Az Aldi és az Alföldi Tej Zrt. együttműködése kapcsán a Világgazdaság utánajárt, mekkora szerepet tölt be a hazai áruházláncok életében a tejértékesítés. Az áfacsökkentés hatására mintegy 10 százalékkal nőtt a kizárólag magyar beszállítóktól származó friss tej forgalma.
A Nielsen tájékoztatása szerint a kategória 38,5 milliárd forintos forgalmat hozott 2016. december és 2017. november között a hiper- és szupermarketekben, ez 193 millió liter tejnek felel meg.
A Tescónál éves szinten több tízmilliárd forint fogalmat generál a tej, illetve tejtermékek értékesítése, az eladások 65 százaléka mögött az UHT/ELS kategória áll, a fennmaradó 35 százalékot pedig a friss tej teszi ki. Hálózatukban a friss tej 100 százalékban magyar termelőktől származik, a teljes tejkategórián belül pedig 72-73 százalék a hazai aránya. Emellett ugyancsak „színmagyar” a kefirkínálat, és a tejföl vagy a túró esetében is 90 százalék feletti a hazai beszállítók súlya. A Lidl tavaly csaknem 65 millió liter friss és tartós tejet vett át hazai gyártóktól, ötmillió literrel többet, mint egy évvel korábban. Egyúttal az export is bővült, már nyolc európai ország Lidl áruházainak kínálatában szerepel közel 40-féle magyar tejtermék. A friss tej náluk is 100 százalékban magyar, a teljes értékesített tejmennyiségnél 96 százalék ez az arány. A tejföl, a túró, a kefir, a túródesszert és a körözött is kivétel nélkül magyar beszállítótól érkezik.
A SPAR tejeladásákban 45 százalék az ESL-, 36 az UHT-, 19 százalék pedig a friss tej részaránya. Tájékoztatásuk szerint a friss és az ESL-kategóriában csak egy speciális igényt kielégítő laktózmentes tej érkezik Ausztriából, az összes többi magyar beszállítótól, az UHT-kategóriában pedig egyáltalán nincs import. A CBA-nál tavaly meghaladta az 5 százalékot a tejek, illetve tejtermékek forgalmi bővülése. Az ESL-tejek értékesítése lényegében stagnált, az UHT-termékek viszont veszítettek piaci súlyukból, ezzel párhuzamosan a friss tejre vonatkozó, 2017. januári áfacsökkentés hatására 10 százalék feletti bővülés figyelhető meg.
A többi áruházlánc is jelentős növekedést tapasztalt annak kapcsán, hogy tavaly év elején 18-ról 5 százalékra csökkent a friss tej forgalmi adója. A SPAR 5-6 százalékos forgalomnövekedésről számolt be, a Tesco szerint a bővülés mértéke a 12-14 százalékot is elérhette.
(forrás: vg.hu)