Az Európa 2020 egy olyan európai uniós stratégia, amely az intelligens-, inkluzív- és fenntartható gazdasági növekedést tűzte ki célul. A 2020-ig megvalósítandó feladatok tagállami szinten is megfogalmazzák a nemzeti célokat egyes területekre, de összességében az Unió egységében kívánják a foglalkoztatottság-, termelékenység- és társadalmi kohézió erősödését megvalósítani.
Ezek alapján alakult ki az öt fő stratégiai célterület, melyből az Európai Bizottság által Magyarországra vetített konkrét tagállami vállalások is láthatóak az alábbiak szerint: foglalkoztatottság (75 százalékos arány elérése); kutatás-fejlesztés (1,8 százalékos részesedés a GDP-ből); klímaváltozás és energia-fenntarthatóság (szén-dioxid kibocsájtás csökkentése 10 százalékkal, megújuló energiaforrások 14,65 százalékos használata, pazarlás (energia) csökkentése 2,96 millió tonna olajegyenérték (Mtoe); oktatás (az oktatást korán elhagyók arányának 10 százalék alá csökkentése; küzdelem a szegénység és a társadalmi kirekesztettség ellen (leszakadó réteghez tartozók csökkentése 450.000 főre).
A stratégia megvalósítását intézkedések segítik, melyből a célok alapján az alábbi kezdeményezéseket nevesítették: intelligens növekedés (digitális technikák hasznosítása, innovációbarát környezet létrehozása, fiatalok mozgásban intézkedéscsomag biztosítása); inkluzív növekedés (új képességek és munkahelyek kialakítása, európai platform a szegénység és a társadalmi kirekesztettség ellen); fenntartható növekedés (erőforrás-hatékony növelése, fenntartható gazdaság kialakítása).
Az intelligens növekedés jeles képviselői a német CSB, azaz a „Computer, Software und Beratung” (számítógép, szoftver és tanácsadás) márka alapítói, Dr. Peter Schmitzek és testvére, Karl-Heinz, akik 1977-ben egy német élelmiszerjogi problémakör megoldására az informatikai fejlődést látták megoldásként. Az IT segítségével oldották meg az üzemgazdasági kihívásokat és a receptúraoptimalizálást, amely szemlélethez a cég mai napig, 40 éves fennállását követően is hű maradt. A cég a 90-es évektől folyamatosan terjeszkedett: ma már közel 50 országban foglalkozik ügyfeleivel, 23 országban saját irodával képviselteti magát és 28 nyelven áll rendelkezésre. A vállalatcsoport két tagja a geilenkircheni CSB-System AG - többek között az élelmiszeripari vállalatok, továbbá a kereskedelem vezető ágazati szakértője -, valamint a Svájcban székelő CSB Automation AG, amely ágazatra szabott know-how-ival és kreatív problémamegoldásával vált az automatizálás szakértőjévé. A vállalatcsoport egy helyről kínálja ügyfeleinek a szoftvert, hardvert, a szolgáltatásokat és üzleti tanácsadást, mely optimalizálás számokra ma döntő versenyelőnyt biztosít.
Az élelmiszeripari- és gyakorlati optimalizálásban számtalan szempont létezik. Vegyük alapul a húsipart, ahol bármely folyamat optimalizálható: a beszerzéstől, a darabolástól kezdve a gyártástervezésig, logisztikáig vagy értékesítésig. A CSB ebben az egyik legjobb: feltárja a hibát, mellyel akár 10 százalékos költségcsökkentést érhetnek el; mindemellett a frissesség-, a minőségi színvonal emelése is megvalósul.
A CSB-System 2018. február 5-7. között az élelmiszer legújabb ERP-generációját mutatja be németországi központjában „Meat Business Days 2018” keretében. A rendezvényen megvalósult sikeres példák kerülnek bemutatásra, konkrét vállalatoknál tehetünk látogatást (pl. Rasting), akik megmutatják, hogy a CSB technológiával hogyan javították a mutatóikat, csökkentették a költségeiket és fokozták a minőségüket.
(NAK)