Sikerrel zárult a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Agrármarketing Centrum július közepén indított dinnyepromóciós kampánya. A program célja az volt, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a kiváló minőségű hazai görög- és sárgadinnyére, és megismertesse velük az új fajtákat. A csatlakozott hat üzletlánc 46 üzletében 124 alkalommal kóstoltatták a dinnyét.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az Agrármarketing Centrum 2016. július 19-én indított magyar dinnye promóciós programot hat kereskedelmi áruházlánc – az ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO és a SPAR – közreműködésével. A kampány célja az volt, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a kiváló minőségű hazai görög- és sárgadinnyére, és megismertesse a vásárlókkal az új fajtatípusokat és termékeket.
A kampány augusztus 24-én tartott záró sajtótájékoztatóján Horváth Béla ormánsági dinnyetermelő megköszönte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarának (NAK) és a kormányzatnak is, hogy erős kommunikációjával előtérbe helyezte a magyar dinnyét, ami segítette a gyümölcs értékesítését. Az áruházláncoknak pedig köszönetét fejezte ki azért, mert nagyon nagy segítségnek érzi azt, hogy gazdaként a terméküknek biztos helye van, s hogy tapasztalata szerint tisztes áron átveszik itthon a dinnyét, bár az export árakkal vannak gondok. A baranyai gazda mondatai jól mutatják a kampány létjogosultságát és eredményességét.
Átjött a sajtóban az üzenet
A NAK által szervezett rendezvényen Mártonffy Béla, a NAK országos kertészeti osztályának vezetője, a sajtótájékoztató moderátora elsőként az újságíróknak, tévéseknek, rádiósoknak mondott köszönetet, akik segítették a kamarát és partnereit a hazai dinnye fogyasztásának népszerűsítésében.
Mint Győrffy Balázs, a NAK elnöke elmondta, a nyár elején a kamarát dinnyetermesztő tagok keresték meg, jelezve, hogy idén jó minőségű és nagy mennyiségű termés várható, aminek bizony elkelne a promóció. A NAK felvette a kapcsolatot az AMC-vel valamint a nagy áruházláncokkal, akik gyorsan és határozottan a magyar dinnye ügye mellé álltak. A dinnyetermesztők számára az idei szezon a júliusi nagy esőzések miatt nem volt ideális, az időjárás egész Európában kedvezőtlen volt. Nyugat- illetve Észak-Európában a hűvösebb idő miatt a dinnyefogyasztás visszaesett, s összességében túlkínálat jelentkezett az exportpiacokon, amely a termelői árakat is lenyomta. Győrffy Balázs hangsúlyozta, fontos, hogy a tökre oltott dinnyék aránya növekedjen a termesztésben, hiszen azok betegség-ellenállósága jobb. Jelenleg Magyarországon a termőterület mintegy 40 százaléka oltott, aránya a nagyobb termésbiztonság okán évről évre növekszik. A fejlesztési irányokkal kapcsolatban az elnök fontosnak tartotta megemlíteni a korszerű technológia alkalmazását, s hogy a magszegény, a feketehéjú, a mini és a sárgahúsú típusok, specialitások előtérbe helyezése már nem megkerülhető. Mint a köztestület elnöke elárulta, szeptember közepétől a magyar almának terveznek kampányt, segítve a hazai termelőket.
Árbefolyásoló tényezők
A tavalyi évhez képest 5-6 százalékkal nagyobb területen termeltek dinnyét a magyar gazdálkodók – mondta Czerván György agrárgazdaságért felelős államtitkár, hozzátéve: nőtt a különleges fajtatípusok aránya. Ugyan a kiültetésnél voltak lefázások, de a jég elkerülte a dinnyét. A nagy esőzés sajnos a gombabetegségeknek is kedvezett, az idénre tervezett 240 ezer helyett 200 ezer tonnányi termés várható. Mint elmondta, a szezon elején 50 forint + áfa volt a dinnye kilónkénti felvásárlási ára, ami később 17-20-ra csökkent, azóta pedig már sok esetben a 18 forintos termelési összköltség alatt van. Az árakat jelentősen lenyomta a Német- és Lengyelországban beragadt spanyol és görög eredetű dinnye. A dinnye fogyasztói ára 80-140 forint közt volt átlagban, ami 10-15 forinttal alacsonyabb a tavalyinál; az export ár is 10-15 százalékkal csökkent. Czerván György megemlítette az egyik áruházlánc júliusi „szerencsétlen piaci akcióját”, ami komoly feszültséget okozott.
Lipcsey György, az Agrármarketing Centrum Nonprofit Kft. (AMC) ügyvezetője erősnek, hatásosnak és hatékonynak nevezte a dinnyepromóciós kampányt, mely szavai szerint a NAK általi együttműködés elindításnak köszönhető. Mintegy hetvenezer fogyasztót ért el közvetlenül a kampány, nem beszélve a számos sajtómegjelenésről.
Kampányoló kampányzáró, kedvenc a SZIGET-en
Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója szerint óriási dicséret illeti a sajtótájékoztató szervezőit, hiszen forró hétvége közeledik, s jó ötlet ilyenkor sajtóaktivitással is erősíteni a dinnye iránti fogyasztói vágyat. A szakember az idei dinnyeszezon kapcsán kiemelte annak fontosságát, hogy a hatékony ellenőrzéseknek köszönhetően nem találkoztak most magyarnak hamisított külföldi dinnyékkel. Elárulta, üzleteikben a kóstoltatásokkor – a csinos hostess hölgyeknek is köszönhetően – tíz százalékkal ugrott meg a forgalom. Tapasztalatuk szerint a hűvösebb időben visszaesett a dinnyefogyasztás, ugyanakkor általánosságban nőtt a különlegességek iránt a kereslet – már az összes eladott dinnye 20 százalékát teszik ki a speciális fajták.
A METRO nagykereskedőként speciális helyzetben van, hiszen a kiskereskedelmet és éttermeket szolgál ki – mondta Krubl Yvette, a cég kommunikációs vezetője. A promóciók mellett a METRO Gasztronómia keretében a dinnye előételként, főételként, étvágygerjesztőként, smoothie vagy koktél alapanyagként felhasználására is felhívja a figyelmet. Kiemelte továbbá, hogy a SZIGET fesztiválon élelmiszer nagykereskedelmi partnerként hatalmas érdeklődést tapasztaltak a görögdinnye iránt. Összességében áruházukban a dinnye forgalma valamelyest meghaladta a tavalyit.
Több dinnyét ad el a Lidl, Auchan: ráadáskóstoló
A SPAR minden évben leállítja a dinnyeimportot, amint az első magyar dinnyék megteremnek, így tettek idén július 7-én is – mondta Maczelka Márk kommunikációs vezető. Egyhónapos dinnye roadshow-t is tartottak a Balatonnál. Továbbá pontos számokkal szolgált: augusztus 23-ig 7,2 millió kilogramm dinnyét adtak el, amiből 3,2 millió volt hazai.
Sikeresnek ítéli a kampányt a Lidl, és örömmel vesz részt benne jövőre is – fogalmazott Nepp Zoltán beszerzési ügyvezető igazgató. Áruházláncuk szintén július elején átállt a hazai dinnyére, eladásban már most 15 százalékkal a tavalyi mennyiség felett vannak, céljuk a 20 százalék elérése. Ugyanakkor megjegyezte, tavaly szeptemberben a magyar dinnye kapcsán mennyiségi és minőségi problémákat tapasztaltak.
Pusztai Ádám, az ALDI értékesítési vezetője elmondta, hat fővárosi és hat balatoni üzletükben kóstoltattak a promóció keretében. Samu Zsófia, az Auchan kommunikációs igazgatója szintén kiemelte, hogy minden évben, ahogy bekerül a magyar dinnye, attól kezdve csak hazait forgalmaznak. Elárulta, kóstoltatási akciójuk annyira sikeresnek bizonyult, hogy vásárlóik kérésére azt egy héttel meghosszabbították. Mint mondta, cégük elkötelezett a magyar termékek iránt, egy beszerző kollégájuk dedikáltan csak a hazai termelőkkel foglalkozik.
Sikeres volt a dinnyekampány
Az üzletek mellett három belföldi rendezvényen (EFOTT, Tisza-tavi Vágta, Csabai Nyár) zajlott kóstoltatás a dinnyepromóciós program keretében, valamint két balatoni Erzsébet-táborban – Fonyódligeten és Zánkán – hat alkalommal jutottak hátrányos helyzetű gyermekek a gyümölcsökhöz. A promóciós programmal közvetlenül mintegy 70 ezer fogyasztót sikerült elérni, akik összességében több mint 9 tonna hazai sárga- és görögdinnyét kóstoltak meg. A hazai dinnyetermesztők számára az idei szezon nem volt ideális. Az Európa-szerte tapasztalható kedvezőtlen időjárás miatt csökkent a kereslet a dinnye iránt, beszűkültek az exportpiacok, emiatt csökkentek a felvásárlási árak. A termelők ezért üdvözölték a dinnye promóciós programot, amely részben enyhítette az értékesítési nehézségeket.
A visszajelzések alapján sikeres dinnye promóciós programot követően a tervek szerint szeptember közepétől kampány indul a hazai alma népszerűsítésére.
Nagyobb területen termelnek dinnyét
Magyarországon összesen 5600 hektáron termesztettek idén dinnyét (Békésben 2200, Szabolcsban és a Hajdúságban 1800, Jászság-Hevesben 440, Tolnában 390, Baranyában 200, egyéb területeken – például a Kisalföldön és Somogyban – 460 hektáron termelték a gyümölcsöt). A dinnye javát már leszedték, Szabolcsban van még mintegy 40-50 ezer tonnányi a földeken.
2011-hez képest 20 százalékkal nőtt a dinnyefogyasztás az országban, 15kg/fő az éves átlag.
Képgaléria a sajtótájékoztatóról (fotó: Gyulai Tóth Zoltán)
dinnyekampany2016
dinnye_zaro_01.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_01.jpg
dinnye_zaro_02.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_02.jpg
dinnye_zaro_03.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_03.jpg
dinnye_zaro_04.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_04.jpg
dinnye_zaro_07.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_07.jpg
dinnye_zaro_08.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_08.jpg
dinnye_zaro_10.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_10.jpg
dinnye_zaro_13.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_13.jpg
dinnye_zaro_14.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_14.jpg
dinnye_zaro_15.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_15.jpg
dinnye_zaro_16.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_16.jpg
dinnye_zaro_20.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_20.jpg
dinnye_zaro_22.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_22.jpg
dinnye_zaro_24.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_24.jpg
dinnye_zaro_17.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/dinnyekampany2016/dinnye_zaro_17.jpg
(nak.hu)