Megjelent az az NGM-rendelet, aminek értelmében az étel- és italautomatákat fel kell szerelni Automata Felügyeleti Egységekkel (AFE) biztosítva a kommunikációt az automaták és a NAV szerverei között.
Az intézkedés (a 31/2016. (IX. 2.) NGM rendelet) egy újabb példája a piactisztulás érdekében tett lépéseknek. Maga a rendelet 2017. január 1-jén lépett hatályba, és maximalizálja a felügyeleti szolgáltató által nyújtott, minimális felügyeleti szolgáltatásnak minősülő szolgáltatások utáni – AFE-enként legfeljebb 5000 Ft/hó (ÁFA nélküli) – havidíjat is, kiszámíthatóbbá téve ezzel a költségeket.
Mindezzel együtt idén a kormányzat februári döntése alapján az étel- és italautomaták üzemeltetői költségvetési támogatást kaptak az AFE beszerzéséhez 1,8 milliárd forint keretösszeggel, melyet júliusban megemeltek további 1,44 milliárd forinttal. Ez a vissza nem térítendő (de minimis) támogatás felügyeleti egységenként 120000 Ft-ot jelent az érintetteknek, melyről a tudnivalókat a 20/2017. (VII. 31.) NGM rendelet tartalmazza. Az egységes támogatási összeg magában foglalja az AFE árát, a telepítéssel összefüggő valamennyi díjat és költséget, illetve a Magyar Posta, mint szolgáltató, a felügyeleti egység szerelésén túl a támogatás igénylését is intézi.
A támogatás igénybevételének feltételei között ki kell emelni, hogy a 2017. július 31-e előtt megkötött üzemeltetési szerződéssel rendelkezők esetében a támogatási kérelmek beadására 2017. július 31-e és 2017. augusztus 8-a között volt lehetőség – olvasható a Magyar Posta honlapján közölt NGM állásfoglalásban.
Fontos tudni, hogy a felügyeleti szolgáltatásba nem beköthető automaták még 2017. december 31-ig AFE felszerelése nélkül is üzemeltethetőek abban az esetben, ha elvégezték a teljesíthetőséggel kapcsolatos vizsgálatot, és valamennyi felügyeleti szolgáltató nyilatkozik arról, hogy a szolgáltatás nyújtására vonatkozó igényt nem képes teljesíteni, azaz nem képes AFE-val ellátni az automata berendezést. Azok az automaták, amelyek vizsgálata nem történt meg és szerződést sem kötöttek rájuk, 2017. augusztus 1-től már sajnos nem üzemeltethetőek, a kötelezettségeket megszegők pedig mulasztási bírsággal sújthatóak.
A felügyeleti szolgáltatóként 2017. július 1-től a Magyar Posta működik, a szerződés kötéséhez szükséges nyomtatványokról és tudnivalókról itt lehet részletesen tájékozódni. kérni.
(NAK/Pető Krisztina)