyar élelmiszerek versenyképességének javítása a hazai és nemzetközi piacokon. Ez nyilvánvalóan nem működhet hatékony marketing nélkül.
A NAK minden lehetséges eszközzel támogatja tagjainak és termékeinek promócióját. A NAK bízik benne, hogy a közös célok elérése érdekében létrejön a szükséges együttműködés, amelyhez a Közösségi Agrármarketing Kódex kiváló alapot adhat.
A Kamara mintegy 360 ezres tagságával lefedi a teljes agráriumot. Tagjaiért felelősséggel tartozik, ezért a köztestület ebben a munkában nyilvánvalóan megkerülhetetlen. A Kódexben rögzített célkitűzések nagy része a kamarai törvény által rá ruházott feladat, ezért örömét fejezi ki, hogy a megállapodást aláíró szervezetek segítik azok megvalósítását.
A Közösségi Agrármarketing Kódexet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara részéről Balogh Zoltán, az Etikai Bizottság elnöke, valamint a NAK Komárom-Esztergom megyei elnöke írta alá. Balogh Zoltán hangsúlyozta: a Kamara bízik a Kódex alapján létrejött együttműködés sikerességében.
A Közösségi Agrármarketing Kódex-et aláíró szervezetek:
- Biokontroll Kft.
- Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége
- Fruitveb
- Gyógynövény Szövetség
- Juh Terméktanács
- Kertészek és Kertbarátok Országos Szövetsége
- Kisüsti Pálinkafőzők Országos Egyesülete
- Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség
- Magyar Biokultúra Szövetség
- Magyar Díszkertészek Szövetsége
- Magyar Juh és Kecsketenyésztő Szövetség
- Magyarországi Borlovagrendek Országos szövetsége
- Magyar Nemzeti Kereskedőház
- Magyar Pékszövetség
- Magyar Szeszipari Szövetség
- Magyar Termék Nonprofit Kft.
- Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Vezérigazgatóság
- Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal
- Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
- Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal
- Nyúl Terméktanács
- Országos Fűszerpaprika Terméktanács
- Önszabályozó Reklámtestület
- Tej Terméktanács
- Vindependent
- Vágóállat és Hús Terméktanács
(NAK, Fotó: Gyulai Tóth Zoltán)