Újabb mérföldkövéhez érkezett a 2018 szeptemberében indult FÖLDFORGATÓK Iskolakert 2018-2020 program, amely egy kísérleti projekt Nógrád megyére kiterjesztve.
A megyéből pályázó iskolák közül tíz nyerte el a lehetőséget a programban való részvételre, akik az iskolakert kialakításához és műveléséhez szükséges eszközcsomagot, kertészeti szakmai segítséget kaptak. A program keretén belül az iskolák különböző, az agráriumhoz kapcsolódó programon is részt vesznek - negyedévenként beszámolót készítenek a legfontosabb történésekről.
Az első, őszi negyedév a szakmai felkészülésről szólt, míg a második, téli időszakban az iskolakertet művelők a tanteremben végezhető tevékenységekkel foglalták el magukat, amely során saját iskolakertlogókat terveztek, madáretetőket, komposztálókat állítottak össze és helyeztek ki. A harmadik, tavaszi negyedévben az iskolák a nyári fenntartásokkal kapcsolatos tudnivalókkal ismerkedhettek meg Pásztón egy műhelynap keretében, illetve agrárszakképző iskolák tanműhelyeit látogatták meg, ahol megismerkedhettek például a pék szakmával, az állattartással, tehenészettel, a gépészettel és a szántóföldi termesztéssel.
A fotó Nógrádkövesden készült
Az ORSZÁGOS ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAM keretén belül - amely azért jött létre, hogy egységesítse a különböző szervezetek iskolakertre irányuló kezdeményezéseit – 2019 januárjában indult el az Iskolakerti Alapozó Alprogram, amelynek egyik kiegészítő kategóriáját a Földforgatók programban részt vevő iskolák számára hirdették meg, ezzel a lehetőséggel nyolc iskola élt. Ezen intézmények további eszközcsomagot kaptak, pedagógiai és kertészeti mentorálásban részesültek, illetve a kertvezetőknek 30 órás akkreditált képzésen kellett részt venniük, amelyről tanúsítványt is kaptak.
Magyarnándor
Az iskoláktól érkezett beszámolók alapján kimondható, hogy minden iskola örül a FÖLDFORGATÓK nyújtotta lehetőségeknek, mindenkinek sikerült a munkatervnek megfelelően kialakítania az iskolakertjét, amit legfőképpen a technikaórákon, illetve az iskola utáni szakkörökön művelnek. A csomagban adott eszközök, vetőmagok nagy segítséget nyújtottak a kert művelőinek, emellett a legtöbb helyen a szülőket is bevonták a feladatokba. A diákok örömmel ismerkednek a kert nyújtotta újdonsággal és szívesen fogyasztják is el az általuk termesztett növényeket. A a fiatalok agrárium felé terelésében - ami a program egyik fő célja - eredményként mondható el a diákok pozitív hozzáállása a kertészkedéshez, illetve a fizikai munkához; látva munkájuk eredményét, mely szerint az iskolakertben termesztett zöldségeket, gyümölcsöket az iskolai konyhára, illetve nyári táborokra ajánlják fel, ezeket saját maguk és iskolatársaik is megízlelhetik.
NAK/ Szász Imola