`

A tartós aszályhelyzet számos EU-országban érinti a szántóföldi növények és az állati takarmány termelését. Ezért az Európai Bizottság lazít a szigorú szabályokon, illetve lehetővé teszi a támogatások korábbi kifizetését is.


A folyamatban lévő és tartós aszály helyzet számos EU-országban jelentős hatással van a szántóföldi növények termesztésére, valamint az állati takarmányra, amelyek szintén hatással lehetnek az állatok jólétére. Ezen kívül az állati takarmány szintjének csökkenése különösen hatással van az állattenyésztők jövedelmére: ha az év folyamán kevés takarmány áll rendelkezésükre, az növeli az inputköltségeiket.
– Nagyon aggódom a kedvezőtlen és hosszadalmas éghajlati fejlemények miatt. Az Európai Bizottság, mint mindig, kész támogatni az aszály által érintett mezőgazdasági termelőket számos eszközzel, beleértve a magasabb előlegeket, a zöldségigényektől és az állami támogatásoktól való eltéréseket. A közös agrárpolitika már biztosít biztonsági hálót azoknak a gazdáknak, akiket váratlan időjárási kár ér. Bátorítom a tagállamokat, hogy vizsgálják meg a jogalkotásukban előírt valamennyi lehetséges intézkedést és intézkedést – mondta az Európát sújtó aszály kapcsán Phil Hogan mezőgazdaságért felelős biztos.

A meglévő közös agrárpolitikai jogszabályok keretében nyújtott támogatáson túl két konkrét határozatot hoztak annak érdekében, hogy segítsék a gazdálkodókat a szárazság kezelésében.
- Magasabb előlegfizetések: a mezőgazdasági termelők az év vége helyett már 2018 közepe óta megkaphatják közvetlen kifizetésük 70 százalékát és a vidékfejlesztés kifizetések 85 százalékát át.
- El lehet térni az egyedi környezetvédelmi követelmények alól. Nevezetesen a termesztési diverzifikáció és az ökológiai fókuszterületre vonatkozó szabályok megengedik, hogy az ezzel érintett földeken takarmánynövényeket is előállítsanak. Figyelembe veszik továbbá a zöldségekre vonatkozó további eltérések elfogadását, hogy a mezőgazdasági termelők számára kedvezőbb feltételeket biztosítsanak a takarmány-előállításhoz, és kielégítsék a téli kultúrák időben történő vetéséhez szükséges igényeket. Ezek az intézkedések különösen előnyösek az állattenyésztők számára.

A jelenlegi mezőgazdasági állami támogatási szabályok szerint – szigorú feltételek mellett – az aszály által okozott károk legfeljebb 80 százalékát lehet kárigényként nyújtani. Az EB jóváhagyása nélkül kártérítésre a tagállamok legfeljebb 15 000 eurót nyújthatnak mezőgazdasági termelőnként három év alatt de minimis támogatásként.

A vidékfejlesztés tekintetében a jelenlegi KAP-jogszabályok számos lehetőséget biztosítanak. Ha egy tagállam elismeri a szárazság helyzetét „természeti katasztrófának", legfeljebb 100 százalékos támogatást nyújthat az aszály által sújtott mezőgazdasági termelési potenciál visszaállításához. A pénzt olyan beruházásokra lehet felhasználni, mint pl. a legelők átoltása. Ez az intézkedés visszamenőleg is bevezethető.

A gazdálkodók értesíthetik nemzeti hatóságaikat a rendkívüli körülmények eseteiről, és tagállamuk felszabadíthatja a különböző rendszerek keretében vállalt kötelezettségeiket. A tagállamok támogathatják a gazdálkodókat kockázatkezelési eszközökkel. Például pénzügyileg hozzájárulhatnak a befektetési alapokhoz, hogy pénzügyi ellentételezést fizessenek az érintett gazdálkodóknak. Továbbá, azok a gazdálkodók, akik átlagos éves jövedelmük 30 százalékát meghaladó jövedelemveszteséget szenvednek el, pénzbeli kártérítést kapnak. A tagállamoknak lehetőségük van arra, hogy évente egyszer módosítsák vidékfejlesztési programjukat a fenti intézkedések egyikének bevonására.

Tekintettel a helyzet súlyosságára, az Európai Bizottság szorosan figyelemmel kíséri a fejleményeket. Ezen intézkedéseken túlmenően a Bizottság kapcsolatba lép valamennyi tagállammal, hogy friss információkat kapjanak a tavaszi és nyári szárazság gazdálkodókra gyakorolt hatásairól. Az EB augusztus 31-ig kért információkat, és ezek alapján, szükséges esetén, további intézkedéseket hoz.


(forrás: Európai Bizottság)

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám