Élelmiszer-feldolgozás

Az október 24-i eseménnyel véget ért a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara őszi élelmiszeripari konferenciasorozata. Ezúttal az élelmiszer-feldolgozás és -kereskedelem témakörét tekintették át a meghívott előadók.


A budaörsi tanácskozáson több, igencsak aktuális információt osztottak meg az élelmiszeripari vállalkozások képviselői és más szakemberek számára. Keleti Marcell, a kamara élelmiszeripari igazgatója például kitért arra a hírre, hogy feloldották az élelmiszeripari a pályázatok beadásának korábbi felfüggesztését és egyben közzétették azokat a könnyítő feltételeket melyek segítik a beruházni szándékozókat a jövőben.

Laszlovszky Gábor, a Földművelésügyi Minisztérium főosztályvezetője a húszpontos élelmiszer-biztonsági akciótervet ismertette. Ugyancsak aktuális dolgokat osztott meg a hallgatósággal Oravecz Márton, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal elnöke: mégpedig az Országgyűlés elé beterjesztett – és elfogadás előtt álló –, az élelmiszer-lánc felügyeleti díj 2016-os felhasználásáról szóló hivatali tájékoztatóból idézett. Így kiderült, hogy a díjfizetésre kötelezettektől 11,76 milliárd folyt be, ebből 6,35 milliárd a kormányhivatali szakemberek, 5,41 milliárd forint pedig a NÉBIH munkáját segítette. Az elnök a hatóságnak ebből a díjból finanszírozott tevékenységei közül kiemelte az évi egymillió darab termékellenőrzést, az évi kétmillió darab mintavételt, a Szupermenta termékteszteket, az Élelmiszerlánc-biztonsági Centrum Nonprofit Kft. működtetését, a NAK-kal közös növényfajta-bemutatókat, valamint a hamarosan felálló élelmiszer-rendészetet.

Egy friss, élelmiszer vonatkozású felmérés adataiból pedig kiderült – amelyet Hajnal Dóra, a Nielsen munkatársa ismertetett –, hogy 2016 júniusához képest 2017 júniusában az élelmiszertermékekből értékben 5,6 százalékkal több fogyott a boltokban, ezek közül pedig mennyiségben és értékben is a gyümölcslevek és hűtött szeletes édességek eladása emelkedett a legjobban. Az értékesítési csatornák közül a diszkontok és a hipermarketek közel azonos mértékben a legnépszerűbbek, viszont előbbi igen erőteljesen növekszik. A Nielsen felmérése azt is jelezte, hogy – a fogyasztók önbevallása alapján – hazánkban közel 3 millióan gondolják magukat élelmiszer-allergénekre érzékenynek vagy étel-intoleranciában szenvedőnek. Felvetődött, hogy ez, a magát tudatosnak valló fogyasztói kör réspiacot jelenthet a hazai feldolgozóknak. A piaci igények kiszolgálása mellett ugyanakkor kiemelt szerepet kell szánni a hiteles adatokon és információkon alapuló fogyasztói szemléletformálásnak.

A konferencián Zombory Csilla, a Spar minőségirányítási vezetője beszélt a kiskereskedők beszállítóik felé támasztott nyomonkövetési elvárásairól. Ebben kiemelte, hogy egy több adatot tartalmazó vonalkódos rendszerrel egységessé, hatékonyabbá tehetnék az élelmiszerek nyomon követését az előállítás helyétől az eladásig, csökkentve egyúttal az élelmiszer-pazarlást. A csomagolás marketing funkciójának fontosságáról, az azon feltüntetendő információk mennyiségéről Balogh Erika, a Biopont marketingvezetője tartott előadást. A szakember saját arculatépítésük példáján keresztül hívta fel a figyelmet arra, hogy a jogszabályoknak való megfelelés fontosságán túl a csomagolás az elsődleges eszköz a fogyasztók figyelmének felhívására, így a beltartalmi értékeken túl ma már elengedhetetlen a csomagolástervezés és a termékmarketing.  

Végül Micsinai Adrienn, a Wessling Hungary Kft. munkatársa a minőségi haltermelés érdekében létrehozott HAPPYFISH projektről tartott ismertetőt. A tótól az asztalig tartó folyamatok során részletesen feltárják a haltermék minőségét befolyásoló tényezőket: mérik a vízminőséget, élettani és toxikológiai vizsgálatokat végeznek, az állatjóléti és élelmiszer-biztonsági szempontok figyelembevételével olyan tenyésztési és termékfejlesztési megoldásokat keresnek, amelyek a haltermékek jobb piaci pozicionálását eredményezhetik. Az előadást követő beszélgetésen Dr. Friedrich László egyetemi docens, a SZIE tanszékvezetője is kifejtette véleményét az ellenőrzött haltermelés és halfeldolgozás fontosságáról.

Az előadások vázlatai
pdf - Húszpontos élelmiszer-biztonsági akcióterv (500 KB)

pdf - Az élelmiszerlánc-felügyeleti díj felhasználása (1.20 MB)

pdf - Főbb trendek az élelmiszer-kereskedelemben (1.05 MB)

pdf - A kiskereskedelem nyomonkövetési elvárásai (905 KB)

pdf - HAPPYFISH projekt a minőségi haltermékek érdekében (902 KB)

 


(nak.hu)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Cím: 1119 Budapest, Fehérvári út 89-95.

Zöld szám: +36 80 900 365

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Adószám: 18399257-1-43

 

 

Őstermelői adatok lekérdezése

Ügyfélszolgálati irodák és falugazdászok