A FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az elmúlt napokban a szabolcsi alma és a meggytermesztés helyzetéről tartott szakmai rendezvényeket.
A gégényi rendezvény célja az almatermelők piaci, gazdasági és marketingismeretinek bővítése, a szabolcsi almában rejlő piaci és marketinglehetőségek volt.Szakály Zoltán egyetemi tanár elmondta, a termelők és a kereskedők a fogyasztók „hatalmával” állnak szemben. Úgy vélte, fel kell ismerni, hogy nem a termelő irányítja a marketinget és meg kell találni azokat az értékeket, ami alapján választ a fogyasztó. Ilyen új érték az egészséges életmód, a tudatosság és a fenntartható fogyasztás. Kocsi Erika hungarikum projektmenedzser szerint a szabolcsi alma, illetve bemutatta, hogy milyen agrármarketing-stratégiát kell folytatni a szabolcsi almáért, mint márkáért.
– A meggy az egyetlen magyar gyümölcs, amivel piacmeghatározó szerepünk van Európában, hiszen a legnagyobb meggybefőtt-eladók vagyunk, átlagosan 43 ezer tonnát értékesítünk, zömmel Németországba – mondta az újfehértói eseményen Apáti Ferenc, a FruitVeB alelnöke. Hozzátette, a tavalyi év kivételesen jó volt, ugyanis a lengyel fagykár miatt kedvező áron vásárolták meg a hazai meggyet.
Szórádi Sándor, a Szatmári Konzervgyár igazgatója arra is felhívta a figyelmet, hogy az utóbbi harminc évben Lengyelországban 35-ről 170-180 ezer tonnára nőtt a meggy mennyisége, Szerbiában megháromszorozódott és elérte a 90 ezer tonnát, Ukrajnában és Oroszországban 200-200 ezer tonna meggy terem. Megjegyezte, ez a sok gyümölcs mind piacot talált valahol, mi pedig megmaradtunk a német piacnál és a konzervkészítésnél. Szerinte megoldást az hozhatna, ha gazdaságpolitikai kérdésnek tekintené a mindenkori kormányzat a meggyágazat helyzetét, és komoly összegekkel támogatná a piacfelmérést, új termékek fejlesztését és a marketinget. A fölépítendő intézményrendszerben azonban csak az lehessen tag, aki három év átlagában képes legalább 10 tonna meggyet termeszteni egy hektáron, különben ne minősüljön profi termesztőnek. A minőséget, a hatékonyságot, a jövedelmezőséget kell javítani ahhoz, hogy nőjön a meggytermesztés hazánkban.
(forrás: fruitveb.hu/magyarmezogazdasag.hu)