`

A tejtermelők és a fogyasztók érdekében felelős gondolkodást követelünk a Penny Markettől, a fogyasztóknak is jelzést adva – mondta a Világgazdaságnak a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke. Győrffy Balázs szerint a kampány egyúttal figyelmeztetés is a multicégek vezetőinek.


Hirdetésben szólít a Penny Market elleni bojkottra az agrárgazdasági kamara. Mi indokolja ezt a drasztikus fellépést?

Úgy gondoljuk – és ezzel messze nem vagyunk egyedül –, hogy a Penny az egyhetes, drasztikus, szlovák tejes marketingakciójával rengeteget ártott a magyar tejágazatnak. A médiakampánnyal arra kívánjuk felhívni a Penny vezetőinek figyelmét, hogy hosszú távon nem kifizetődő gyakorlat, amelyet most alkalmaztak. Mindemellett nagyon erős termelői összefogás jött létre a demonstrációval, amelynek üzenetével a kormány is határozottan egyetért. A Penny-Market Kft. a mostani lépésével minden eddigi közös szakmai és kormányzati együttműködést és munkát semmibe vett, arcon csapva a tejszakmát, a kormányzatnak a fogyasztók és a szakma érdekében hozott tejáfa-csökkentési lépését is. Az Európa egyik legalacsonyabb magyarországi nyerstej-ára miatt már eddig is elégedetlen hazai tejtermelők számára a Penny lépése olaj volt a tűzre. Az üzletlánc – az átfogó hazai áfacsökkentés után – a helyben elérhető magas minőségű tejet mondvacsinált okokkal egy gyanúsan olcsó külföldi tejre cserélte, igen rövid úton rendkívül rossz hangulatot és elégedetlenséget teremtve a hazai tejtermelők között.


Már a korábbi fellépés, a Penny elleni termelői tüntetés után is jelentek meg olyan vélemények, hogy a kamarának nem kellene az árképzéssel foglalkoznia. Erről mi a véleménye?

Fogyasztói oldalról nyilván nem igazán talál az ember kivetnivalót abban, ha egy üzletlánc olcsóbban juttat el hozzájuk egy napi fogyasztási terméket. Ám azt látni kell, hogy a tejpiac érzékeny és törékeny egyensúly mellett működő rendszer. Az elmúlt években nagyon súlyos probléma volt az ágazattal az egész Európai Unióban, a magyar állam az egyik leghathatósabb segítséget nyújtotta a hazai tejágazatnak ahhoz, hogy talpon maradjon. Emlékezzünk: sokáig az önköltségi ár alatt voltak kénytelenek a termelők a nyers tejet értékesíteni. Egy nagyon vontatott időszak van mögöttünk, és kifejezetten jó kapcsolat alakult ki a termelők, a feldolgozók és a kereskedők között. Ezt a Penny Market új, Németországból nemrégiben idetelepített ügyvezetője az első mozdulattal felrúgta. Ezt felháborítónak tartom, már csak azért is, mert azt gondolom, hogy az úriember Németországban ezt soha nem merné megcsinálni. Fogyasztói oldalról pedig azon kell elgondolkodni, hogy miként lehet az, hogy Szlovákiában a nyers tej átvételi ára magasabb, mint Magyarországon, Szlovákiában az UHT-tej fogyasztói ára magasabb, mint Magyarországon, és ennek ellenére – noha még szállítási, logisztikai költség is rakódik rá – árletörő akciójában 14 forinttal olcsóbban értékesítette a Penny Market ezt a szlovák import UHT-tejet. Ez egy valódi pofon a tejszakmának és a tetemes áfabevételről lemondó kormányzatnak is.


Mi bizonyítja azt, hogy dömpingáron akarta értékesíteni a tejet az üzletlánc?

Minimum árképzési, adózási, de akár élelmiszer-biztonsági szempontokat is érdemes megvizsgálnia a hatóságnak. A Tej Terméktanács tett is ez irányba lépéseket. Hozzáteszem: a most ,,szuperakciózott" tej szlovák gyártója korábban több magyarországi, Nébih által végzett élelmiszer-biztonsági ellenőrzésen is megbukott. Azt gondolom, lehetséges, hogy nullás vagy akár mínuszos árréssel dolgozott a Penny ebben a vásárlókat becsábító akcióban. Azaz marketingeszköznek használta a tejet, nem figyelve arra, hogy egy egész ágazatban indíthat el árlavinát, kiszolgáltatottá téve a magyar tejágazatot. Képtelenségnek tartjuk, hogy a német üzletlánc által literenként 135 forintért árult tej vonatkozásában minden megfelelő legyen, hisz ez az összeg szinte még a nyers tej felvásárlási árát sem fedezheti. A Penny később a magyar tej hiányával indokolta az importot. Azt nyilatkozták, hogy nem volt elég magyar tej a tervezett akciójukhoz. Ezt az egész magyar tejszakma cáfolta. Sőt, talán sokat elmond, hogy a Lidl pár napja közleményben tudatta: tavaly csaknem 5,5 milliárd forint értékben exportálták a magyar beszállítók 43-féle hazai tej- és tejtermékét tizenhét európai országba. Vagyis ha valaki akar, talál itthon bőven tejtermékeket. Lehet felelősen is gondolkodni, a Penny nem ezt tette.


Egyébként konkrétan mit veszélyeztet a Penny?

Ez az egész a pillanatnyi haszonszerzésükön kívül nem volt jó másra, mint hogy veszélybe sodorjanak egy éppen stabilizálódni látszó piacot, becsapva ezzel a magyar embereket is. Gondoljon bele: ha az lesz az általános árpolitika Magyarországon a kereskedelmi hálózatok részéről, amelyet a Penny Market most bevezetett, akkor egész egyszerűen a magyarországi tejtermelés és -feldolgozás meg fog szűnni. Abban a fogyasztók is biztosak lehetnek, hogy ha kizárólag importtermékek lesznek a polcokon, akkor nem az lesz az átlagár, amelyet a Penny Market most ezzel az akcióval bemutatott. S ha hagynánk, jönne sorban a többi ágazatban ugyanez. Azaz középtávra tekintve mi a fogyasztókat is védjük, ezért is csaptunk az asztalra.


Mit remélnek a most elindított, a Penny elleni bojkottra felhívó hirdetési kampányuktól?

Engedje meg, hogy idézzem a szervezetünk aláírásával számos helyen megjelentetett hirdetésünket: „A Penny árletörő szlovák »tejének« gyártója többször megbukott a magyar ellenőrzéseken. Vajon Németországban is megtehetik ezt? A Penny Market becsapta a tejtermelőket. Vajon a fogyasztókat is? Ne vásároljunk olyan helyen, ahol becsapnak bennünket!” Mindezzel a tejtermelők és a fogyasztók érdekében felelős gondolkodást követelünk a Penny Markettől, a fogyasztóknak is jelzést adva. Szeretnénk tisztába tenni dolgokat egyes multivezetők fejében. Tekintsék a tejtermelők által szervezett demonstrációt – amely mellett a kamara, valamint a Magosz is teljes mellszélességgel kiállt – és a kampányunkat figyelmeztetésnek. Magyarországon vagyunk, illik korrekten viselkedni a magyar partnerekkel, a magyar fogyasztókkal. A mostani sajtókampányunk csak az egyik eszköz ehhez. Bízom abban, hogy észre térnek a Pennynél, és más multiknak is tanulságul szolgál az eset. Ha nem így lesz, akkor vannak még további eszközeink, elmegyünk a falig, vagy ha szükséges, annál tovább is.


(forrás: Világgazdaság)

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám