A hároméves Európai Friss Kalandok program első évének zárásaként egy gyermekeknek szóló, edukatív, okostelefonos játék jelent meg, ezzel is közelebb hozva az egészséges táplálkozás örömét.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az Interfel francia zöldség-gyümölcs szakmaközi szervezet közös programja a zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságára kívánja felhívni a családok és a gyermekek figyelmét. Az Európai Friss Kalandok nevű programsorozat első évében, 2018-ban országszerte 15 települést érintett Frutti és Veggi, a kampány két központi figurája, akik több mint 14 ezer kilométert utazva népszerűsítették gyümölcsöket és zöldségeket a 6-14 éves korú gyermekek és családjaik körében. Az Európai Friss Kalandok roadshowval, az áruházi megjelenésekkel és a Gyerek Szigeten megrendezett Friss Zöldségek és Gyümölcsök Ünnepével a magyar lakosság több mint öt százalékát, félmillió embert sikerült elérni. A kisebbek bepillanthattak Vegapolisba, a zöldségek és gyümölcsök mesés világába, így is megtapasztalhatták az egészséges étkezés fontosságát. Összesen több mint 3000 kilogramm friss zöldséget és gyümölcsöt kóstoltattak a gyermekes családokkal.
A kampány aktualitása vitathatatlan, hiszen az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kutatásai igazolják, hogy a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása lényeges szerepet játszik a gyermekek fejlődésében, a betegségek megelőzésében, az egészségügyi állapot javításában és fenntartásában, azonban – a nemzetközi trendekkel párhuzamban – Magyarországon is folyamatosan csökken ezen termékek fogyasztása. Az OTÁP 2009 és 2014 közötti kimutatása is alátámasztotta a problémát, ugyanis a kutatás szerint hazánkban a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása 2014-re éves szinten 300 gramm alá esett. A KSH 2016-os adatai szerint a magyarok fejenként csak napi 262 gramm zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, amellyel az Európai Unióban az utolsók között vagyunk, a helytelen étkezési szokások pedig komoly egészségügyi problémákhoz vezethetnek.
Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője is hangsúlyozza: már kiskorban nagyon fontos, hogy megszerettessük a gyermekekkel a zöldségeket és gyümölcsöket, az egészséges táplálkozást.
– A gyümölcsök és a zöldségek alapvető táplálékaink, vitaminokat, ásványi anyagokat, élelmi rostokat tartalmaznak, amelyeknek kiemelkedő egészségmegőrző, betegség-megelőző szerepük van. Ezért fontos, hogy a gyermekek minél előbb ismerkedjenek meg a zöldségekkel és a gyümölcsökkel. Vonjuk be őket az ételkészítésbe, díszítsünk, szobrászkodjunk együtt velük, vigyük el őket magunkkal a piacra! – jegyezte meg,
A kampány első évének zárásaként megjelenik egy okostelefonokra optimalizált játék. Célja, hogy játékosan közelebb vigye a gyermekekhez az egészséges táplálkozás örömét. Az alkalmazásban a családok legkisebb tagjai idén Veggi, míg jövőre már Frutti és Beni révén is részesei lehetnek az öt fejezetből álló kalandsorozatnak, amelyben Vegapolis mesés hőseivel kell különböző akadálypályákat teljesíteniük és értékes hozzávalókat, kincseket összegyűjteniük. Minden sikeresen teljesített pálya végén egy zöldségekkel és gyümölcsökkel kapcsolatos feladványt is meg kell fejteniük a játékosoknak, ezzel a gyermekek ismeretei bővülhetnek. Az alkalmazásban a gyermekek könnyen elkészíthető zöldség- és gyümölcsétel-recepteket is találnak, fotókeretek segítségével fényképet készíthetnek Fruttival és Veggivel, valamint a program VR videóján keresztül egy méhecske hátán körberepülhetnek az Európai Friss Kalandok mesés világában.
(nak.hu)