Az év első négy hónapjában a több feldolgozásra szánt gyümölcs 45%-kal növelte a spanyol fagyasztott szamóca exportját.
2019. január és április között Spanyolország 27 195 tonna fagyasztott szamócát exportált, szemben a 2018 ugyan ezen időszakában kivitt 18 688 tonnával. Franciaország volt a fő célállomás, ahol majdnem 7000 tonnát vásároltak, 39%-kal többet, mint egy éve. A következő az Egyesült Királyság 5400 tonnával (+81%), Németország 4300 tonnával (+23,24%), Portugália és Belgium mindkettő 2000 tonna körül. Ezek az országok csökkentették a fagyasztottgyümölcs-felvásárlást Lengyelországból és néhány esetben Egyiptomból is (a legtöbb ország, kivéve az Egyesült Királyságot).
A spanyol szamóca iránti megújult érdeklődés minden bizonnyal a lengyel feldolgozók magas áraihoz kapcsolódnak, akiknek nem csökkent az ára 1,70 euró/kg gyártelepi ár alá az egész szezonon keresztül.
Az eddigi legnagyobb exportált mennyiségek közvetlenül a piacon lévő fagyasztott termékek magasabb elérhetőségének az eredménye. A tavaszi nagy esőzések miatt ugyanis több nyersanyag került a spanyol feldolgozóüzemekbe, mivel nem voltak megfelelőek a friss piacra. A fagyasztott termékkínálat növekedésének ellenére, a spanyol fagyasztott szamóca ára stabil maradt a szezonban. Az ár márciusban 1,25 euro/kg fca paritáson indult, majd kis mértékben emelkedett 1,30-1,35 euro/kg fca paritásra májusban, amikor a Marokkóból és Egyiptomból származó termékek az előző évinél magasabb áron léptek be a piacra.
Ugyanebben az időszakban, a friss bogyósgyümölcsök andalúziai exportja – mely a régió a spanyol bogyósgyümölcs-termelés 92%-át képviseli – első alkalommal haladta meg a 700 millió eurót, túlszárnyalva a 2017-es 692 millió eurós rekordot.
Az Extenda-Andalúziai Külpiaci Promóciós Ügynökség és a spanyol belügyminisztérium ügynökségének adatai alapján a bogyósgyümölcsök exportjának több mint a felét (53%) a friss szamóca adta, pontosan 384 millió euró értékben, ami körülbelül 7,2%-kal több mint 2018 első négy hónapjában. Ezt követi a friss málna, összesen 203 millió euró értékben, ami a teljes export 28,3%-a, és ez 11,9%-os növekedést jelent ugyanebben az időszakban. A harmadik helyen a friss kékáfonya áll 75 millió euróval, ami a teljes kibocsátás 10,4%-a és 23,1%-kal növelte az értékesítést; majd ezután következik a friss vörös áfonya, ami 42 millió eurót ért, körülbelül a teljes export 5,8%-a.
Ahogyan a fagyasztott piac esetén is, az andalúziai friss exportnak is Európa a fő célállomása. Németország vezeti a listát 228 millió eurónyi értékben importálva (27,4% növekedett), követve őt az Egyesült Királyság (117 millió euró) és Franciaország (69 millió euró).
(NAK/ Csép Adrienn és Fodor Zoltán – Forrás Ieg Vu)