Sajtóközlemények

Javaslatcsomagot állított össze a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara az egységes kérelmek műholdas ellenőrzéssel érintett Területi Monitoring Rendszer (TMR) működésével kapcsolatban. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a rendszer számos esetben hibás eredményeket produkál, így a gazdálkodók indokolatlan esetben is meg nem felelésről szóló végzést kapnak a Magyar Államkincstártól. A NAK bízik abban, hogy a javasolt módosítások hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a műholdas ellenőrzés valós segítséget nyújtson a gazdálkodóknak a hibák szankciómentes javításában.

Az új Közös Agrárpolitika (KAP) életbelépésével megváltozott a kérelmek ellenőrzési rendszere. Az idei évtől megszűnt az előzetes ellenőrzés (EKE) intézménye és az őszi adategyeztetők kiküldése. Ehelyett a Magyar Államkincstártól ún. egyeztető, illetve műholdas ellenőrzéssel érintett Területi Monitoring Rendszer (TMR) végzéseket kapnak a gazdák, illetve a gazdák által meghatalmazott falugazdászok.

A TMR ellenőrzés során a termőföldeken alkalmazott mezőgazdasági tevékenységeket és gyakorlatokat jellemzően a Copernicus Sentinel műholdadatokkal vizsgálják. A mezőgazdaság szempontjából releváns műholdak 5-6 naponta készítenek felvételt egy adott területről.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamarához (NAK) eljutott gazdálkodói tapasztalatok alapján a műholdak gyakran nem a valóságnak megfelelő adatokat rögzítik, sok esetben előfordul például, hogy a parcellákon ténylegesen termesztett növénykultúra helyett más kultúrát azonosít, vagy, ha a sorközökben gyepesítés van, akkor gyep hasznosításként érzékeli a területet rendszer. Problémaként jelentkezett a nyári betakarítású növény esetében az is, hogy a rendszer még az egységes kérelemben bejelentett főnövényt „keresi”, de már tarló vagy elvetett másodvetés van a táblán.

Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az Államkincstár által kiküldött (TMR-el érintett) meg nem felelésről szóló végzések jelentős része hibás adatokon alapul.

Azoknak a gazdálkodóknak, akik meg nem felelésről kaptak végzést a MÁK-tól, minél előbb javítaniuk kell azt az Egységes Kérelem adatváltozás felületen. Ha viszont a valóságnak megfelelően nyújtották be a kérelmet, akkor a Mobil Gazda alkalmazás segítségévél fényképet kell készíteniük, mely igazolja, hogy helyesen nyújtották be az igénylést.

A gyakorlati tapasztalatok alapján az alkalmazás megfelelő működése készülék-, időjárás-, és hálózati lefedettség függő. Általánosságban elmondható, hogy régebbi típusú készülékeken egyáltalán nem vagy nem megfelelően működik, míg felhős, esős időjárás esetén egy megfelelő készülékkel sem sikerül elfogadható fotót készíteni.

A NAK falugazdászai minden esetben a termelők rendelkezésére állnak, segítenek a végzések értelmezésében, a változások bejelentésében és természetesen a Mobil Gazda applikáció használatával kapcsolatos tájékoztatásban is.

A nagy számú panaszra tekintettel a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara javaslatcsomagot állított össze, amelynek célja a TMR rendszer hibáinak kiküszöbölése, a TMR-ellenőrzések hatékonyságának javítása. A NAK a javaslatcsomagot eljuttatta az Agrárminisztérium illetékeseihez. Ebben számos pontosítás szerepel, amely az eddig megjelent típushibák kiküszöbölését célozza, emellett fontos szempont lenne, hogy a rendszer a korábban beküldött fényképeket is figyelembe vegye egy adott kultúra ellenőrzése során, az állandó kultúrák – például a gyümölcsültetvények – esetében pedig az idén beküldött fotókat a következő években is elfogadják. Nagy segítség lenne az is, ha a sikertelen fénykép készítésnél a hiba leírásakor azt is jelezné a rendszer, hogy miért sikertelen a fotó elkészítése. A NAK által megfogalmazott javaslatok közt szerepel emellett a MÁK által kiküldött végzések szövegezésének megváltoztatása is.

A NAK bízik benne, hogy a javaslatcsomag segíti a rendszer fejlesztését. Ha ugyanis a rendszer jól működik, akkor valós segítséget nyújt a gazdálkodóknak a kérelmeik javításában, aminek köszönhetően szankciómentesen hozzájuthatnak az őket megillető támogatásokhoz.  

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám