Tagdíjbevallás 2020 – könyvelőknek, könyvvizsgálóknak

I. fejezet: REGISZTRÁCIÓVAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

A regisztráció elektronikusan, online elérhető regisztrációs űrlap kitöltésével történik. A regisztrációs űrlapot ide kattintva értheti el.

Az űrlap kitöltését követően a Regisztráció beküldése gombbal tudja elküldeni adatait a NAK könyvelői és könyvvizsgálói adatbázisába. Sikeres regisztráció esetén azonnali visszajelzést kap a regisztrációs felületen, valamint az Ön által megadott email-címre elküldjük Önnek a kamarai azonosítójával és jelszavával kapcsolatos információkat. A regisztráció során automatikusan létrejön a saját, névre szóló e-Iroda fiókja, amelybe az értesítő emailben található tájékoztatás alapján tud bejelentkezni.

  • Egyéni vállalkozók esetén: személyes adatok, adóazonosító jel, adószám, statisztikai számjel, egyéni vállalkozói nyilvántartási szám, a nyilvántartást vezető szerv elektronikus úton megküldött vagy papír-alapú (szkennelt), hiteles igazolása (pl. hatósági bizonyítvány)
  • Gazdálkodó szervezetek esetén: adószám, cégjegyzékszám vagy bírósági nyilvántartási szám, statisztikai számjel, aláírási címpéldány, cégkivonat vagy létezést igazoló irat
  • Könyvelői adatok: regisztrációs szám, igazolványszám
  • Könyvvizsgálói adatok: a Magyar Könyvvizsgálói Kamarától kapott tagszám, könyvvizsgálói nyilvántartási szám

 

Telefonszámának megadását követően egy SMS kódot küldünk Önnek, amely a könyvvizsgálók, könyvelők számára kialakított NAK ügyintézési felület biztonságát és védelmét szolgálja. E-Iroda fiókjának létrehozása során ezen a módon tudja igazolni, hogy Ön nem robot. Az SMS-kóddal történő megerősítés segít abban, hogy megakadályozzuk a spamelők visszaéléseit a rendszerünkben.

Telefonszámának a regisztráció kezdőoldalán történő megadása, majd a Tovább gombra kattintás után pár pillanaton belül meg kell érkeznie az Ön által megadott telefonszámra az ügyintézés folytatásához szükséges kódnak SMS-ben. Önnek a kód igénylését követő 5 percen belül kell azt megadnia a regisztrációs felületen, hogy továbbléphessen az űrlap kitöltéséhez.

Ez abban az esetben fordulhat elő, ha elgépelte az SMS kódot, vagy a kód megadására rendelkezésre álló 5 perces időszak letelte után adta azt meg. Kérjük, ellenőrizze, hogy helyesen adta-e meg a kódot. Ha nem, akkor adja meg a helyes kódot és lépjen tovább a következő oldalra. Amennyiben igen, akkor elképzelhető, hogy letelt a rendelkezésre álló idő. Kérjük, hogy a regisztrációs felület újbóli megnyitásával indítson új regisztrációt.

Amennyiben Ön egyéni vállalkozóként saját maga végzi a könyvelői vagy könyvvizsgálói tevékenységet, úgy ebben a blokkban a saját adatait kell megadnia. Amennyiben az alkalmazottja rendelkezik a megfelelő szakmai képesítéssel, úgy itt az ő adatait szükséges szerepeltetni.

Gazdálkodó szervezetek esetében a megfelelő képesítéssel rendelkező munkatárs adatait kell megadni.

Egy személy megadása mindenképpen szükséges, de több személy adatainak rögzítésére is lehetőség van a + gomb megnyomása után.

A regisztrációs folyamatnak része a Nyilatkozat a könyvelői/könyvvizsgálói felület használatához című nyilatkozat kitöltése és a regisztrációs felületen keresztüli csatolása. A regisztrációs űrlapon megadott adatokkal a felület kitölti a nyilatkozatot, amelyet Ön PDF formátumban lementhet vagy kinyomtathat. Önnek csak a keltezésnél a települést, gazdálkodó szervezetek esetében pedig a törvényes képviselő nevét kell kézzel beírnia, valamint alá kell írnia a dokumentumot. A hiánytalanul kitöltött nyilatkozatot szkennelve vagy olvashatóan befotózva kérjük visszatölteni a regisztrációs felületre.

Amennyiben a regisztráció során nem áll módjában a fentiek szerint feltölteni a maradéktalanul kitöltött dokumentumot, úgy azt elektronikusan, AVDH szolgáltatással is hitelesíttetheti, majd a hitelesíttetett nyilatkozatot visszatöltheti a felületre. Ebben az esetben az egyébként kézzel kitöltendő mezőket nem szükséges kitöltenie.

Kérjük, hogy a folyamat során csak a felületen megjelenő navigációs gombokat használja, böngészője „Vissza” gombját ne. A sikeres regisztráció hiányát okozhatja tévesen megadott adat, vagy az internetkapcsolatban beálló probléma.

Kérjük, hogy amennyiben a regisztrációs folyamat végén a felület sikeres regisztrációt jelez ki Önnek, de nem kapja meg az értesítő emailünket, úgy ellenőrizze levelezőrendszerének levélszemét/spam mappáját, mivel elképzelhető, hogy oda kerül az üzenet. Amennyiben a regisztrációtól számított 24 órán belül ebben a mappában sem találja az értesítést, úgy kérjük, hogy vegye fel a kapcsolatot ügyfélszolgálatunkkal a +36 80 900 365, belföldről ingyenesen hívható zöld számon, vagy emailben az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre küldött levélben.

A validáció az a folyamat, amelynek során a NAK munkatársai ellenőrzik, a közhiteles adatbázisok, valamint a könyvelői, könyvvizsgálói nyilvántartások adataival összevetik az Ön adatait. Az eljárás célja a megadott adatok valósságának ellenőrzése, illetve annak megállapítása, hogy Ön megfelel-e a NAK Alapszabálya által a könyvelőkkel és könyvvizsgálókkal szemben támasztott követelményeknek.

A beérkező regisztrációk validálását folyamatosan végzik munkatársaink, annak eredményéről pedig e-Iroda üzenetben értesítik Önt. A tagok számára történő ügyintézést már a validációról szóló értesítést megelőzően is megkezdheti, ugyanakkor, amennyiben a validációja sikertelen lesz, úgy az e-Iroda fiókja felfüggesztésre kerül. Amennyiben már elfogadott a tagoktól e-Irodán keresztüli meghatalmazást, úgy a létrejött kapcsolat felbontásra kerül, ha pedig még nem igazolta vissza az Önt megjelölő tagot, akkor arra a későbbiekben már nem lesz módja. Ha NAK által megállapított tagdíjat fogadott el, vagy korrigált, úgy ezen műveletek is semmisnek minősülnek és ezeket a tagnak, vagy az általa meghatalmazott megfelelő személynek meg kell ismételnie.

Kérjük, hogy ebben az esetben regisztrációs szándékát a szükséges adatok (könyvvizsgálói nyilvántartási szám, a Magyar Könyvvizsgálói Kamarában meglévő tagszám) megadásával írásban jelezze a NAK ügyfélszolgálata részére, elsődlegesen az e-Iroda fiókján keresztül küldött üzenet formájában. Amennyiben megfelel a feltételeknek, úgy munkatársaink a már meglévő adatlapját fogják kibővíteni a könyvvizsgálói jogosultsággal.

A NAK könyvelői és könyvvizsgálói adatbázisába folyamatosan várjuk a jelentkezőket, a regisztráció nincs határidőhöz kötve. Amennyiben már a 2020. október 1-én induló 2020. évi tagdíj-megállapítási időszakban is szeretne ügyet intézni az Önt meghatalmazó tagok számára, úgy kérjük, hogy lehetőség szerint minél hamarabb regisztráljon.

Kommunikációs adatait (levelezési cím, email-cím, vezetékes vagy mobil telefonszám, fax-szám) Ön is tudja módosítani e-Iroda fiókján keresztül. A bal oldali menüsorból a Saját adatok menüpontot kell kiválasztania, a megjelenő adatlapon pedig a jobb felső sarokban található ceruza ikonra kattintania, hogy az adatlapja szerkeszthetővé váljon. Ha olyan adata módosult, amely nem szerkeszthető, akkor kérjük, hogy az adatváltozást jelentse be ügyfélszolgálatunknak, akik el tudják végezni az adatlap frissítését. Kérjük, hogy bejelentését elsődlegesen az e-Iroda fiókjából elérhető, Üzenetek menüponton keresztül küldje meg a minél gyorsabb feldolgozás érdekében. Adatváltozását jelezheti a következő kérdésnél olvasható további elérhetőségeken is.

Kérjük, hogy megkereséseit elsődlegesen e-Iroda fiókján, az Üzenetek menüponton keresztül juttassa el hozzánk. Emellett ügyfélszolgálatunk a +36 80 900 365, belföldről ingyenesen hívható zöld számon, valamint az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen áll rendelkezésére. Postai levelet a NAK, 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. címre küldhet nekünk.

Saját e-Iroda fiókján keresztült az Önt érintő ügyekben tud üzenetet küldeni. Például bejelentheti, ha megváltoztak az adatai vagy a validációjával, az Önt meghatalmazó tagok tagdíj-megállapításának elfogadásával, korrekciójával kapcsolatos technikai kérdése van. Tagi ügyekben (pl. reklamáció, részletfizetés) a tagok továbbra is a saját fiókjukon keresztül indíthatnak megkeresést.

II. fejezet: TECHNIKAI JELLEGŰ KÉRDÉSEK

Az e-Iroda felület használatát az alábbi böngészőkkel javasoljuk:

Internet Explorer 11-es vagy magasabb verziószám

Microsoft Edge legutóbbi verzió

Google Chrome legutóbbi verzió

Az e-Iroda használatához a kamarai azonosítójára és a jelszavára lesz szüksége. Amennyiben Ön korábban tagként már bekerült a tagjegyzékünkbe, úgy tagi jelszavával tud bejelentkezni, ha nem volt tagunk, úgy a regisztráció során Ön által választott jelszavát szükséges megadnia.

Az e-Irodába történő belépés a NAK portáljának nyitóoldaláról az alábbi módokon történhet:

  • a Belépés az e-Irodába gombra kattintva, a megjelenő felületen a kamarai azonosító és a jelszó megadásával vagy
  • a Tovább a nak.hu portálra gombra kattintva a portál jobb felső sarkában a Belépés és ügyintézés menüben a kamarai azonosító és a jelszó megadásával

A belépési adatok megadásával először a portálra történik meg a bejelentkezés. Amennyiben az e-Irodát kívánja használni, úgy a Tovább az e-Irodába menüt is ki kell választani. Kijelentkezéskor szintén kétszer kell kilépni; egyszer az e-Irodából, azt követően pedig a portálról.

Az e-Irodába kamarai azonosítójával és jelszavával lehet bejelentkezni. Amennyiben Ön korábban tagként már bekerült a tagjegyzékünkbe, úgy tagi jelszavával tud bejelentkezni, ha nem volt tagunk, úgy a regisztráció során Ön által választott jelszavát szükséges megadnia.

Ha nem sikerül belépni az e-Iroda fiókba, úgy ismét megpróbálhatja az azonosítók beírását a megjelenő felületen, vagy a rendszerünkben rögzített email-cím és kamarai azonosítójának megadásával az Elfelejtette jelszavát? gombra kattintva kezdeményezheti a belépést, melynek során megadhatja az új jelszavát. Az új jelszónak legalább 8 karakterből kell állnia és vegyesen kell tartalmaznia kis betűt, nagy betűt, valamint számot.

Kérjük, minden esetben figyeljen az azonosítók helyes megadására!

Amennyiben az adatlapján több email-cím is szerepel, bármelyiket megadva kezdeményezheti az e-Irodába történő bejelentkezést és új jelszó megadását. Az új jelszónak legalább 8 karakterből kell állnia és vegyesen kell tartalmaznia kis betűt, nagy betűt, valamint számot.

III. fejezet: TAGI KAPCSOLATOKHOZ KÖTŐDŐ KÉRDÉSEK

Amennyiben Ön már sikeresen regisztrált a NAK könyvelői, könyvvizsgálói adatbázisába, úgy a NAK tagjai számára kereshetővé vált. A NAK tagok a saját e-Iroda fiókjukon keresztül elérhető könyvelői, könyvvizsgálói adatbázisban tudják Önt kikeresni név, adószám, vagy kamarai azonosító alapján (amennyiben Ön megadja azt részükre). Miután megjelölik Önt, az Ön e-Iroda fiókjában a Tagi kapcsolatok menüpontban, a Függő kapcsolatok blokkban megjelenik a felkérésük. Ez tartalmazza a NAK tag nevét, adószámát/adóazonosító jelét, székhely/lakhely települését, illetve azt, hogy milyen minőségben (könyvelő, könyvvizsgáló vagy mindkettő) szeretné Önt meghatalmazni. Ön a tag neve mellett található Elfogad vagy Elutasít gombbal jelezheti, hogy elfogadja-e a felkérést vagy sem. Döntéséről az érintett NAK tagot e-Iroda üzenetben, illetve emailben értesítjük. A felkérés mindig a tagok oldaláról indul, akik számára több csatornán keresztül is tájékoztatást adunk arról, hogy a 2020. évtől lehetőségük van az e-Iroda fiókjukon keresztül meghatalmazni könyvelőjüket, könyvvizsgálójukat.

Az Önt az e-Irodán keresztül meghatalmazó NAK tagok száma nincs korlátozva, így valamennyi ügyfele felkérését elfogadhatja, amennyiben meg kívánják Önt hatalmazni.

A regisztráció során elfogadott Nyilatkozat a könyvelői/könyvvizsgálói felület használatához c. dokumentumban foglaltak szerint, amennyiben az Önt meghatalmazó NAK taggal felbomlik a szerződése, úgy haladéktalanul, de legkésőbb 15 napon belül fel kell bontania az érintett taggal az e-Irodán belül fennálló tagi kapcsolatát. Erre a Tagi kapcsolatok menüpontban van lehetősége, ahol az Aktív kapcsolatok blokkban az érintett tag neve mellett található Kapcsolat megszakítása gombra kattintva tudja lezárni a kapcsolatot. A kapcsolat lezárásáról az érintett tagot automatikus e-Iroda üzenetben és emailben értesítjük.

IV. fejezet: TAGDÍJ ELFOGADÁSÁHOZ, KORREKCIÓJÁHOZ, FELÜLVIZSGÁLATÁHOZ KAPCSOLÓDÓ KÉRDÉSEK

Az Önt meghatalmazó tagok számára a 2020. évben kétféle ügyintézést végezhet e-Iroda fiókján keresztül:

- NAK által megállapított tagdíj elfogadása: 2020. október 1-től a NAK a saját e-Iroda fiókjukon keresztül értesíti tagjait arról, hogy a rendelkezésére álló adatok alapján milyen tagdíjat állapított meg részükre a 2020. évre. Ezeket az adatokat Ön is megtekintheti e-Iroda fiókjának Ügyfelek tagdíjmegállapításai menüpontjából. Amennyiben az adatokat helytállónak találja, azokon semmilyen korrekciót nem kíván végezni, illetve kedvezményt sem szeretne igazolni az Önt meghatalmazó tag számára, úgy egyetlen kattintással elfogadhatja az érintett tag nevében a NAK tagdíjmegállapítását.

- NAK által megállapított tagdíj korrekciója: a NAK tagdíjmegállapítási adatainak áttekintése után lehetősége van a tagdíjszámítás alapjául szolgáló bevételi, árbevételi adatok módosítására, illetve amennyiben nem találja megfelelőnek, úgy a csökkentő tételek között szereplő támogatási összeg korrigálására. Ha az Önt megbízó tag jogosult valamely Alapszabály szerinti kedvezmény igénybe vételére, úgy azt szintén a korrekció során tudja jelezni. A módosításokhoz kapcsolódó eljárásokkal, formanyomtatványokkal kapcsolatban részletes tájékoztatást talál portálunk könyvelői, könyvvizsgálói aloldalán az Útmutató, illetve az Igazolás minták menüpontban.

A 2020. évben 2020. október 1. és október 31. között tekinthetik meg a NAK tagjai, illetve az általuk meghatalmazott könyvelők, könyvvizsgálók az e-Irodán keresztül, hogy a NAK a rendelkezésére álló adatok alapján milyen tagdíjat állapított meg a NAK tagok számára. Amennyiben egyetértenek a megállapított tagdíjjal, úgy 2020. október 31-ig fogadhatják azt el, illetve ezen dátumig van lehetőség a NAK által megadott adatok módosítására, vagy a NAK Alapszabályában ismertetett kedvezmények igénybe vételére is. Azon tagdíjmegállapítások, amelyeket 2020. október 31-ig nem fogadnak el, vagy nem korrigálnak, a NAK Alapszabálya értelmében elfogadottnak minősülnek.

Igen. A NAK Alapszabálya értelmében, mivel a határidő 2020-ban szombatra esik, úgy az azt követő első munkanapon - azaz 2020. november 2-án éjfélig - benyújtott jelentés, igazolás is határidőben benyújtott igazolásnak minősül. A 2020. november 2.-i határidő csak a NAK által megállapított 2020. évi tagdíj elfogadására, korrekciójára irányuló ügyintézését érinti.

A 2020. évi tagdíj megfizetésének határideje, illetve a tagdíj-fizetési kötelezettség alóli mentesüléssel élni kívánó tagok esetében a szükséges feltételek teljesítésének határideje 2020. október 31.

A NAK rendszere rögzíti azt, hogy ha a NAK által megállapított tagdíjat Ön fogadja el a tag helyett. Ebben az esetben fiókjában, az Ügyfelek tagdíjmegállapításai menüpontban láthatja, hogy az adott tag tagdíjmegállapítása Könyvelő/Könyvvizsgáló által elfogadott státuszban van. Amennyiben korrigálja egy tag tagdíjmegállapítását, úgy arról a Korábbi tevékenység menüponton belül, az Ügyfelek tagdíjmegállapításai almenüből letölthet egy PDF formátumú összegzést.

Az egyszer már elfogadott tagdíj-megállapításon a későbbiekben már sem a tag, sem a könyvelője/könyvvizsgálója nem tud módosítani. Ha az elfogadás tévesen történt, akkor kérjük, hogy az minél hamarabb jelezzék ügyfélszolgálatunk részére, elsődlegesen e-Iroda üzenetben, vagy telefonon. A 2020. október 31-ig tartó tagdíj-megállapítási időszakon belül érkező jelzések esetén lehetőség van a tagdíj-megállapítás visszanyitására, melyet követően elvégezhető a kívánt korrekció.

Ha a problémát a tagdíj-megállapítási időszakot követően észlelik, akkor az egy éven belüli felülvizsgálat lehetőségével élhetnek. A 2020. évi tagdíjak felülvizsgálatára a 6/2020. (IX.03.) számú Országos Küldöttgyűlési határozat értelmében 2021. október 31-ig van lehetőség, azaz eddig nyújthatóak be azok az igazolások, amelyek a 2020. évi tagdíj-megállapítási időszak során nem kerültek beküldésre. Egy éven belüli felülvizsgálat esetén a felülvizsgált tagdíj 20 százalékának megfelelő összeg pótlékként terheli a felülvizsgált tagdíjat. Ha például 30.000 forintos tagdíj egy éven belüli felülvizsgálata során a tagdíj 2.000 forintra csökken, akkor a 2.000 forint 20 százaléka, azaz 400 forint fizetendő pótlékként.

A tagdíj-megállapítási időszak (2020. október 1-31.) alatt korlátlan számú korrekció végezhető, a NAK rendszere mindig a legutolsót fogja érvényesnek tekinteni. A tag által végzett korrekciót a könyvelő és a könyvvizsgáló egyaránt módosíthatja. A könyvelő által végrehajtott módosítást csak könyvvizsgáló írhatja felül. A könyvvizsgáló változtatásait sem a tag, sem a tag e-Irodán keresztül meghatalmazott könyvelője nem módosíthatja.

Az árbevétel adat módosításához szüksége lesz az állami adóhatóság által az érintett tagról nyilvántartott árbevétel, bevétel adatot tartalmazó, az állami adóhatóság által kiadott igazolásra, amelyet csatolnia kell a felületen. Az igazolásnak a tag által az adóhatóság részére benyújtott, legutóbbi adatállapotot kell tükröznie. A kérdésben részletes magyarázatot talál a portálunk könyvelői, könyvvizsgálói aloldaláról elérhető útmutatóban (VI. fejezet, 1. alfejezet).

 

 

A kedvezmények mértékét, összegét mindig a NAK által kiadott útmutatóban leírtak szerint kell kiszámítani.

Az eredményről kiállíthat egy igazolást, amelyet Ön vagy a tag csatolhat az e-Iroda felületen végzett tagdíjkorrekció során. A használandó formanyomtatványokat ide kattintva érheti el.

Amennyiben a számítást elvégezte, de nem kíván igazolást kiállítani, úgy elegendő magát az adatot megadnia a tagdíjkorrekciós felületen. Az elismert termelői csoportok, elismert termelői szervezetek esetében mindenképpen csatolni kell Excel formátumban (semmiképpen sem képként vagy PDF-ben) azt a táblázatot, amely a tagi értékesítési adatokat tartalmazza. Ezt az Önt meghatalmazó tagnak kell az Ön rendelkezésére bocsátania.

 

Annak eldöntésekor, hogy egy adott tag ügyében könyvvizsgálói igazolásra van-e szükség, mindig a kiindulási adatot, azaz a NAK tagdíj-megállapításában szereplő árbevétel adatot kell figyelembe venni. Ha ez nagyobb, mint 50 millió forint, akkor csak könyvvizsgáló járhat el. Ha kisebb, akkor könyvelő is elvégezheti az ügyintézést.

A 2019. évi tagdíj (és az esetlegesen kapcsolódó pótlék) felülvizsgálatára 2020. október 30-ig van lehetőség. A szükséges igazolásokat ügyfélszolgálatunk részére kell megküldeni az adott tag e-Iroda fiókján keresztül üzenetben, vagy emailben, esetleg postai levélben.

Felhívjuk figyelmét, hogy a 2019. évi tagdíj felülvizsgálata során a 2019. évre vonatkozó alapszabályi eljárást kell követni. Ez azt jelenti, hogy a 2019. évi tagdíj felülvizsgálatához szükséges igazolásokat csak könyvvizsgálók állíthatják ki, mivel arra az évre vonatkozóan még a szigorúbb szabályok voltak érvényben.

Az online fizetés lehetősége csak tagjaink számára áll rendelkezésre, így csak a tagi e-Iroda fiókból érhető el. Kérjük jelezze az Önt megbízó tagnak, hogy online fizetést – akár a tárgyévi tagdíjra, akár a korábbi elmaradásra – a saját e-Iroda fiókjából tud indítani.

A tagdíj elfogadása vagy korrekciója során a 2020. évtől nincs mód arra, hogy csekket igényeljen. Belföldi postautalványon (rózsaszín csekk) továbbra is tudjuk fogadni a befizetéseket. Tagjaink számára – a gyorsabb feldolgozás érdekében – javasoljuk a tagdíjak átutalással, vagy a 2020. évtől a tagi e-Iroda fiókból elérhető online fizetéssel való kiegyenlítését.

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei