Országos hírek

Az elmúlt év decemberében tartott országos küldöttgyűlés öt évre megválasztotta a NAK mellett működő Állandó Választottbíróság bíráit. Az elmúlt öt év értékeléséről és az elkövetkezendő időszakról Mikó Zoltán címzetes egyetemi docens, a választottbíróság elnöke beszélt.


– Hogyan értékeli a kamarai választottbíróság eddigi működését?
– Az új kamarai törvény elfogadásával egyértelművé vált, hogy a választottbírói tisztség ellátására az őket megválasztók (végső soron a kamarai tagság) bizalmából kerül sor. A választottbíróság független működésének jogi garanciái, a működés technikai és adminisztrációs, valamint pénzügyi feltételei adottak. A választottbírók közül többen is jogi, szakmai segítséget tudnak nyújtani a kamara vezetésének például jogalkotási kérdésekben. A határidős gabonapiaci ügyletek új jogi rendje is kamarai választottbírók közreműködésével került kidolgozásra. Ebben az ügytípusban lényegében nincsenek perek. Nem a per a fontos, hanem az, hogy az ügyek korrektül rendeződjenek.

– Részben átalakult a választottbírói testület. Mi tette szükségessé a változást?
– Először is szeretném megköszönni a korábban megválasztott választottbírói testület minden tagjának az elmúlt öt évben végzett munkáját. A szakmai munka színvonalára jellemző, hogy egyetlen esetben sem került sor választottbírói ítélet közjogi érvénytelenség miatti megsemmisítésére. Külön is szeretném megköszönni azoknak a választottbíróknak a munkáját, akik a jövőben már nem végeznek választottbírói munkát: Maurer Adél, Péli István, Hullán Tibor, Kulcsár László, Péter Mihály, Barátossy Gábor, Keleti Emil. Az új választottbírók közül Bacskai Edina és Jobbágy Krisztina a támogatási és földügyek elismert szakértői. Orbán Miklós és Szabó Gyula a nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok tekintetében rendelkeznek nagy szakmai tapasztalattal, Szűcs Ernő Péter pedig az integrációs ügyek egyik nagy gyakorlattal rendelkező szakértője. Czira Enikő Erzsébet és Szánthó Pál a föld és más agrárügyek elismert szakértői, míg Andréka Tamás és Kis Norbert a kormányzati munkában megszerzett átlagon felüli tapasztalataikat tudják hasznosítani a választottbírósági munkában. A választottbírói testület régi és új tagjai lényegében tükrözik a kamarai tagság struktúráját: megtalálhatók közöttük azok, akik alapvetően a kis-, közepes gazdaságokat érintő ügyekben szocializálódtak, de azok is, akik a nagyvállalatok vagy netán a multinacionális vállalatok gazdasági-jogi ügyeinek vitelében járatosak, sőt ha kell, idegen nyelven is tudnak tárgyalni.

– Ez évtől változások következtek be a választottbíróságokra vonatkozó szabályokban. Ez a NAK mellett működő Állandó Választottbíróságot mennyiben érinti?
– Nem csekély kamarai lobbizás eredményeként a választottbíróságunkat nem integrálták az egységes Kereskedelmi Választottbíróságba. Az új eljárási szabályzatunk egyik jelentős újítása, hogy eltöröltük a regisztrációs, valamint az adminisztrációs díjakat. Ezeket a költségeket a kamara a tagdíj terhére a tagoknak szolgáltatásként nyújtja. Amit a feleknek fizetniük kell, az a választottbírói honorárium és azok közterhe. Ez igen jelentős könnyítés, sőt jelentősen olcsóbb is, mint bármely más választottbírósági eljárás.

– Idén hatályba lépett az új Polgári perrendtartásról szóló törvény. Ez mennyiben érintheti a választottbírósági ügyeket?
– Több ügyvéd egybehangzó véleménye szerint az új Pp. egy bírósági kereset benyújtását a kaland kategóriájába sorolja, épp a rigorózus eljárási normák miatt. Arra pedig külön is felhívnám a figyelmet, hogy a törvényi szabályozás értelmében agrárgazdasági, valamint a földtulajdonnal, -használattal kapcsolatos ügyekben érvényesen csak a NAK mellett működő Állandó Választottbíróság köthető ki. Lehet, hogy ez itt a reklám helyének minősül, de vállalom: ha valaki az érintett ügytípusokban a jogvitás ügyeit gyorsan, rugalmasan, szakszerűen, észszerű költségkeretek között akarja intézni, bizalommal fordulhat a NAK mellett működő Állandó Választottbírósághoz.


(NAKlap, 2018. márciusi szám)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám