Országos hírek

Túl sok adminisztrációs teher nyomja a gazdálkodók vállát, ennek megváltoztatása pedig már kimondott kormányzati cél is. Azért is sürgető a bürokrácia csökkentése, mert az messze Magyarországon a legmagasabb az Európai Unióban.

 


Meglepő mértékeket öltött az uniós csatlakozás után az adminisztrációs terhek mennyisége, például a jelentések írásából, adategyeztetésekből, dokumentumok kitöltéséből és elküldéséből, nyilvántartás vezetéséből akad bőven – jelezték a kamara megyei elnökei a NAKlapnak.


– Mivel az egész világpiaccal vagyunk versenyben, nem mellékes, hogy az egyes országokban mekkora adminisztrációs terhekkel kell megbirkózniuk a gazdálkodóknak. Vetélytársaink közül, csak a legnagyobbakat említve, Argentínának, Ausztráliának, Brazíliának vagy éppen az Egyesült Államoknak szinte semmilyen adminisztrációs kötelezettségük nincs – mutatott rá dr. Pusztavámi Márton. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Vas megyei elnöke szerint a környező országok közül a nem európai uniós tagállamok lényegesen kevesebb bürokrácia mellett tevékenykedhetnek, mint a közösség tagországai.
 – De EU-s összehasonlításban is pápábbak vagyunk a pápánál. Osztrák gazdatársaink szamárfüles iskolafüzetekben vezetik gazdálkodási tevékenységüket, számla kiállításához nem szükséges szigorú számadású nyomtatványt használniuk. A francia gazdálkodók 75 ezer fős tüntetést szerveztek a zöldítés és a vele járó adminisztrációs terhek miatt. Az unióból távozóban lévő angol gazdálkodók nem is tarthatták be a diverzifikációs vagy zöldítő másodvetéses követelményeket, nyilván nem is adminisztráltak. Összehasonlításban tehát megállapíthatjuk, hogy az adminisztrációs terhekkel saját termelőinket sújtjuk messze a legjobban – foglalta össze a jelenlegi helyzetet a szakember.


Van mit csökkenteni


Dr. Pusztavámi Márton szerint a legnagyobb terhet jelentő bürokratikus akadályok már a gazdálkodás tervezésénél agyonsújtják a gazdákat. A termelőeszközök beszerzésénél vagy egyéb beruházás során sokszoros bürokratikus akadályoknak kell megfelelni, majd a termelés során a fajtahasználattól kezdve, a műtrágya, a növényvédő szer többszörös adminisztrációja – egyébként is agyonszabályozott rendszerben – csak tovább nehezíti a gazdálkodók életét, végig egészen a termést záró értékesítésig.
– A földvásárlás, földhasználat adminisztrációja, a takarmányforgalmazás adminisztrációja, a tűz- és munkavédelem, a zöldítés, a környezetvédelmi előírások mind-mind rengeteg papírmunkával járnak, így ezeket tartom a legfeleslegesebb előírásoknak – mondta a NAK Vas megyei elnöke.


– A Nébih felé nitrátjelentés, a gazdálkodási napló vezetése, az egységes kérelem és a hozzá kapcsolódó adategyeztetés és területegyeztetés, dokumentumok feltöltése és megőrzése, a jelentési kötelezettségek, a földhivatali adminisztráció, a földműves nyilvántartásba való bejelentkezés, az adásvételi és bérleti eljárások ideje és az ezzel járó papírmunka, a földhasználat bejelentése, a nemzeti parkok felé a NATURA 2000 területek esetén a kaszálás bejelentése, állattartás esetén a jelentési kötelezettségek – folytatta felsorolásszerűen azon kötelezettségek sorát Süle Katalin, amelyek nehezítik a gazdák életét. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Zala megyei elnöke hozzátette: a felsorolt és valószínűleg nem teljes körű listából nehéz megmondani, hogy mi az, ami felesleges, mert sok esetben saját érdekünk is, hiszen így nyomon követhető a gazdálkodó tevékenysége.


Az utóbbi években a gazdálkodóknak jelentős problémát jelentett az egységes kérelemhez kapcsolódó földhasználat igazolása. Magyarországon sajnos a földhasználat és tulajdon nyilvántartása sok esetben nem a valós helyzetet tükrözi és sok a jogi akadály, ráadásul a bejelentésekhez sok papírmunka tartozik. Rácz Imre, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei elnöke sok esetben a szintén jelentős agrárgazdasággal rendelkező Lengyelországot hozza fel követendő példának.
– A növényvédő gépek vizsgáztatása Lengyelországban olcsóbban és rugalmasabban oldható meg, ráadásul többen végzik, illetve végezhetik – mutatott rá. – A lengyel adózás is jóval egyszerűbb, területalapú átalányadózást alkalmaznak, ami nem mindenki által érvényesíthető kivételekkel bonyolított. A lengyel gyümölcskivonási támogatás ellenőrzése egyszerűbb volt a magyarnál, hatékonyabban tudták „kihelyezni” a termést többek között hazánkba.
– Ausztria a hígtrágya-, illetve trágyalékezelés ellenőrzése miatt említhető meg: ott arra hivatkozva, hogy hígtrágyát szinte az egész év folyamán ki lehet juttatni a földre, nem a miénkhez hasonló szigorúsággal ellenőrzik a trágyatárolókat. A csak Magyarországon bevezetett EKÁER-rendszer a nem őstermelői körnek jelentős többletterhet jelent – tette hozzá.


Rácz Imre szerint a zöldségtermeléshez kötött támogatás esetén erős túlzás a nemzetközi szakmai gyakorlatban sztenderd LOT-számot nem elfogadni, mint a magyar forgalomban is használatos fémzárszámot. A gyümölcstermeléshez kötött támogatás esetén bosszantó, hogy évente újra kérik ugyanazokra a területekre a kormányhivatali igazolást az ültetvény korára vonatkozóan. Felesleges előírás-szigorításként élik meg gazdáink azt, hogy külön szaktanácsadói szerződéshez kötik az I. forgalmazói kategóriás növényvédő szerek forgalmát és felhasználását: az eddigi gyakorlatnak megfelelően a forgalmazói felügyelet elégséges lenne továbbra is. A pályázatok bírálatakor továbbra is erősen felül van értékelve az elméleti tudás megszerzésével kapcsolatos dokumentáció, hátrányban a gyakorlati tapasztalat, pedig az nem új keletű megállapítás, hogy a friss diploma esetén még nagyon sok ismeret hiányzik ahhoz, hogy valaki eredményesen gazdálkodhasson.


Lenne megoldás


Süle Katalin a földhivatalok esetén számos bürokráciacsökkentő javaslatot fogalmazott meg. Szerinte egységes eljárásrendet kellene bevezetni minden hivatalra és ügyintézőre nézve; olyan formanyomtatványok kellenének, amelyek minden jogszabálynak megfelelnek és a gazdálkodók számára átadhatóak; a nem létező, nem fellelhető vagy elhunyt személyek törlése a nyilvántartásból vagy hivatalból indított póthagyatéki eljárás nagy segítség lenne; a földterület átírásának elmaradása vonjon maga után büntetést, kötelezően a hagyatéki leltár tartalmazza az elhunyt földtulajdonait; legyen lehetőség hiánypótlása vagy a jegyzők végezzenek előzetes ellenőrzést a kifüggesztés előtt; jogszabályi könnyítések. A Zala megyei elnök asszony szerint sok a mezőgazdasághoz kapcsolódó hivatal és a gazdálkodó számára nem egyértelmű, hogy ki mit csinál, mit ellenőriz.
– A bürokrácia csökkentéséhez a hivatali rendszer átláthatóbbá tétele is hozzátartozna. Kis önkritikát is gyakorolva a kamarai tagdíjbevallás is pluszadminisztrációt jelent a gazdáknak – tette hozzá.


Bár idén jelentős egyszerűsítések történtek, de érdemes lenne további könnyítéseken is elgondolkozni. Rácz Imre szerint nagy gondot jelent, hogy az MVH eljárásrendje szerint a területalapú és a hozzá kapcsolódó támogatások esetében nincs lehetőség hiánypótlásra; túlzott a Vízkeret Irányelvnek való megfelelési kényszerünk; igen jelentős gond egyes állattenyésztési ágazatokban a közhiteles ENAR-rendszer nagymértékű pontatlansága.
A mezőgazdasági kis- és közepes üzemek jellemzően éves áfa-elszámolás alá esnek, így egy-egy nagyobb beruházás megvalósításakor jelentős terhet jelent számukra az ebből eredő időeltolódás, akár a gazdálkodásuk biztonságát is veszélybe sodorja. Problémát okoz az is, hogy minden hivatalnál külön-külön egyedi azonosítója van minden ügyfélnek, és minden hivatal bekéri a másik nyilvántartási számát, azonban a hibázások miatt nem egyszerűsíti, hanem bonyolítja a mindenkori ügyet ez. Túl bonyolult a sertések jelölési kötelezettsége és sokrétű, egymástól független szervezetek kérik a saját jelölésük elhelyezését az állaton, ami már nem fér rá az állat fülére.
Szükséges és elégséges lenne csak egy darab azonosítóval jelölni minden személyt minden államigazgatási üggyel kapcsolatban. Indokolatlanul hosszú a földek adásvételével kapcsolatos eljárásrend: a legtöbb esetben legalább 150 nap telik el a szerződés megírása és a tulajdonbejegyzés között, ami egyes támogatási formák igénybevétele esetén jelentős gondot okoz. A mezőgazdasági területeken kialakításra kerülő kutakhoz kapcsolódó vízvédelmi sávokra vonatkozó államigazgatási előírások indokolatlanul erősebbek, mint a vonatkozó szakmai jogszabályok.


Rácz Imre úgy véli, hogy a túlzott bürokrácia csökkentését gazdabarátabb ellenőrzési eljárásokkal, valamint méltányosabb értékelési eljárásokkal lehetne elérni. Fontos lenne, hogy az átfedésben lévő adatnyilvántartásokat átszervezzék, tehát ne külön-külön kérjék be a hivatalok, hanem egy bekérés legyen, amelyhez minden érintett hivatal hozzáfér.
– A jogszabályok, bár bonyolultak, sok kivételt és esetet foglalnak magukban, ugyanakkor nem tudják lefedni az életben felmerülő össze problémát, amit azonban nincs lehetőség méltányosság és egyedi elbírálás keretében kezelni – tette hozzá az elnök.
A bürokratikus akadályok csökkentéséhez a jogszabályok módosításán keresztül vezet az út. Dr. Pusztavámi Márton szerint leggyorsabban és legegyszerűbben a zöldítés teljes rendszerét lehetne megszüntetni. Hozzátette: ahol a gazda több időt tölt az irodában, mint a határban, ott sürgősen cselekedni kell!


(NAKlap/2016. 10. szám)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám