`

A közös agrárpolitika költségvetésének 5 százalékos csökkentésére tett javaslatot az Európai Bizottság. A 2021 és 2027 közötti új uniós büdzsé véglegesítését közel egy év alatt bonyolítaná le a testület.


Az Európai Bizottság gyakorlatias és eredményközpontú, több forrást biztosító, hosszú távú költségvetést javasol a 2021-2027-es időszakra, amelyben a kiadások csökkentésével és új források biztosításával adnak válaszokat az Európai Unió előtt álló kihívásokra – közölte Jean-Claude Juncker, az uniós bizottság elnöke szerdán.

Összességében az EB – 2018-as árakon kifejezve – 1135 milliárd euró kötelezettségvállalást tartalmazó hosszú távú költségvetést javasol a 2021–2027 közötti időszakra, amely az EU27-ek bruttó nemzeti jövedelme (GNI) 1,11 százalékának felel meg. A kötelezettségvállalások javasolt szintje 1105 milliárd eurónak (vagy a GNI 1,08 százalékának) megfelelő kifizetési előirányzatot jelent 2018-as árakon. Ez magában foglalja az afrikai, karibi és csendes-óceáni országokkal folytatott fejlesztési együttműködés finanszírozására szolgáló, máig egy kormányközi megállapodás keretében működő fő uniós eszköz, az Európai Fejlesztési Alap uniós költségvetésbe való integrálását. Figyelembe véve az inflációt, ez lényegében megfelel a jelenlegi, 2014–2020 közötti költségvetésnek (beleértve az Európai Fejlesztési Alapot is).

Az Európai Bizottság ugyanakkor kritikusan megvizsgálta, hogy hol van lehetőség megtakarításokra és a hatékonyság növelésére. Ezért a testület közös agrárpolitika (KAP) és a kohéziós politika forrásainak mérsékelt – 5 és 7 százalék körüli – csökkentését javasolja, a közvetlen kifizetések területén közel 4 százalékos csökkentést javasol. Az EB szerint a szakpolitikák korszerűsítésen esnek át, biztosítandó, hogy kevesebb forrással is eredményesek legyenek, és akár új prioritásokat is szolgáljanak. A bizottság mindemellett elvárja a tagállamok nagyobb arányú befizetéseit is.
– Ez a költségvetési javaslat valóban az uniós hozzáadott értékről szól. Még többet fordítunk olyan területekre, ahol egyetlen tagállam nem tud egymaga boldogulni, vagy ahol hatékonyabb a közös fellépés – legyen az kutatás, migráció, határellenőrzés vagy védelem. Emellett folytatjuk az olyan hagyományos, de modernizált szakpolitikák finanszírozását, mint a közös agrárpolitika és a kohéziós politika, mivel mindannyian élvezzük mezőgazdasági termékeink magas színvonalából és a gazdaságilag felzárkózó régiókból eredő előnyöket – jegyezte meg Günther Oettinger, a költségvetésért és az emberi erőforrásokért felelős uniós biztos.

Az EB a mai javaslat alapján az elkövetkező hetekben a jövőbeli ágazatspecifikus pénzügyi programokra vonatkozó részletes javaslatokat terjeszt elő. (Mint egy néhány nappal ezelőtti hazai konferencián elhangzott, az új büdzsé mentén kialakított, az új KAP-ra vonatkozó alaprendelet-tervezeteket nagyjából egy hónap múlva ismerteti a testület, és ezt követően indulhatnak el a tagállami egyeztetések a KAP véglegesítéséről.) A jövőbeli hosszú távú uniós költségvetésre vonatkozó döntést ezt követően az állam- és kormányfőket tömörítő Európai Tanácsnak kell meghoznia, egyhangúlag eljárva, az Európai Parlament egyetértésével. Az idő rendkívül fontos tényező. A jelenlegi hosszú távú uniós költségvetésről folyó tárgyalások túl sokáig tartottak. Ennek következtében kulcsfontosságú pénzügyi programok késtek, és a gazdasági fellendülés ösztönzésére valós potenciállal rendelkező projekteket elhalasztottak. Az EB szerint tárgyalásokat ezért a lehető legfontosabb prioritásként kell kezelni, és az európai parlamenti választások és a 2019. május 9-én, Nagyszebenben tartandó csúcs előtt megállapodást kell elérni. A bizottság minden tőle telhetőt megtesz a gyors megállapodás érdekében.

További részletek az Európai Bizottság közleményében és az Európai Parlament közleményében olvashatók.


Elfogadható...

Ami konkrétan a KAP-ot illeti, a tervek szerint a Természeti Erőforrások és Környezetvédelem sorában 378,9 milliárd euró áll, amiből 286,2 a piacvédelmi intézkedések és a közvetlen kifizetések forrása lesz. Az idei árakon a két összeg 336,6, illetve 254,2 milliárd eurót tesz ki.
– Ez elfogadható az európai gazdák számára, bár az ördög a részletekben rejlik – véleményezte a döntést a Magyar Hírlapnak Fórián Zoltán, az Erste Bank Agrár Kompetencia Központjának vezető agrárszakértője.
Szerinte a közös agrárpolitika modernizációját célzó reform kapcsán a költségvetés csökkentése régóta elkerülhetetlennek tűnt. Az, hogy ez mindössze öt százalékot jelent, a közvetlen kifizetéseknél pedig csak négy százalékot, azt jelzi, hogy az agrárpolitika továbbra is az unió legnagyobb költségvetési fejezetét képviseli.


 

(Európai Bizottság/nak.hu)

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám