Mezőgazdasági termelés

A jelenlegi jogszabályok szigorítását és új rendeletek megalkotását várják az Európai Uniótól a közösség méhészei. A kínai méz ma nemcsak az ágazat működését lehetetleníti el, az ellenőrizetlen forrásból érkező áruk élelmiszer-biztonsági aggályokat is felvetnek – derült ki az Európai Parlament elé terjesztett magyar jelentésből.


Ismét előtérbe került az Európai Parlamentben a Kínából érkező hamis mézek ügye. A problémakörre az a saját kezdeményezésű jelentés hívta fel legutóbb a figyelmet, amelyet nemrég Erdős Norbert fideszes képviselő, az EP Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Szakbizottságának tagja terjesztett a testület elé. A közösség méhészeti ágazatának helyzetéről szóló dokumentumot hamarosan elfogadhatja a parlament.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Országos Magyar Méhészeti Egyesület segítségével összeállított szakmai jelentés szerint bár az Európai Unió méhészeti ágazata a statisztikák alapján folyamatosan fejlődik, a valóságban azonban minden évben csökken a termelés. A világ más tájain ezzel szemben jelentős mértékben nőtt a megtermelt méz mennyisége.

Ide tartozik Kína is, ahol ma már annyi mézet állítanak elő, mint a világ legnagyobb méztermelő országai és az Európai Unió együttvéve. Nem alaptalanul merül fel a hamisítás gyanúja a távol-keleti termékekkel szemben. Bár a kínai mézet 2002-ben kitiltották az unióból, 2004-ben visszakerülhetett a termék a közösségbe. Azóta minden évben 100 ezer tonnányi kínai méz lépi át az unió határait.

A természetes mézet termelő országok a világon megnőtt kereslet hatására sorra emelték az árakat az elmúlt időszakban, Kína ezzel szemben a mennyiségek növelésével reagált a helyzetre. Ez a tény is erősíti a gyanút, hogy a távol-keleti országban nem természetes úton előállított mézet visznek a piacra. Ez az olcsó, silány minőségű áru jelenleg gátolatlanul özönlik az unióba, megbénítva ezzel a teljes közösségi méztermelést. Ehhez pedig a mézpiacot uraló uniós kiszerelők is asszisztálnak: az olcsón beszerzett kínai mézet a jó minőségű belpiaci termékkel keverik, a jelenleg hatályban lévő szabályok pedig megengedik, hogy az árut uniós és nem uniós országból származó mézkeverékként vigyék a piacra – ezzel megtévesztve a vásárlókat.

A termék piaci jelenléte ugyanakkor élelmiszer-biztonsági aggályokat is felvet. A szakma számára nyilvánvalóvá vált, hogy a 2002-es szermaradvány-problémát Kína a méz szűrésével oldotta meg. A gyantaszűrés bevezetése óta nem akadtak fent a szállítmányok az ellenőrzéseken. Ugyanakkor az is tény, hogy ezzel az eljárással minden olyan kiemelten fontos komponenst is eltávolítanak a mézből, amelyekért a szakemberek a mézfogyasztást javasolják. A jelentés szerint a kínai méz okozta problémát csak a jelenlegi jogszabályok szigorításával és új rendeletek életbe léptetésével lehet feloldani.
– Amíg nem tartja be a mézpiac minden szereplője a szakma írott és íratlan szabályait, addig nem lesz nyugalom a piacon – mutatott rá Erdős Norbert.

Az EP képviselő, illetve az agrárkamara javaslatai közt kiemelt helyen szerepel a nyomon követhetőség biztosítása a kaptártól egészen az asztalig, a határátkelőhelyeken pedig kötelező mintavételt vezetnének be. Emellett a sürgősségi riasztórendszerbe is beemelnék a mézet, így ha hamis terméket találnak a piacon, arról azonnal értesíthetik egymást a tagállamok. A minőség garanciáját jelentené, ha az állati eredetű élelmiszerek higiéniai szabályaira vonatkozó tanácsi rendeletet a mézre is kiterjesztenék. Így mindenki biztos lehetne abban, hogy a boltokban csak kontrollált környezetben feldolgozott mézek közül válogathat. A Kínából származó mézeket exportáló cégek működését is át kell világítani.
 – Itt az ideje annak, hogy a bizottság megindítsa az antidömping eljárást az egyes cégekkel szemben – olvasható a dokumentumban.

Az import visszaszorítását célzó lépések mellett további intézkedésekre van szükség annak érdekében, hogy a méztermelés szintje ne csökkenjen az unióban. Ebben segítene egy közvetlen támogatási forma, a Közös Agrárpolitika költségvetéséből ugyanis ma mindössze 0,03 % jut a méhészeknek. Nagy problémát jelent a  varroa atka pusztító jelenléte is. Aparazita ellen azonban hatékony készítmények hiányában nem tudnak védekezni a gazdák. Az Európai Uniónak ezért támogatnia kellene a nagy gyógyszergyártó cégek ilyen irányú kutatásait is.

 


(NAKlap, 2017. június)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám