IX. EUFRAS konferencia IV. rész. A tapasztalatokról beszámol Kujbus Dorka, a Fiatal Hazai Szaktanácsadók Hálózat egyik alapítója. (YEUFRAS tagoknak szervezett CECRA Tréning IV. rész)
Nagyon megörültem annak a lehetőségnek, amit a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarától (NAK) kaptam, hogy fiatal szaktanácsadóként részt vehetek az immár kilencedik alkalommal, februárban megrendezésre került EUFRAS (Európai Szaktanácsadói Szervezet) konferencián és az azzal egybekötött YEUFRAS CECRA (Certificate for European Consultants in Rural Areas) tréningen.
Az EUFRAS hálózat azzal a céllal jött létre, hogy egyesítse Európa mezőgazdasági és vidéki tanácsadó hálózatait, hogy ezzel elősegítse az egységes európai fellépést az agrárszektorban. A CECRA a szaktanácsadók számára alapvető fontosságú módszertani oktatásra és kommunikációs készségek fejlesztésére jött létre. Ez az első olyan európai kompetenciafejlesztő program, amely a kurzus elvégzése után nemzetközi tanúsítványt ad.
Magyar részről három fiatal szaktanácsadó kollégával: Martinschich Mihállyal, Dr. Szabó Virággal és Kőrizs Andrással, továbbá a NAK EUFRAS delegáltjával, Jakab Ágnessel voltunk jelen Athénban a programon. A CECRA tréning a kommunikációs formák és módszerek megismertetésére is fókuszált. A tréning moduljainak sikeres teljesítéséről oklevelet kaptunk a szervezettől.
Végzettségemet tekintve kertészmérnök, okleveles növényorvos vagyok, és jelenleg talajtani szakmérnök hallgató. Főállásban a nyíregyházi székhelyű, Agroker Holding Zrt. kisvárdai regionális központjának területi képviselőjeként dolgozom, ahol elsősorban input anyagok értékesítésével foglalkozom. Az agrárszektor iránti kötődésemet a saját mezőgazdasági családi vállalkozásunktól kaptam, amely gyümölcstermesztéssel és független növényvédelmi szaktanácsadással foglalkozik.
A szaktanácsadói munkában a legnagyobb kihívást a helyes ismeretátadási módszer megválasztásában látom, mert ilyenkor eltérő kommunikációs technikák alkalmazására van szükség. A mindennapi munka során azt tapasztalom, hogy jelenős a generációs szakadék, aminek áthidalásában a szaktanácsadó sokat segíthet. A szaktanácsadónak fel kell tudni mérni, hogy melyik ügyfél az, aki szakmabeli és fogékony az újdonságokra, és ki az, aki ragaszkodik a „régi”, addig jól bevált gyakorlathoz. A célunk azonban mindkét esetben azonos, mégpedig az hogy olyan szolgáltatást nyújtsunk ügyfeleink számára, ami tudásunk átadásával a gyakorlatban megkönnyíti, és segíti a munkájukat.
Az athéni kétnapos kommunikációs tréningen is ezzel a típusú gondolkodással találkoztam. Az interaktív képzésen számba vettük a kommunikáció hatásmechanizmusait, és azok előfordulási lehetőségeit a gyakorlatban, vagyis: az egyéni, a csoportos, az írásos nyomtatásban megjelenő és a tömegkommunikációs módszereket.
Az interaktív csoportmunkában a konferencián résztvevők a „szerepjáték” technikáját alkalmazva, mindennapi kommunikációs problémákat vetettek fel az „ügyfél/partner” és a szaktanácsadók között; olyanokat, amelyek a gyakorlatban is előfordulnak. Mindig volt egy harmadik, aki külső szemlélőként is értékelte a történteket, majd ezt követően levontuk a következtetéseket, és megosztottuk egymással a véleményünket a „helyzetgyakorlatról”. Ez nagyon érdekes volt, mert minden ország fiatal szaktanácsadója más-más szemmel látta az adott szituációt.
Az EUFRAS konferencia, és az azt megelőző CECRA tréning alkalmat adott egy rendkívül sokoldalú- és szerteágazó kapcsolati tőke kialakítására, mind a trénerek, mind a fiatal és idősebb szaktanácsadókkal. A részvétellel egy olyan befogadó nemzetközi agrárközösség részesei lehettünk, amelyben lehetőség nyílik az eddig megszerzett szakmai- és személyes tapasztalatunk, látásmódunk formálására, továbbá tudásunk kamatoztatására, és végül, de nem utolsó sorban képességeink továbbfejlesztésére.
Az EUFRAS konferencia előző beszámolói:
• Kommunikációs formák, módszerek a szaktanácsadói munkában
• Szükség van fiatal, elkötelezett szaktanácsadókra
• EUFRAS-konferencia: új irányok, új fogalmak
Kujbus Dorka fiatal szaktanácsadó - Jakab Ágnes, NAK