Élelmiszer-feldolgozás

Az egészségtudatos fogyasztók fő ellensége továbbra is a cukor, azonban kérdéses, hogy valójában mit tesznek csökkentésének érdekében.


Az FMCG Gurus 2019-ben 26 000 válaszadó bevonásával végzett globális felmérése alapján a fogyasztók 44%-a tisztában van az elmúlt 24 órában elfogyasztott cukor mennyiségével, több mint 41%-uk nyomon követi kalória-, míg 39%-uk zsírbevitelét. A súlycsökkenésre vágyó fogyasztók igyekeznek friss zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani (54%), többet mozogni (51%) és csökkenteni cukorfogyasztásukat (48%). Az eredmény arra enged következtetni, hogy az egészségtudatos fogyasztók fő ellensége továbbra is a cukor, azonban kérdéses, hogy valójában mit tesznek csökkentésének érdekében.

A fokozódó tudatosság ellenére, továbbra sem kellőképpen motiváltak a fogyasztók. A megkérdezettek 33%-a vallotta, hogy már egy éve próbálja cukorfogyasztását csökkenteni, sajnos sikertelenül. Ennek egyik oka lehet a mesterséges édesítőszerekkel szembeni averzió. Habár kiemelendő, hogy a valós fogyasztásban ez nem jelenik meg egyértelműen. A válaszadók azonos arányban (46%) igyekeznek elkerülni a cukor, illetve a mesterséges édesítőszerek fogyasztását.

A természetes édesítőszerek kedvezőbb megítélést kapnak, de fogyasztásuk kedvezőtlen hatásait kiemelik a válaszadók. A globális felmérés eredményei alapján a fogyasztók 66%-a hiszi, hogy a természetes édesítőszerek (pl. stevia) egészségesebbek, mint a cukor. Ennek ellenére csak 43%-uk fogyaszt steviával édesített élelmiszereket és üdítőitalokat, míg az agave (29%) és a melasz (26%) esetében ez még alacsonyabb. A stevia általános fogyasztásának egyik korlátja a kesernyés utóíz, amelyet számos fogyasztó kedvezőtlennek ítél. Általánosságban a fogyasztók kb. negyede számára nem érezhető különbség a steviával és a cukorral édesített termékek között, míg közel ugyanennyien vélik, a steviás termékeket jobbnak és szintén azonos arányban rosszabbnak.

Annak ellenére, hogy a fogyasztók összességében kedvezőbbnek ítélik, a természetes édesítőszerek fogyasztását, megítélésük gyakran ellentmondásokba ütközik. Továbbá az előállítóknak fel kell ismerniük a mesterséges édesítőszerekkel kapcsolatos negatív véleményeket, és azokat figyelembe kell venniük a termékeikkel kapcsolatos kommunikáció során.

Dr. Szűcs Viktória/NAK

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

 

Őstermelői adatok lekérdezése