`

A Vadászati törvény módosítása és annak készülő végrehajtási rendelete jelentős mértékben javít a hivatásos vadászok helyzetén – közölte dr. Jámbor László, az Országos Magyar Vadászkamara elnöke.

Az OMVK megyei Területi Szervezetei hivatásos vadász alelnökeinek értekezletén – amelyet az Hivatásos Vadászok Országos Szakmai Versenyével egy időben június 17-én tartottak a Balaton-Felvidéki Erdészeti Erdei Iskolában – elhangzott az is: a vadászati vezetőknek és az érdekképviseletnek nagy a felelőssége abban, hogy pontos és hiteles információk lássanak napvilágot az új jogszabályi környezetről. Így a vadászokat és vadgazdálkodókat nem érhetik meglepetésként az újonnan hatályba lépő rendelkezések és a feleslegesen riadalmat keltő, alaptalan híreszteléseknek is elejét lehet venni.

Az OMVK Elnökségének meggyőződése, hogy a hivatásos vadászok a letéteményesei a jövő magyar vadgazdálkodásának. Cél, hogy ezt minden vadásztársasági tag és vezető egyaránt felismerje és a ma széles körben tapasztalható rövidtávú szemléletet mielőbb váltsa fel a hosszabb távlatokban való gondolkodás. A hivatásos vadászok között az utóbbi időben tapasztalható egyfajta hitevesztettség, melyet erősít számtalan – számukra kompetens személyektől kapott – téves információ. Az OMVK elnöke rendkívül fontosnak tartja, hogy a vadásztársasági és az érdekképviseleti tisztségviselők pontosan ismerjék a vadászati törvény és a hozzá kapcsolódó végrehajtási rendelet(ek) tartalmát, a jogalkotó szándékait, a jogszabály különböző területei közötti összefüggéseket és vadásztársaikat – köztük kiemelten kezelve a hivatásos vadászokat – ezekről pontosan tájékoztassák. Ezzel számtalan félreértés és konfliktushelyzet megelőzhető lenne. El kell ismerni azonban, hogy a vadőrök munkakörülményei – tisztelet a kivételnek – valóban nem kielégítőek, de a Vtv. és vhr. módosítása 2017. március 1-jétől jelentős javulást garantál ezen a téren is.

A legfőbb változások, amelyek erősítik a hivatásos vadászokat:

• A Vtv. 50. § (4) bekezdés előírja, hogy a hivatásos vadász tevékenységét munkaviszonyban, teljes napi munkaidőben végzi. A (7) bekezdés rendelkezik arról, hogy egy hivatásos vadász kizárólag egy vadászatra jogosult alkalmazásában állhat. Megemlítendő továbbá, hogy a hivatásos vadász rendészeti feladatokat ellátó személynek minősül, amely kiemelt jogi védettséget jelent a számára.

• A Vtv. 52. § (2) szerint a vadászatra jogosult jogosultsága felfüggesztésre kerül mindaddig, míg a hivatásos vadászokkal kapcsolatos törvényi kötelezettségeinek nem tesz eleget. Ennél szigorúbb szankció csak akkor érheti a vadgazdálkodót, ha nem tölti fel a vadkáralapot, vagy nem fizeti be határidőre a haszonbérleti díjat, akkor ugyanis végleg megszűnik a jogosultsága. A felfüggesztés foganatosítható, ha nem teljes munkaidőben foglalkoztatják a vadőrt, vagy ha nem kapja meg a szintén jogszabályban előírt járandóságait (így a ruházatot, lődíjat stb., a részleteket szintén a vhr. pontosítja majd).

• A jogszabályi előírások betartását a tájegységi fővadászok szavatolhatják. Ezen szakemberek feladatainak egyik felét a vadászatra jogosultak és a vadgazdálkodás segítése teszi ki, míg a másik fele a jogszabályok betartásának felügyelete (ezért sem ésszerűek az ellenük ágáló hangok a vadásztársadalmon belül). Szerencsés, hogy a fővadászok nem rendelkeznek hatósági jogkörrel, mivel így nem kell hivatalból intézkedniük egy-egy szabálytalanság észlelésekor. Első körben felhívhatják a vadászatra jogosultak figyelmét a hiányosságokra, és amennyiben nem történik változás, akkor már a hatósághoz fordulhatnak, amely azonban már nem mérlegelheti az intézkedést. A tájegységi fővadászokat érdemes segítő partnernek, tekinteni, akik a vadászatra jogosultak szakmai munkájához nyújtott támogatásukkal, tanácsaikkal, a jogszabályi előírások betartatásában betöltött szerepükkel nagyot lendíthetnek a vadgazdálkodás színvonalán, mindehhez azonban arra van szükség, hogy közöttük és a hivatásos vadászok között bizalomra épülő, megfelelő munkakapcsolat alakuljon ki.

• A vadászatra jogosultak szakmai munkájának irányítását – azaz a vadászmesteri tisztség betöltését – a Vtv. 50. § (2) bekezdésének a) pontja megfelelő végzettséghez köti. A jogszabály a feladatok mibenlétét is egyértelműen rögzíti, így a hivatásos vadászok munkáját is hozzáértők irányíthatják. A szükséges képesítés, vagy középfokú végzettség és tíz éves gyakorlat, vagy legalább középfokú szakmai végzettség megléte. Az előzőekben említett követelményeket a végrehajtási rendelet fogja pontosítani.

• Lényegi része az új jogi szabályozásnak – amelyben szintén lehet szerepe a hivatásos vadászoknak – hogy a vadászatra jogosultak a földtulajdonosi közösséggel nem köthetnek olyan haszonbérleti szerződést 2017. március 1-jétől, amely 2037. március 1-jéig garantálná a jogosultságukat (ilyen szerződést a hatóság sem fogadhat el). Azon kívül, hogy az üzemterveket hétévenként kötelezően felül kell vizsgálni, a hatóság nem tervszerű gazdálkodás esetén is megszüntetheti a jogosultságot. Az üzemterv végrehajtásának felülvizsgálata ezen kívül a Vtv. 45. § (2) a) pont szerint nem csak hivatalból, de kérelemre is történhet. Így a hivatásos vadász – megerősítve a tájegységi fővadásszal – jelezheti az esetlegesen tapasztalt visszásságokat és kérheti a felülvizsgálatot. Ugyanezt maga a tájegységi fővadász is megteheti. A 17. § (9), valamint a 18. § (7) pedig kimondja, hogy nem megfelelő gazdálkodás esetén azonnali hatállyal törlik a vadászatra jogosultat. Ilyen körülmények között a vadgazdálkodónak elemi érdeke, hogy tervszerű gazdálkodást folytasson.

Az OMVK egy bértábla-ajánlást állított össze a közalkalmazott bértáblából kiindulva a hivatásos vadászok számára (ez letölthető ide kattintva). Ez ugyan a Ptk. értelmében nem bírhat kötelező érvénnyel, ám iránymutatásul szolgálhat a vadászatra jogosultak számára. A táblában szereplőknél alacsonyabb fizetések biztosítása nélkül aligha sikerülhet jó szakembert alkalmazniuk az egyesületeknek. Tisztában vagyunk azzal, hogy a főmunkaidőben foglalkoztatott és a jogszabályi előírásoknak megfelelő felszereléssel és járandósággal, továbbá elfogadható megélhetést biztosító fizetéssel ellátott hivatásos vadász – ahol eddig nem ilyen feltételek mellett alkalmazták – költségtöbbletet jelent. Mielőbb tudomásul kell vennie azonban a vadászatra jogosultaknak, hogy számukra hosszútávon ez a legjobb és egyértelműen megtérülő befektetés.

A jogszabály-előkészítés során többen felvetették, hogy az optimális megoldás a hivatásos vadászok helyzetének javítására az állami alkalmazásba vétel lenne és sérelmezték, hogy ez nem valósult meg. Ezt a megoldást üdvösnek tartanák az érdekképviseletek is, azonban – ahogy ez már korábban az OMVK honlapján is megjelent – jelenleg erre nincs lehetőség, csak távlati célként tűzhető ki. Egyébként ezért is kell különösen hangsúlyosnak lennie az érdekvédelemi munkának. A hivatásos vadászok már most is kötelezően tagjai az OMVK-nak. Közülük azokat, akik becsületesen, a jogszabályoknak megfelelően teljesítik feladataikat, segítenie kell a szervezetnek, meg kell tudnia védeni őket, ha bármilyen problémákba ütköznek munkájuk során – akár a munkáltató egyesületen belül is. Ehhez azonban arra van szükség, hogy a problémák eljussanak a különböző kamarai szintekre.

Az OMVK elnöke tájékoztatta az egybegyűlteket, hogy a vhr. várhatóan nem fogja követni a Vtv. hatályba léptetési ütemét. A megalapozott végrehajtási rendelet elkészítése érdekében a szakmai kérdéseket érintően egy végrehajtási rendelet fog elkészülni, amelyet jelenlegi információk szerint az FM 2017. január 1-jével léptet hatályba. Az FM és a vadászati érdekképviseletek között meglévő partneri együttműködésre építve a minisztérium kérte az érdekképviseleti szervezeteket, hogy a vhr. kidolgozásában működjenek közre. A hivatásos vadászokat érintő vhr. módosítással kapcsolatban az OMVK vezetése a megyei hivatásos alelnököktől várja a javaslatokat. Természetesen a vhr. más területével kapcsolatban is bárki tehet javaslatot az augusztus 15-éig. Az elmondottak értelmében az OMVK elnöke arra kérte a jelenlévőket, hogy a továbbiakban ne szorgalmazzák a szakaszokra bontott vhr.-ek megjelenését.

Dr. Jámbor László beszámolt a Vadászkamarai törvény módosításának állásáról is. Ezt az országgyűlés munkatervében az idei év áprilisra ütemezte be, ám egyéb aktuális kérdések miatt csak az őszi ülésszak elején kerülhet benyújtásra a parlamentnek. A módosítás két lényeges változást tartalmaz. Egyrészt visszaállhat a kötelező vadászkamarai tagság a sportvadászok számára is, másrészt pedig a külföldi vadászoknak kiadott vadászati engedélyekből származó bevételt megkapja majd az OMVK. A kamarai vezetés az előzőekből származó többletbevételt a korábban meghirdetett, a megyei szervezetekre vonatkozó feladatarányos finanszírozási rendszer megvalósítására, továbbá szakmai programok indítására kívánja fordítani.

Pap Gyula, az OMVK sportvadász alelnöke szintén hangsúlyozta a hivatásos vadász alelnökök szerepét abban, hogy a jogszabály-módosítások miatt bekövetkező gyökeres változások időben tudatosuljanak a vadászokban. Hangsúlyozta: a megfelelő kommunikáció rengeteget nyom a latban. El kell érni, hogy a vadászatra jogosultak megértsék: anyagi ráfordítás nélkül nem lehet eredményes vadgazdálkodást folytatni. A szükséges forrásokat hatékonyabb belső gazdálkodással vagy egyéb teherviseléssel lehet majd kigazdálkodni. Felidézte azt is, hogy a jogalkotási folyamat rengeteg kompromisszumos megoldást hozott, amelyek azonban egyáltalán nem jelentenek megalkuvást, különböző érdekköröknek való behódolást.

A szakmai felvetések, észrevételek, pontosítások után ifj. Fodermayer Vilmos, az OMVK hivatásos vadász alelnöke az ülés zárásaként arra kérte a jelenlévőket, hogy a következő hetekben, amikor a vhr. normaszöveg összeállításának segítése révén érdemben lehet képviselni a vadőrök érdekeit, feltétlenül és mielőbb gyűjtsék össze megyéjükben az összes megvalósítandónak vélt elképzelést.

Forrás: OMVK

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám