Eredményesen zárult az almafogyasztást népszerűsítő, kamarai közreműködéssel lezajlott héthetes kampány. Az akció ideje alatti rendezvényeken és az áruházakban hat tonna alma fogyott.
„Most harapjon rá! Alma és holnap” szlogennel indult október 27-én az almafogyasztást népszerűsítő kampány a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, az Agrármarketing Centrum, a Földművelésügyi Minisztérium, a FruitVeB, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és hét kereskedelmi áruházlánc közös együttműködésében. A kampány során hét héten át, december 10-ig kóstoltatások keretében ízlelték meg a hazai vásárlók a jó minőségű magyar almát.
A promóció hétfői záró sajtótájékoztatóján kiderült, volt értelme a kezdeményezésnek. Egyfelől azért mert valamennyi hazai almafajtát kevesen ismerik – döntően „piros” és „zöld” almaként különböztetik meg a fajtákat –, másfelől azért, mert a hazai almafogyasztás az elmúlt húsz-huszonöt évben felére, 15 kg/fő-re esett vissza, s így fontos lenne ezen is javítani. Mint Daróczi László, az AMC ügyvezetője megjegyezte, a szervezet az áruházi kóstoltatások és a különböző rendezvények alkalmával közel 6 tonna almát osztott szét, és „ennyivel biztosan nőtt a fogyasztás”. Az ügyvezető szerint a kampány sikerét mutatja a kedvező fogadtatás, sokan ennek hatására döntöttek arról, hogy ízletes, hazai almát is raknak a bevásárlókosarukba.
A kampány során a minőségre a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal ellenőrei ügyeltek. A vizsgálatok a minőségre, a jelölésre, a nyomon követhetőségre és az élelmiszerbiztonsági követelmények betartására terjedtek ki. Az ellenőrök 200 forgalmazónál 342 tételt néztek át – ebből 275 volt hazai, 67 pedig import –, 22 esetben kifogásolták a tételt, 11 esetben pedig ismeretlen eredet miatt kellett korlátozást életbe léptetni (utóbbiból végül is csak egy tételt kellett megsemmisíteni). Összességében mintegy 27,5 tonna almával volt probléma és 800 ezer forint bírságot szabtak ki. Jordán László, a NÉBIH elnökhelyettese megjegyezte, a kampány után is folytatják a gyümölcs ellenőrzését.
Vegyék, vigyék!
A NÉBIH-nek és minden más kampányban résztvevő szervezetnek is köszönetét fejezte ki Éder Tamás, a NAK élelmiszeriparért felelős alelnöke. Mint mondta, ezzel az akcióval a kamarai tagokat is segítették, hiszen a hírverés mellett a NAK feladata az is, hogy a nemzetközileg is versenyképes magyar almát a termelők minél több értékesítési csatornán eljuttathassák a vásárlókhoz.
A NAK alelnöke és Feldman Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára is hangsúlyozta, hogy a magyar almatermelők elsősorban a hazai piacra „dolgoznak”. (Az almát idehaza 27 ezer hektáron termesztik, ebből 18 ezer hektár Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében található.) A helyettes államtitkár hozzátette, nem csak a támogatási rendszerrel – például az öntözés- vagy az ültetvényfejlesztéssel – segíti a kormány a közel 7500 almatermelőt, hanem ilyen akciókkal a piacra juttatásban is. Feldman Zsolt célként fogalmazta meg, hogy az évente körülbelül félmillió tonnányi étkezési alma minél jobb minőségű legyen és ezt egyre inkább vegyék a hazai fogyasztók. Ezért – tette hozzá – az almafogyasztás népszerűsítését akár a mostani kampányhoz hasonlóan, akár más módon, tovább folyatják.
Valamennyi, a promócióban részt vett szervezet ugyanis eltökélt abban, hogy a hazai almafogyasztás érje el az élettani szempontból is kívánatosnak tartott 20 kg/fő/év körüli értéket.
Elégedett forgalmazók
Az ALDI Magyarország áruházaiban sikerrel zárult a promóció: vásárlóiknak már augusztustól magas minőségű, kizárólag magyar termékeket kínáltak. A korai almafajták (Early Golden, Gala) kerültek először a boltok polcaira, majd a választék a Jonatánnal, Idareddel, Jonagolddal és Starkinggal egészült ki. Általánosságban elmondható, hogy a vásárlók elsősorban a piros almafajtákat keresték, abból is az édesebbet, de az ALDI-nál a Goldenből is nagy mennyiség fogyott.
Az Auchan számára kiemelten fontos, hogy vásárlói egész évben kiváló magyar almafajták közül választhassanak áruházaiban. A hazai beszállítókat, így kistermelőket és regionális szállítókat is kiemelt partnereiknek tekintik. Örömmel csatlakoztak az idei kampányhoz, és a 2017-2020-as kereskedelmi stratégiájukban is fontos szerepet szánnak e termékek népszerűsítésének. Céljuk, hogy visszahozzák a köztudatba a regionális almafajtákat, és teret adjanak az új, innovatív fejlesztéseknek is.
A CBA fontosnak tartja, hogy hazánk legnagyobb mennyiségben előállított gyümölcse kellő mértékű marketingtámogatást kapjon. Hálózatukban pozitív eredményeket tapasztalnak, folyamatosan nő a magyar alma értékesítési mennyisége.
A Lidl áruházakban országszerte hét helyszínen kóstolhattak kiváló minőségű hazai almákat a vásárlók. A kezdeményezés sikerét mutatja, hogy a három nap alatt több mint 600 kg piros almát kóstoltak az érdeklődők. A 2016-ban az áruházlánc ez idáig több mint 5 millió kg almát értékesített.
A METRO hét áruházában zajlott le sikeresen a kóstoltatás. Az almák közül a legsikeresebbnek az Idared és a Jonagold bizonyult. Üdvözölték, hogy az áruházláncok együttes erővel, közösen álltak egy olyan kampány mögé, melynek célja a fogyasztói magatartás tudatos formálása mellett az alma egészségvédő és élettani hatásának hangsúlyozása.
A SPAR Magyarország 2016 első 11 hónapjában 6,9 millió kg almát értékesített 46 különböző kiszerelésben és közel egy tucat fajtából – az értékesített almák 90 százalékban magyar almák. Az idei év tekintetében arra számítanak, hogy a tavaly értékesített mennyiséget elérik. A legnépszerűbb fajta továbbra is az Idared, Golden, Jonagored és a Gala. A SPAR szerint a magyar termelők jó minőségű almát termesztenek, mely a nemzetközi piacon is megállja a helyét.
A Tesco kampányban résztvevő hét áruházában három nap alatt 756 kg magyar almát kóstoltak meg a vásárlók, közel 2500-an. A kóstoltatás hetében nagyon erős forgalmat tapasztaltak, de ezen kívül is egész évben nagyon népszerű a magyar alma náluk.
Képgaléria a sajtótájékoztatóról
NAK_almakampany2016_zaro
nak_alma_zaro1.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro1.jpg
nak_alma_zaro2.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro2.jpg
nak_alma_zaro3.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro3.jpg
nak_alma_zaro5.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro5.jpg
nak_alma_zaro6.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro6.jpg
nak_alma_zaro7.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro7.jpg
nak_alma_zaro8.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro8.jpg
nak_alma_zaro9.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro9.jpg
nak_alma_zaro10.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro10.jpg
nak_alma_zaro11.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro11.jpg
nak_alma_zaro12.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro12.jpg
nak_alma_zaro13.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro13.jpg
nak_alma_zaro14.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro14.jpg
nak_alma_zaro15.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro15.jpg
nak_alma_zaro16.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro16.jpg
nak_alma_zaro17.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro17.jpg
nak_alma_zaro18.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro18.jpg
nak_alma_zaro19.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro19.jpg
nak_alma_zaro20.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro20.jpg
nak_alma_zaro21.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro21.jpg
nak_alma_zaro4.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/NAK_almakampany2016_zaro/nak_alma_zaro4.jpg
(nak.hu)