Míg az osztrákok külön sört és egy rakás élelmiszert is kijuttattak sportolóiknak a brazíliai olimpiára, addig a magyar nemzeti csapat vezetői – hazai ízként – megelégedtek a népszerű túrós-csokis desszert kivitelével. Rio de Janeiróban amúgy 60 ezer adag ételt tálalnak fel naponta, hatféle menüben.
Az augusztus 5-i megnyitóval induló Rio de Janeiró-i XXXI. Nyári Olimpiai Játékokat nem csak sportszempontból lehet vizsgálni, hanem élelmiszer-ellátási oldalról is. Már csak azért is, mert rettentő nagy kihívás a 10500 sportoló, valamint az edzők, hivatalos kísérők és az esemény lebonyolításában segédkezők, összesen kb. 20-25 ezer ember étkeztetése.
Hogy egy kis viszonyítás legyen: az előző, 2012-es londoni játékok bő két hete alatt naponta átlag 65 ezer adag ételt szolgáltak fel az éhes résztvevők számára, a brit, az európai, a mediterrán, az afrikai és karibi konyha finomságait kínálva nekik.
Vallási alapon (is)
Az első dél-amerikai olimpia helyszínén is hasonló mennyiséget kínálnak majd. Mint Marcello Cordeiro, a szervezőbizottság élelmiszer-ellátásért felelős igazgatója nyilatkozta, csúcsidőszakban napi 60 ezer adag ételt kell elkészítenie a konyhának, amikhez 210 ezer kilogramm nyers alapanyagot használnak fel. Az újrahasznosítható tányérokra hatféle menüsorból szedhetnek az ideiglenes városlakók: brazil, ázsiai, nemzetközi, tészta és pizza, valamint iszlám (halal) és kóser ételeket kínálnak fel. Utóbbi kettő, tehát a muszlim és zsidó sportolóknak szánt menü alkalmazkodik a vallásuk által előírt étkezési előírásokhoz. A koreaiaknak pedig az otthonukból hozatják híres nemzeti ételüket, a kimcshit. (Ez erjesztéssel készül, fő összetevői a kínai kel, a retek, a zöldhagyma és az uborka). Sőt, a japánokra illetve a japán konyhát kedvelőkre is külön gondoltak: számukra lesz rizs és miso leves, hal és natto (erjesztett szójababból készülő, ragacsos japán nemzeti étel). Mindemellett negyven különböző egzotikus brazil gyümölcsből válogathatnak, többek között kesut, acait, karambolát (csillaggyümölcs), caquit, guávát és maracuját is.
Ám az ázsiai ételsortól éppen az egyik ázsiai nemzet ódzkodott. A kínai olimpiai csapat (Team China) hivatalos angol nyelvű Twitter-oldalára író, nevét eltitkoló valaki pár nappal a megnyitó előtt így panaszkodott: „Mit ehetnek a sportolók az olimpiai faluban? Úgy tűnik, a kínai csapat ízlésének megfelelőt nem nagyon lehet találni...”
Viszont Cordeiro megjegyezte, nagyon ügyeltek arra, hogy minden étel mentes legyen a szteroidoktól vagy bármely olyan anyagtól, ami esetleg rajta van a tiltott teljesítményfokozó szerek listáján.Nyilván az igazgató arra tud garanciát vállalni, amit ő és munkatársai szereztek be. Valószínűleg a világ legnépszerűbb gyorsétterem-láncánál kapható ételeket ő sem tudná jó szívvel ajánlani, pláne nem egészségtudatos sportolóknak. Több olimpia után most fordult elő először, hogy az „M” betűs amerikai társaság éttermét – dacára annak, hogy a Nemzetközi Olimpiai Bizottság kiemelt szponzora – a sportolók szálláshelyétől jóval messzebbre tették, mégis nagyon sok versenyző inkább eszi az itt fellelhető műkajákat, mint a szervezők által biztosított megbízhatót.
Elmaradhatatlan bécsi ízek
De van olyan nemzeti csapat is, amelynek az egységes ellátás és a gyorsétterem helyett más vagy több kell: az Osztrák Olimpiai Bizottság 36 tonnás élelmiszer-szállítmányt juttatott el Rióba 71 sportolójának. Többek között 1,2 tonna sajtot, 1,5 tonna szalonnát, 20 ezer liter sört, 8 ezer palack pezsgőt és bort, valamint 60 ezer adag kávét küldött hűtött konténerekben, hajóval, Rotterdamból Rióba. De a bizottság a hazai ízek mellett Brazíliában húst, zöldséget és alkoholmentes italokat szerez be az osztrák sportolóknak és segítőiknek. Helyben marhahúsból várhatóan 2, sertéshúsból 2,5, csirkehúsból 1,5 tonnára lesz szükségük, ehhez még 1 tonna burgonyát, 400 kilogramm zöldséget és 10 ezer palack ásványvizet és üdítőt is rendeltek.
Csak a pöttyös csemege
A magyar olimpiai csapat nem különcködik. Mint Siklós Erik, a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) sajtófőnöke a nak.hu-nak elmondta, a 160 fős sportolói társaság az olimpiai falu egyszerre 5 ezer embert fogadni tudó, 0-24 órában nyitva lévő étkezdéjében, a szervezők által kínált menüsorból választva reggelizik, ebédel és vacsorázik majd. Ami megosztotta a versenyzőket. A Nemzeti Sportnak Hídvégi Vid tornász azt mondta, hogy „nekem az ételek sem annyira ízlenek, hiába nagy a választék”, Csernoviczki Éva cselgáncsozó pedig azt, hogy „jó a konyha, van minden”. Siklós Erik azt is elárulta, hogy a magyar olimpikonok táplálkozási rendjét a MOB által felkért dietetikusok és táplálkozási szakemberek alakították ki, és ők ehhez igyekeznek tartani magukat az adott keretek között.
A sajtófőnök tájékoztatása szerint a MOB külön csak az egyik támogatója által biztosított, bevizsgált táplálék-kiegészítőkből vitt ki bőségesen, valamint a népszerű túrós-csokis desszertből több kilónyit.
Utóbbinak megvan a magyarázata, hogy miért pont ezt. A piros pöttyös csomagolású csemegét gyártó FrieslandCampina Hungária Zrt. ugyanis szintén támogatója a MOB-nak, és idén áprilisban indult el közös akciójuk, amelynek során a magyar sportolók fotóival ellátott gyűjtőkártyákat és az édességet együtt kínálták a sport- és olimpiarajongó vásárlóknak az üzletekben.
„A FrieslandCampina Hungária Zrt. a Magyar Olimpiai Bizottság arany fokozatú támogatójaként a MOB-bal együttműködve az olimpiai eszme és a magyar olimpiai csapat tagjainak népszerűsítésére tervezte meg és indította el ezt a nagyszabású, országos kampányt. A Pöttyös Túró Rudi Magyarország egyik legnépszerűbb márkája, így ezt az ismertséget ajánlotta fel a magyar olimpiai mozgalom számára. Fontos megemlíteni, hogy nem egy hagyományos kereskedelmi kampányról beszélünk, így a sikert sem az eladott termékek számával mértük és nem az eladásösztönzés volt a cél. A termékekből az év adott időszakában megszokott mennyiség fogyott egyébként. A multipack termékekhez csomagolt sportolói kártyákkal, a MOB-bal szoros együttműködésben, az olimpiára készülő magyar sportolók népszerűsítését kívántuk szolgálni. Az országos kampány alapvető célja tehát az volt, hogy a Rióban elért eredményekhez tartozó nevek és arcok minél szélesebb körben ismertek lehessenek. Örömünkre szolgál, hogy ezt a célt sikerült elérnünk: több mint 20 millió kártyát juttattunk el a háztartásokba. Így bízvást mondhatjuk, hogy az elmúlt hónapok leforgása alatt a fiatalok és sportrajongók nagy százaléka megismerhette a több mint 200 hazai sportoló arcképét és eredményeit, és reményeink szerint sikerült elérni, hogy az olimpia kezdetére a Pöttyös-rajongók aktív olimpiai szurkolóvá is váltak.” – értékelte a cég a nak.hu-nak a kampányt.
Egy biztos, a sikerek valószínűleg nem a kinti és az itthoni ízeken múlnak majd…
(nak.hu)