A tudatos fogyasztó a pénzével szavaz, döntésében pedig jelentős szerepet játszanak tapasztalatai, ismeretei, preferenciái.
A hazai élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói vélemények megismerésének céljából 2015 őszén a NÉBIH 1003 felnőtt részvételével reprezentatív kérdőíves megkérdezést végzett. A válaszadók többsége (82,12 százalék) odafigyel arra, hogy magyar élelmiszert vásároljon. Viszont ezen fogyasztók alig több mint fele (56,32 százalék) ellenőrzi az élelmiszer származási helyét vásárlási döntése meghozatala során, míg további negyedük csak bizonyos termékek esetében cselekszik hasonlóan.
A hazai termék vásárlására mindig vagy esetenként odafigyelő válaszadók kosarába leggyakrabban hazai húsfélék, tojás és feldolgozott húsipari termékek kerülnek, míg gabonaalapú termékek ritkábban. A hazai húsipari és gabonaalapú termékek vásárlásánál legfontosabb indoknak bizonyult a magyar munkahelyek megőrzésének támogatása, ezen termékek jobb minősége, íze, biztonságossága, míg a környezetvédelem és a kedvezőbb ár alacsonyabb preferenciaértékkel szerepelt a résztvevők indokai között.
A demográfiai megoszlás szempontjából a hazai élelmiszerek kedveltsége jelentősebb a nők, a 40 év felettiek valamint a felsőfokú végzettséggel rendelkezők körében. További érdekesség, hogy a feldolgozott húsipari termékek hazai eredete a diákok körében is fontos, azonban mindez a gabonaalapú termékek tekintetében már nem mondható el.
A vizsgálat eredményei rámutatnak, hogy az élelmiszerek minőségének egyértelmű meghatározása, annak hatékony és közérthető kommunikációja nagymértékben hozzájárul a fogyasztók minőségközpontú szemléletének kialakulásához. Ezen folyamatot jelentősen segítik a Magyar Élelmiszerkönyv emelt szintű, minőségtudatos élelmiszer-előállítást támogató előírásai, amelyek érdemben hozzájárulnak a magyar hagyományokhoz szervesen kötődő élelmiszerek elkülönítéséhez.
(NAK – forrás: Eviko.hu/Élelmiszervizsgálati közlemények)