Az ORSZÁGOS ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAMOT az elsőként indított Iskolakerti Alapozó Alprogram 2019 eredménybemutató záró-rendezvénye zárta le, amely 2019. június 25-én zajlott a Pénzügyminisztérium Pénztártermében.
A rendezvényen a résztvevők betekintést nyertek az ORSZÁGOS ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAM Alapozó Alprogram csomagjába. Hallhattunk a kertészeti és pedagógiai mentorálás jelentőségéről a környezeti nevelésben, továbbá a programban meghirdetett kategóriák szerint egy-egy nyertes iskola mutatta be az eddig elvégzett tevékenységeit, az elért eredményeket. Az öt, szóban is bemutatkozó iskola mellett minden nyertes iskola bemutatkozására lehetőség volt külön standokon. Az iskolák azokat a terményeket, termékeket, illetve kézműves tárgyakat hozták magukkal és mutatták meg, amelyeket az iskolakerti tevékenység ihletett.
Az aktivitás, a lelkesedés jól látható az iskolák részéről, hiszen a belvárosi, termesztő felülettel nem rendelkező iskolák is nagy számban pályáztak a programba, amelyek esetében a kert kialakítását legószerűen bővíthető magaságyások kialakításával oldják meg. Ezek pedig a Szent István Egyetem tájépítészeti hallgatói által, moduláris iskolakerti elemcsaládra kiírt tervpályázatra beküldött tervei alapján készültek el egy fogyatékkal élőket foglalkoztató asztalos műhelyben. Az így alakítható magaságyások nagy segítséget nyújtottak a gyógypedagógiai, illetve a mozgásjavító intézményeknek is, ahol a speciális tervezés, kialakítás, elhelyezés lehetővé tette a mozgássérült, illetve autista gyerekek bevonását is.
A program mindezeken túl beindította a résztvevők fantáziáját, kreativitását is, hiszen sokan új ötletekkel egészítik ki a kertészkedést. Ilyen például a Bárnai Általános Iskola, aki az Iskolakerti Alapozó Alprogramon belül a Földforgatók kategóriában vett részt, ahol például a téli időszakban a szülők bevonásával, újrahasznosított anyagok felhasználásával madáretető elkészítésére hirdettek meg családi versenyt. Az iskolák nagy része a kert nevének és lógójának kialakítására írt ki név- és rajzpályázatot, és a kiválasztásba, majd a kihelyezésbe bevonták a diákönkormányzatokat is. A megszólalók szerint az iskolák kertvezetői részére nyújtott pedagógiai és szakmai mentorálások nagyban segítik a tanárok munkáit, a kertek kialakítását és fenntartását illetően. Emellett segíti a kertek adta lehetőségek kihasználását, tantervekbe, szakkörökbe való beépítését is.
Az Iskolakerti Alapozó Alprogram záróeseményén bemutatott jó gyakorlatok, beszámolók is bizonyítják, hogy az Iskolakertek létrehozására indított kezdeményezések meghozták a hozzá fűzött reményeket és várt eredményeket, miszerint minél több gyermek ismerkedjen meg közelebbről a kertművelés fortélyaival, a természet körforgásával és megtapasztalják a szabadban végzett munka, a gazdálkodás szépségeit. Ezt bizonyítja az is, hogy az Alprogramban meghirdetett 50 helyre több mint 350 iskola szeretett volna bekerülni.
Az Agrárminisztérium bejelentette be, hogy az ORSZÁGOS ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAM által nyújtott lehetőségek palettája tovább szélesedik, színesedik. A jelentős szakmai tudással és tapasztalattal rendelkező Kék Bolygó Alapítvány csatlakozásával lehetőség nyílik az iskolakert-fásítással az éghajlatvédelmet, annak oktatását tovább erősíteni.
(nak.hu)