Országos hírek

A 2017. augusztusi tőzsdei búza-átlagár hiánya miatt több olyan földbérleti szerződésnél is jogi vita keletkezhet, amelyeknél a bérlet összegét az aktuális év augusztusi tőzsdei átlagárából számítják ki. Ezzel kapcsolatban a NAK megkeresésére a Földművelésügyi Minisztérium adott tájékoztatást.​


A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvénnyel összefüggő egyes rendelkezésekről és átmeneti szabályokról szóló 2013. évi CCXII. törvény 50. § (1) bekezdése szerint a haszonbér a szerződő felek megállapodása szerint pénzben vagy természetben jár. Ha a szerződő felek a természetben történő teljesítésben állapodnak meg, a haszonbér mértékének vagy mennyiségének előre meghatározottnak kell lennie, ennek hiányában a szerződés semmis. A gazdálkodók között bevett gyakorlat, hogy a haszonbér szerződéses megállapítása során nem előre rögzített fix árat kötnek ki, hanem meghatározott mennyiségű termény adott időszakra vonatkozó tőzsdei átlagárát jelölik meg a haszonbér kiszámításának módjaként. Ugyanakkor a piaci folyamatok sajátos helyzete miatt 2017. évben a Budapesti Árutőzsde – elegendő kötés hiányában – nem adott ki tájékoztatást az augusztusi átlagár vonatkozásában, amely időszak jellemzően a haszonbér meghatározásának alapja.

Elöljáróban fontos hangsúlyozni, hogy a tőzsdei átlagár hiánya nem okozza a teljes haszonbérleti szerződés lehetetlenülését és – figyelemmel arra, hogy ez egyik szerződő félnek sem felróható külső körülmény – nem jelent szerződésszegést sem. Másrészről azonban a Polgári Törvénykönyv rendelkezései szerint [régi Ptk. 4. § (1) bekezdése és 277. § (4) bekezdése, új Ptk. 1:3. § (1) bekezdése és 6:62. § (1) bekezdése] a szerződő felek a szerződés teljesítése során kötelesek egymással együttműködni. Az együttműködési kötelezettség az állandósult bírói gyakorlat alapján kiterjed arra az esetre is, amikor a felek eredeti szándéka valamely okból már nem teljesíthető: ilyenkor kötelesek olyan megoldást találni, amely az eredeti szándékukhoz a legközelebb állva és kölcsönös elfogadásuk alapján képes a szerződést teljesíteni. Mindez jogi értelemben a szerződés módosítását jelenti, hiszen a haszonbér kiszámítására vonatkozó szerződési rendelkezés helyébe új szabályt léptetnek.

A földforgalmi törvény 58. § (1) bekezdése szerint, ha a szerződés módosítása a haszonbér összegének a csökkentésére irányul, akkor a módosítást a mezőgazdasági igazgatási szervnek jóvá kell hagynia. A tőzsdei átlagár szerződésben való hivatkozásával a felek a haszonbér összegének a piaci árakhoz történő igazítását célozták. Abban az esetben, ha a felek a piacon kialakult árak meghatározásának más mechanizmusát választják, de az általuk meghatározott módszer nem a piacinál alacsonyabb haszonbér rögzítésére irányul, akkor egyértelműen kijelenthető, hogy nem áll fenn a földforgalmi törvény 58. §-a szerinti eset, azaz nincs szükség a módosítás során a mezőgazdasági igazgatási szerv általi jóváhagyásra. A módosítás természetesen nem jelenti az előhaszonbérletre jogosultak ezen jogának megnyíltát sem.

Hangsúlyozni szükséges, hogy a szerződő felek kölcsönös megegyezéssel tudják a szerződésüket módosítani, ennek hiányában a bíróságtól kérhetik a vita eldöntését és a haszonbér megállapítását. Ezen kölcsönösen együttműködve végrehajtott megegyezés során a felek szabadon választhatnak a piaci terményárak megállapítására irányuló módszertant. Tájékoztatásul jelezzük, hogy az Agrárgazdasági Kutató Intézet által működtetett Piaci Árinformációs Rendszer (PÁIR) európai uniós módszertani alapok szerint gyűjti a tényleges piaci folyamatokat reprezentáló adatokat, amelyek a szerződő felek közös döntése szerint alapját képezhetik a piaci terményárak megállapításának.

Nyomatékosan kiemelendő, hogy a szerződés teljesítése során felmerülő problémák feloldása a szerződő felek feladata és kötelessége. A Földművelésügyi Minisztériumnak nincs joga és szándéka a magánjogi szerződésekbe történő beavatkozásra. Jelen tájékoztatásnak semmiféle jogi relevanciája nincs (nem is lehet), nem minősül hivatalos jogértelmezésnek, tekintettel az Alkotmánybíróság 60/1992. (XI. 17.) AB határozatára. Minderre figyelemmel jelen tájékoztatásban foglaltak nem használhatóak fel peres vagy közigazgatási eljárás során sem állásfoglalásként, sem jogértelmezésként, sem pedig szakvéleményként.

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám