Napjaink tájékozott fogyasztói tudatosan keresik a számukra kívánatos ízeket, így ezzel az igénnyel élelmiszeriparnak is tisztában kell lennie.
Az „eredetiség” és a „természetesség” minden kétséget kizárva jelenleg a fogyasztók jelentős termék-választást befolyásoló szempontjai, amelyeknek az élelmiszerek ízében is meg kell jelenniük. A termékeknek eredeti és természetes ízűnek kell lennie, vagyis minél jobban hasonlítaniuk kell a fogyasztó által megszokotthoz. Egy újabb kulcsszó a „megszokott”, hiszen egy fülöp-szigeteki lakos számára a mangó íze mást jelent, mint amit mi Európában megszoktunk.
Ennél nagyobb óvatosságot kíván például a növényi alapú húshelyettesítők ízének megkomponálása. A Takasago felmérése alapján a húsfogyasztásukat csökkenteni igyekvő flexiteriánusok számára nem okoz gondot, ha a termék íze a húsra emlékeztet, ugyanakkor a vegánok jobban kedvelik a számukra megszokott szója természetes ízét. Mivel a vegánok már jó ideje nem fogyasztottak húst, számukra íze már idegen, szokatlan.
Vagyis a fogyasztók által kedvelt ízek kialakításához nem elég az eredetiségre és a természetességre való törekvés, hanem komoly körültekintést igényel, hiszen annak meg kell felelnie az adott fogyasztói csoport megszokott íz világának és preferenciájának is.
Dr. Szűcs Viktória/NAK