Sajtóközlemények

Harminc éve segítik a hazai gazdálkodókat a falugazdászok. A NAK falugazdász-hálózata országosan mintegy ezer ügyfélszolgálati ponttal működik, az idei bővítéssel 700 főre nőtt a falugazdászok létszáma. A kibővített hálózatnak köszönhetően a falugazdászok az eddigieken felül további ügykörökben is segítséget nyújtanak a gazdáknak. Legfontosabb feladatuk azonban továbbra is a gazdálkodók támogatáshoz jutásának segítsége, az elmúlt 10 évben több, mint 1500 milliárd forint támogatás lehívásában működtek közre.

A falugazdász feladatokat már az előző évszázadban is több, különböző formában működő szervezet látta el, ám ez a rendszer 1948-ban azonban a mezőgazdaság szocialista átszervezésének következtében összeomlott. A rendszerváltást követően a magángazdaságok megjelenésével szükségessé vált a gazdákat és a kormányzati irányítást egyaránt segítő szervezet kialakítása. Az akkori kormány 1994. március 1-jével állította fel újra a falugazdász-hálózatot – a Földművelésügyi Minisztérium megyei hivatalai keretében –, melynek alapvető célja volt a privatizáció keretében földhöz jutott gazdák támogatása. A falugazdászok 1995-től az Agrárkamarához tartoztak, 1999-től ismét visszakerültek a minisztériumhoz, majd 2007-től a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalhoz. Az uniós csatlakozás kapcsán a falugazdászok tevékenysége is átalakult, hiszen legfontosabb feladatuk a termelők támogatáshoz jutásának elősegítése lett. A hálózat fennállásának huszadik évfordulója komoly változást hozott a falugazdászok életében, hiszen a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a kormány által kötött megállapodás értelmében 2014. január 1-jével a falugazdászok újra visszakerültek oda, ahová tartoznak, a Kamarához. A múlt évben indult új Közös Agrárpolitika és az egyre szigorodó uniós előírások, valamint a pályázati lehetőségek bővülése miatt szükség volt arra, hogy a falugazdászok nagyobb létszámmal és kibővített feladatkörrel segítsék a gazdákat. Az idén 30 éves falugazdász-hálózat az idei létszámbővülésnek köszönhetően immár 700 fővel és folyamatosan bővülő szolgáltatási skálával segíti a mezőgazdasági termelők életét.

Tíz egységes kérelemből hetet minden évben a kamarai falugazdászok segítségével adnak be a gazdálkodók, így az elmúlt 10 évben több mint 1500 milliárd forint támogatás lehívásában működtek közre. Az idei egységes kérelmek beadási időszaka április 10-én indult, amelynek keretében 44 támogatási jogcímre, intézkedésre lehetett támogatást igényelni, illetve adatszolgáltatási kötelezettséget teljesíteni. A 2024. június 10-i határidőig 159.551 kérelem érkezett be a Magyar Államkincstárhoz, ennek mintegy kétharmadát, 104.477 darabot a NAK falugazdászai segítségével nyújtották be a gazdálkodók.

Ezen felül számtalan más adminisztrációs feladatban segítik a gazdálkodókat. A falugazdászok ellátják a NAK hatósági feladataival, az agrár- és vidékfejlesztési támogatások igénybevételével összefüggő ügyintézéssel, az agrárkár-enyhítési támogatásokhoz kapcsolódó mezőgazdasági káreseményekkel kapcsolatos feladatokat. A múlt évben 55.058 őstermelő, 9704 őstermelő családi gazdaság, 63 családi mezőgazdasági társaság hatósági ügyintézésében segítettek a falugazdászok, emellett 1541 mezei őrszolgálattal kapcsolatos és 7000 okmányhitelesítéssel kapcsolatos hatósági ügyintézésben vettek részt. Emellett gyűjtik a termésbecsléshez, állapotminősítéshez szükséges adatokat, segítenek az időjárási káresemények felmérésében.

Az idei évtől kezdődően a kibővített falugazdász-hálózat segíti a gazdálkodási napló vezetését, valamint az állat- és területalapú támogatásokhoz, pályázatokhoz (agrár-környezetgazdálkodás, ökológiai gazdálkodás, Natura 2000 gyep és erdő) kapcsolódó adminisztrációt. Az egységes kérelmek benyújtásán túl – ha a gazdálkodó igényli – intézik az ahhoz kapcsolódó teendőket, így például az egyeztető, illetve műholdas ellenőrzés nyomán küldött Területi Monitoring Rendszer (TMR) végzéseket is. A falugazdászok részletes tájékoztatást nyújtanak a vidékfejlesztési pályázatokról, a gazdálkodás jellemzői alapján személyre szabottan ismertetik a pályázni készülőkkel a lehetőségeket és a feladatokat. Ráirányítják a gazdálkodók figyelmét az aktuális szakmai kérdésekre, innovatív megoldásokra, a klímaváltozással járó kihívásokra, hogy tudatosan alkalmazzanak fenntartható gazdálkodási modelleket. Az Agro-ökológiai Program megnyitását megelőzően ún. Zöld kiajánlást készítettünk, amelyet Falugazdászaink juttattak el a gazdálkodókhoz, ezzel is segítve a gyakorlatválasztást.

NAK

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám