Országos hírek

2016. július 22. napjával módosult a mezőgazdasági őstermelői igazolványról szóló 436/2015. (XII. 28.) kormányrendelet.

 


A módosítás eredményeképpen tovább egyszerűsödik az ügyintézés, több helyen intézheti az őstermelő ügyeit, átláthatóbbá vált az igazolandó és nyilatkozat köteles adatok köre és kevesebb adatot kell megadnia, valamint kevesebb dokumentumot kell magánál tartania a termelőnek. A legnagyobb változás az ideiglenes őstermelői igazolványokkal kapcsolatban történt.


A legmarkánsabb változást az ideiglenes igazolványokkal kapcsolatos rendelkezések jelentik. A rendeletmódosítás alapján a már kiállított és a még 2016. július 31-ig kiállításra kerülő ideiglenes igazolványok 2016. szeptember 30. napjáig igazolják az őstermelői jogviszonyt. Tehát az ideiglenes igazolványokra nyomtatott július 31-i lejárati dátum figyelmen kívül hagyható, helyette automatikusan (kormányrendelet értelmében) szeptember 30-ig alkalmas az ideiglenes igazolvány az őstermelői tevékenység igazolására. Természetesen ez nem az jelenti, hogy az őstermelőnek szeptember 30. napján, illetve hatvan nap elteltével megszűnne az őstermelői jogviszonya, csupán a papír alapú, ideiglenes igazolvány nem lesz alkalmas arra, hogy igazolja őstermelői tevékenységét.
A rendeletmódosítás következtében a gazdálkodók több helyen intézhetik az őstermelői igazolvánnyal kapcsolatos teendőiket, így már nem csak a bejelentett állandó lakóhelyük, hanem a bejelentett tartózkodási helyük szerint illetékes NAK megyei ügyintéző szervezeténél (falugazdász munkatársánál) is. Az ügyintézés során a bejelentett lakcímet továbbra is igazolni szükséges, amelyre továbbra is a lakcímkártya alkalmas.
A rendeletben pontosításra került, hogy az őstermelőnek nem csak a még jelenleg hatályos barna színű, papír alapú, illetve a kártya alapú igazolvány, értékesítési betétlap, de az ideiglenes igazolvány elveszetését, megsemmisülését, megrongálódását is haladéktalanul be kell jelentenie a NAK megyei ügyintéző szervezeténél (falugazdász munkatársánál), többek között azért, hogy az érintett őstermelő részére, kérelmére új és használható igazolvány kerülhessen kiállításra.
A kormányrendelet hivatkozik a 2016. július 1-ével módosított 1995. évi CXVII. törvény (Szja. törvény) szerint meghatározott, az ügyfél által igazolandó adatok körére. Az adatok igazolásán túl az ügyintézés során, a kérelem előterjesztésekor az ügyintéző falugazdásznak különösképp meg kell vizsgálnia az ügyfél személyazonosságát, hogy a 16. életévét betöltött-e és hogy rendelkezik-e már érvényes őstermelői igazolvánnyal. A rendeletmódosítás tovább egyszerűsítette az ügyintézést ugyanis a választott adózási módról és a biztosítási jogviszonyról már nem az őstermelői igazolvánnyal kapcsolatos ügyintézés során kell nyilatkozatot tennie az őstermelőnek.


(Az Szja. törvény módosításával, az igazolandó és nyilatkozat köteles adatok körével kapcsolatban megjelent korábbi összefoglalónkat megtekintheti itt: http://www.nak.hu/kamara/kamarai-hirek/orszagos-hirek/91888-valtoznak-az-adoszabalyok-julius-1-tol)


Az őstermelők azonnali beazonosíthatóságának és tevékenységük ellenőrizhetőségének érdekében pontosításra kerültek a kormányrendeletben az igazolvány használatának szabályaival és ellenőrzésével kapcsolatos rendelkezések is. Az őstermelőnek továbbra is a névre szóló érvényes igazolvány, illetve értékesítési betétlap birtokában lehet értékesítenie, amely dokumentumokat és a személyazonosításra alkalmas okmányokat is a jogszabályban meghatározott esetekben és módon, felhívásra az értékesítés helyszínén is be kell tudni mutatnia. Ugyanez a szabály vonatkozik azokra a családi gazdaságokra is, akik „Saját őstermelői tevékenységből származó termék” felirattal ellátott őstermelői tevékenységből származó terméket kívánnak értékesíteni, azonban a családi gazdaság nyilvántartásba vételéről szóló határozatot már nem kell bemutatniuk a módosított kormányrendelet értelmében.
A módosított jogszabályok miatt az őstermelői nyilvántartás adattartama is változik. A nyilvántartás továbbra is folyamatos fejlesztés alatt áll, hogy folyamatos meg tudjon felelni a törvényi és a rendeltben meghatározottaknak. A nyilvántartás vezetője továbbra is a NÉBIH.


(NAK)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám